"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Amikor a motiváció körülölel

Ott vannak mindenhol: a közösségi oldalakon, a kávésbögréken, a hűtőmágneseken. De vajon valóban segítenek a motivációs idézetek?

A motivációs, vagy más néven inspiráló idézetek szépen, csendesen beszivárogtak életünk minden apró zugába. Pozitív gondolatok, motiváló utasítások bukkantak fel az utcán, a kávézókban, a szappanon, a kéztörlőkön, a tantermekben, és mint egy jó edző biztatnak minket a pálya széléről. És nincs azon mit tagadni, hogy társadalmi osztályon és ízlésen felül állnak, még a politikai vitákat is színesítik: mindannyian célpontok vagyunk. Nemrég a skót függetlenségi kampány egy vélt Gandhi-idézettel próbálta meggyőzni a választókat: „Először figyelmen kívül hagynak, aztán kinevetnek. Majd küzdenek ellened, s végül te nyersz.” Mostanra motiváló idézeteket vásárolhatsz New York könyvtáraiban, vagy elolvashatod mások kedvencét a Goodreads nevű oldalon. Odáig jutottunk, hogy a Frankfurti Könyvvásáron mindenütt óriásplakátokon elhelyezett inspiráló gondolatokkal találkozhattunk: „Boldogságot nem vehetsz, de könyvet igen.”

 

 

Bár számos helyen felfedezhetjük őket, kétségtelen hogy a motivációs idézetek a közösségi oldalakon működnek leginkább. Nemcsak azért, mert ez az a felület, ahol a számunkra fontos bölcsességeket továbbadhatjuk barátainknak, de mert az idézetek is kulcsfontosságú üzeneteket közvetítenek személyiségünkről. 2013-ban a Forbes magazin listát készített a közösségi média legbefolyásosabb személyeiről. Kiderült, a Twitter legfontosabb véleményvezérei töménytelen mennyiségű motivációs idézettel bombázzák követőiket.

 

Érdekes azonban, hogy az idézetek nagy része anonim, azaz nem tudunk semmit a szerzőjéről. A fent említett skót kampány idézetét sok éven át Mahatma Gandhinak tulajdonították, miközben a valóságban a gondolat az amerikai szakszervezeti embertől, Nicholas Kleintől származik. De nem is ez számít, hanem a szentimentalizmus, amit közvetít.  

 

Gonzalo Arzuaga internetes vállalkozó néhány éve alapított cége motivációs csomagokat árul vállalkozásoknak, amelyek tükrökre, fürdőszobákba, liftekbe és ablakokra helyezik ki a pozitív gondolatokat. „Ez olyan, mint valami edzés az agynak. Rengeteg bölcsességet kaphatunk csupán néhány szóból. Mindeközben pedig jó érzéssel tölt el, hogy tudjuk, mások is úgy éreznek, ahogyan mi bizonyos dolgokkal kapcsolatban. Másrészt, az, hogy pozitívan viszonyulunk az élethez, a legjobb, amit csak tehetünk” – magyarázza a motivációs idézetek sikerét a vállalkozó.

Atticus Aristotle, számos motivációs könyv szerzője szerint az idézetek sikere az élet nehézségeinek köszönhető. Annak a felgyorsult világnak, amely oly sokat vár el tőlünk napjainkban, s amelynek, úgy érezzük, nem tudunk megfelelni. „Azok, akik körülveszik magukat ilyen idézetekkel, általában éppen nehéz időszakokat élnek meg.”

 

 

Az író állítása szerint először e-mailekben találkozott motivációs idézetekkel, és azóta imádja őket, mert számos problémán átsegítette az ezzel járó pozitív gondolkodás. Többek között akkor is, amikor 26 év után elbocsátották az állásából, és munkanélküli lett. Első könyvét csak szórakozásból írta meg, aztán érdekes dolog történt. Az internetes könyvet több mint 3000-en töltötték le egy hónap alatt, ami elgondolkoztatta. „Sok olyan emberrel találkoztam, aki hozzám hasonló helyzetben volt, és azt mondták, az idézetek segítettek nekik abban, hogy megőrizzék a lelkesedésüket” – mondja az író.

 

Az élet olykor nehéz, és ezért a fent említett szerzők szerint szükség van az olyan gondolatokra, amelyek napról napra egy fajta buzdító beszédként segítenek minket az életben. Ha félünk, bátorítanak, ha túlterheltnek érezzük magunkat, feldobnak, ha szomorúak vagyunk, megmosolyogtatnak. Egyszerre képesek bölcsességet, időtlen és személyes üzeneteket közvetíteni. Persze jóból is megárt a sok, néha szükség van arra, hogy félrenézzünk, és az üres felületet látva gondolatainkba merüljünk.