„Igazi álmodozó!” – így írja le a feltörekvő designercsillag Ryan Lo legújabb kollekcióját, amelynek témája nem más, mint a sellővilág. A tervező számára fagylaltszínű kabátjai, rózsaszín cicafül fejdíszei és Pan Péter-gallérjai hozták meg az igazi hírnevet. Elsőre mindez talán túl édeskésnek, túl rózsaszínnek, vagy soknak hangzik – méghozzá azért, mert az is, annak kell lennie, ettől igazán „twee”!
Lo, aki nemrégiben átvette a NewGen-díjat a londoni divathéten, csupán egy azon tervezők sokaságából, akik az új divathóbortnak hódolnak. A twee kezdetben szépet, kedveset jelentett, és arra a hangra utalt, amelyet a kisgyerekek adnak ki, amikor megpróbálják kimondani az angol édes, azaz sweet szócskát. Utáljuk vagy szeressük, ma már nincs előle menekvés. A stílus villámgyorsan fashonista követőkre talált, az élükön olyan nagy márkákkal és tervezőkkel, mint Miu Miu, Markus Lupfer vagy Meadham Kirchoff. Miu Miu 2013-as kampányához a képeket Steven Meisel készítette a twee stílus elveit követve. A kissé szeszélyes, mesebeli összeállítások az őszi divat középpontjába kerültek. Bizonyíték erre a Dolce&Gabbana arany színű selyemcsuklyái, vagy Saint Laurennek a Piroska és a farkas ihlette ruhái. A hóbort nem csupán a divat magasabb köreiben aratott sikert, de eljutott a mainstreambe is, cicás, kiskutyás, baglyos és más aranyos motívumokkal díszített pólók képében. A stílus a lakberendezés világát is meghódította. A Cath Kidston márka nemrégiben cuki pöttyös konyharuhákkal és virágos kéztörlőkkel rukkolt elő. De most nem csupán a ruházat és a lakberendezés világáról van szó, a cukiság mindenhol jelen van a kultúránkban, a smiley-arcocskáktól a cukorkaszínű emojikon át egészen az imádnivaló kiskutya- és kismacskaképek tengeréig az interneten.
A tévéképernyő és mozivászon lassan feltartóztathatatlanul megtelik cuki „Manic Pixie Dreamgirl” típusú lányokkal. A kifejezést a filmkritikus Nathan Rabin alkotta meg, és általában pezsgő, fiatalos, szinte túlvilági lányokra használjuk. Natalie Portman a Régi környékben és Zooey Deschanel az 500 nap nyár című filmben tökéletesen reprezentálja ezt a típust. Ha tweeről van szó, természetesen nem szabad elfeledkeznünk Wes Anderson rendezőről sem. Láthatóan a Holdfény királyság és a Grand Hotel Budapest képvilágát is a twee-hóbortnak megfelelően alakotta meg.
A twee maga nem új a zenevilágban. A twee-pop stílusú dalok többsége szerelemmel, gyermekkori emlékekkel és más „aranyos” témákkal foglalkozik. A műfaj visszavezethető a punkra, a legtöbb twee jellegű banda nagyrészt lányokból áll, és egyszerű számokat játszik. Sokak szerint népszerűségét a stílus felszabadító hatásának és humorának köszönheti. Ugyanakkor a twee viseléséhez rengeteg önbizalomra van szükség. Ha azonban tudjuk viselni, felszabadíthat, humort és jókedvet csempészhet a mindennapjainkba. A twee viselet valószínűleg a japán kultúrában gyökerezik, ahol „kawaii”-nak nevezik, és szerves része a japán anime rajzfilmeknek meg a mangának.
A Meadham Kirchoff elismert terveződuóját elsők között ihlette meg a stílus. Elmondták, hogy mindig is nagyon tetszett nekik a japán kawaii és a Hello Kitty márka. A designerek azonban nem csupán a cukisága miatt kedvelik a tweet, hanem lázadó hangulata, ellentmondásossága miatt is. Szerintük a lázadó szellemű lányok ügyesen kombinálják gyermekkoruk darabjait és azok szimbólumait, ami nagy hatást gyakorolt rájuk.
A lányos stílus szabályai a NewGen tervezője szerint mostanra megváltoztak. A designer őszi/téli kollekciójának elengedhetetlen eleme volt a pöttyös műanyag esőkabát és a kötényruha. „Lassan, de biztosan elmozdulunk attól az elavult, régimódi felfogástól, hogy a »kornak megfelelő« módon kell öltözködni. Egy 16 éves és egy 60 éves is viselheti ugyanazt az esőkabátot, a lényeg mindössze annyi, hogy illeszkedjen az alakjukhoz és a személyiségükhöz. 60 felett is lehetünk vibrálóak és fiatalosak!” – nyilatkozta Danielle Romeril a bbc.com-nak.
De vajon miért most került reflektorfénybe a twee-irányzat? A tervezők szerint minden új trend egyfajta reakció az előzőre. - írja a bbc.com. A korábbi szexis minimalizmus után az újdonság erejével hat egy vidám, friss, könnyed és optimista stílus. Túl sok komoly és szomorú dologgal találkozunk az életünkben. A divat az önkifejezésről szól, arról, hogy hagyjuk, a ruhák mondják ki helyettünk azt, amit nehezen tudunk szavakba önteni.