Úgy tartják, minél többet isznak, annál több erőt és egészséget raktároznak el. Azt is tudjuk továbbá, hogy „a Szent Márton-nap (november 11.) jeles dátum a népi kalendáriumokban: ekkor híznak meg a fiatal libák, érik meg az újbor, ez az utolsó vásári nap, ekkor jártak le a munkaszerződések, és a püspökfalatról sem illik elfeledkezni.”
Egy másik mondás úgy tartja, hogy „a bornak Szent Márton a bírája”, ezért a legtöbb Márton-napi lakomához újborkóstoló is társul. Hazánkban az 1990-es években kezdett elterjedni az újbor kultúrája. Először Bock József villányi borász Szent Márton bora elnevezésű kékoportóját nyitották fel nyilvánosan és ünnepélyesen 1996. november 11-én a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban a Magyar Szőlő- és Borkultúra Nonprofit Kft. jóvoltából. Ezek után a magyar bormarketing szakma szorgalmazására az újborral együtt Szent Márton és a libaevés kultusza lassan a magyar köztudatba is beívódott.
NAPSZIMBÓLUM |
Az idők folyamán rengeteg képzet társult a liba alakjához. Az ókori Egyiptomban a lúd a „Nagy Gágogó”, aki magában hordozza a Napot, az Amon-Rét tartalmazó tojást. A liba fontos szimbóluma volt Ozirisznak, Ízisznek, Hórusznak, őt áldozták Ízisz istennő tiszteletére. Észak-Afrikában néhány nép még ma is libát áldoz napfordulók alkalmával. |
A menüt és további részleteket a pincészet honlapján találsz.
SZERELMI VÁGYKELTŐ |
Rómában ébersége – és finom mája – miatt tisztelték a ludakat. Egy legenda szerint a Capitoliumot Juno istennő libái mentették meg a gallok támadásától. A rómaiak és a görögök azt tartották, hogy a házi lúd húsa növeli a szerelmi vágyat. Nem meglepő ezért, hogy a liba megtalálható a szerelemhez, nőiességhez, férfiassághoz tartozó istenek szimbólumai között. Akár Aphroditéval, akár Erósszal, akár a nemzés fallikus istenével, Priaposszal találkozunk, attribútumaik között fellelhetjük a libát. |
További információ: itt.
FÉRFIASAN |
Japánban és Kínában a lúd alakja hasonló jelentést hordoz. Itt elsősorban férfiasságot jelent, a janggal és a Nappal áll szövevényes kapcsolatban. Hermészhez hasonlóan a liba jelenthet gyorsan közeledő híreket, de utalhat inspirációra, az évszakok változására, hozhat őszt és szeleket. |
Ízelítő a tervezett programokból: életkép Szent Márton legendájából; középkori és libás játékok Szent László vitézeivel egész nap; házi sütemények, lekvárok, kézimunkák vására.
További információ: Hollókői Szent Márton-napi vigasság, 2011.
ÉGBE REPÍT |
A csuvasok és az udmurtok a Tejutat Vadludak ösvényének nevezik. A lúd a szibériai népek mitológiájában is fontos szerepet játszik, alakja itt is a Nappal, a napistenséggel áll kapcsolatban. A sámánok révületükben gyakran érzik lúdnak magukat. Az altaji sámán szénával kitömött, rongyokba bugyolált „libát” használ hátasnak, hogy az égbe emelkedhessen. |
Ízelítő a tervezett programokból: interaktív játszóház, tollfosztó népdaltanítással, kézművesműhely (mézeskalácssütés, írás lúdtollal, csuhézás, lakásdekorációs magképek, ludas kitűző és töklámpás készítése), élő kiállítás – háztáji libasimogató pásztorlánnyal, Márton-napi felfedező túra (a vállalkozó kedvű gyerekek és családok segédeszközöket felhasználva, a megadott útvonalat végigjárva megismerhetik Szent Márton történetét és a hozzá kapcsolódó hagyományokat).
A részvétel a kézművesműhely foglalkozásain „lúdtalp” vásárlásához kötött!
További információ: itt.