"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Lábaik előtt a divatvilág

Legyenek akár magazinszerkesztők, tervezők vagy stylistok, ezek a nők bebizonyították, milyen nagy hatalmuk van a divatvilágban!

Különös, hogy egy olyan iparágban, amely nagy hangsúlyt fektet a női ruhákra, a legtöbbet vezető beosztású férfiakról hallunk. Amancio Ortega, a világ leggazdagabb embere, az Inditex körülbelül 60 százalékát mondhatja a magáénak, a cégnek, amely a Zara tulajdonosa. Bernard Arnault, az LVMH feje, szintén a Forbes leggazdagabb embereinek listáján szerepel. Karl Lagerfeld pedig szinte mindenen rajta hagyja kéznyomát, ami csak a divattal kapcsolatos. Érdekes és elkeserítő, hogy a nők még ebben az iparágban is alulmaradnak a férfiakkal szemben. Bizonyítja ezt, hogy az idei évben egyetlen nőt sem jelöltek a CFDA Womenswear Designer of the Year Awardra, a legrangosabb elismerésre az amerikai divatvilágban. Emellett pedig talán már nem is meglepő, hogy a nők fizetése ezen a területen is alacsonyabb, mint a férfiaké. Habár a fent említett urak rendkívüli eredményeket értek el, a nőknél valószínűleg senki nem ismeri jobban a női gardróbbal kapcsolatos vágyakat. Közülük kerültek ki azok a divatdiktátorok, akik modern, előremutató gondolkodásukkal, üzleti hozzáértésükkel megreformálták a női ruhatárat.

 

Anna Wintour


Anna Wintourt már több mint 20 éve a divat legbefolyásosabb asszonyaként emlegetik. Nincs olyan tervező a párizsi, milánói vagy New York-i bemutatókon, aki ne tudná, hogy az első sorban ülő bubifrizurás, óriási napszemüveget viselő, marcona hölgyön igen sok múlhat. Vagy világhírű lesz a kollekció, vagy senki sem hall majd róla. Anna Wintour nyíltan nem kritizál senkit, csupán nem tesz róla említést a Vogue-ban. Ennek pedig igen súlyos következményei lehetnek. A Vogue főszerkesztője, aki a Condé Nast művészeti igazgatója is egyben, jelentősen átformálta az ipart, amióta megszerezte a szerkesztői állást a késő 80-as években. Több mint 125 millió dollárt ajándékozott a Metropolitan Museum kosztümgyűjteményének, és közvetlenül is nagy hatással volt számos híres tervező kollekcióira. Jó néhány új kezdeményezést is a neve mellé írhatunk. Többek között a CFDA-díjak (azaz az Amerikai Divattervezők Tanácsának díjai) és a Vogue Fashion Night Out is neki köszönhetően születhetett meg.

 

 

Annie Leibovitz


Kevés fotóművész mondhatja el magáról, hogy képeit olyan széles körben ismerik és ismerik el, mint Annie Leibovitz. A fotós ikonikus portréi olyan hírességeket vonzottak objektívje elé, mint John Lennon, Mihail Barisnyikov és II. Erzsébet királynő. A hírességekről készült személyes fotói nagy hatást gyakoroltak a kor fotóművészetére. A Rolling Stones tagjait 1975-ös turnéjuk során megörökítő, vagy a Yoko Ono mellett meztelenül, magzati pózban fekvő John Lennont ábrázoló, halála előtt néhány órával készült képek által Leibovitz bebocsátást nyert a legfontosabb kortárs művészek körébe. Ezek után olyan kaliberű magazinok tolongtak a képeiért, mint a Vogue vagy a Vanity Fair. Feledhetetlen művei közé tartozik például a Demi Moore-ról készített legendás várandós fotó, mely a Vanity Fair címlapján jelent meg, vagy az Obama család portréja, mely egy hétköznapi amerikai család nem is annyira hétköznapi életét jeleníti meg.

 

 

Diane von Furstenberg


Ő az a tervező, aki az amerikai Forbes Magazin szerint még a nagy hatalmú Anna Wintournál is nagyobb befolyással rendelkezik a divatiparban. Diane von Furstenberg az Amerikai Divattervezők Tanácsának elnöke, egyben a médiamogul Barry Diller felesége, több jótékonysági szervezet tagja és a jelenleg népszerű Google Glass fejlesztésének aktív résztvevője. Ő az, aki segít eldönteni, hogy mi a trend ma, és mit viselünk majd holnap. Legismertebb ruhadarabja a „burokruha” volt, amelyet 1973-ban a Metropolitan Museum bevett a híres ruhákat tartalmazó gyűjteményébe, azért, mert nagy hatást gyakorolt a női divatra. Diane fiatalon indult a pályán, az 1970-es években jelent meg első kollekciója, melynek egyedi darabjai már a kezdetektől sikert arattak. Ruhái közül a burokruha mellett az úgynevezett Angela pulóverruha is hihetetlen népszerűségnek örvendett. A ruha a hippikorszak egy jelentős aktivistájáról kapta nevét. Kollekcióiban kiegészítőktől kezdve a kozmetikai cikkeken át egészen a lakberendezési tárgyakig minden megtalálható. Az általa készített darabok és a márka, melyet létrehozott, ma már nem egyszerű divat, hanem életérzés. 2005-ben a CFDA életműdíjjal jutalmazta, majd egy évvel később megkapta a szervezet elnökségének posztját is.

 

 

Pat McGrath


McGrath, a zseni a kifutók és a magazinok szépségoldalainak kulisszái mögött, a Vogue magazin szerint ma a legbefolyásosabb sminkmester. Olyan divatházak keresik a kegyeit, és akarnak vele dolgozni, mint a Christian Dior, Dolce & Gabbana, Prada, Gucci vagy a Louis Vuitton. Majd, miután mindent elért, amit sminkmesterként elérhetett, elfoglalta a Procter and Gamble kreatív igazgatójának posztját is. Munkái nagy hatással vannak a sminktrendekre, és pozíciója a Procter and Gamble-nél lehetővé teszi, hogy elképzeléseit eljutassa a mainstreamhez is. A Dior divatháznak készített drámai sminkjei tették világhírűvé. Azóta rendszeresen közreműködik a legnagyobb divatmagazinok fotózásain, és olyan nagy nevekkel dolgozik együtt, mint például Steven Miesel.

 

 

Miuccia Prada


A jól jövedelmező Prada márka feje férjével, Patrizio Bertellivel irányítja közösen a vállalkozást, melyet a tervező nagyapja alapított még 1913-ban. Az olasz divatház az egyik legbefolyásosabb divatdiktátor, melynek drága, jó minőségű termékei sokak számára státusszimbólumot jelentenek. A Prada az 1990-es években vált a világ egyik legismertebb divatmárkájává. A tervező a diszkrét, letisztult szabásnak és színeknek köszönhetően, új színt vitt a brandbe. Miuccia Prada 1993-ban korszakalkotó terveiért, finom anyagaiért, szakmabeli hozzáértéséért megkapta az Amerikai Divattervezők Tanácsának nemzetközi díját. Üzletei sikerének titka, hogy a vásárlók luxuskiszolgálást kapnak. A New York-i üzletben még arra is van lehetőség, hogy a vásárlók a próbafülkében teszteljék a nyári és téli fényviszonyokat. Miuccia Prada emellett nagyon ügyel arra, hogy a márka sose legyen egyhangú, mindig csempésznek valami újat és meghökkentőt a kollekciókba, amitől feledhetetlenek maradnak.