"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

A meghökkentés és a luxus prófétája

Az utóbbi évtizedekben egyetlen tervező sem képviselte olyan következetesen a luxus szükségességét mint az ellentmondásokkal teli Tom Ford.

Az 1962-ben született Ford Texasban látta meg a napvilágot, ahol nagyvilági és összesen hat férjet „elfogyasztó” édesanyjának a divat, a szépség és a tökéletes kinézet körül forgó élete vette körül. Tizenkét éves volt, amikor megkapta első Gucci loaferjét, akkor még nem sejtette, hogy ez a márka lesz az, amely meghozza neki a világhírt, azt a sikert és elismertséget, amely mára a legbefolyásosabb tervezők közé emelte.

 

Tom Ford a modellkedés és a New York Egyetemen töltött évek alatt bejáratos lett a legendás Studio 54 szórakozóhelyre, ahol akkoriban a kor legbefolyásosabb művészei és életművészei találkoztak. A művészettörténeti tanulmányokat hamarosan lakberendezői és belsőépítészeti tanulmányokkal cserélte le, de már az egyetem befejezése után tudta, hogy a divat lesz az, ahol megmutathatja magát. A magyar származású Calvin Klein és a tragikusan hamar eltávozott Halston nyomdokaiba kívánt lépni.

 

 

Az újító

 

A New York-i Perry Ellis divatcégnél töltött évek alatt nagy gyakorlati tudásra tett szert, ekkor dolgozott együtt Marc Jacobssal. A kilencvenes években az amerikai divatot még nem sokra tartották Európában, igaz Calvin Klein, Ralph Lauren és Donna Karan darabjai közkedveltek voltak, de az amerikai szabad tervezők csak ritkán tudtak az öreg kontinens cégeinél elhelyezkedni.

 

A Gucci-ház ezekben az években már csak halvány árnyéka volt egykori önmagának, a családi civakodások és a helytelen üzleti magatartás a neves firenzei márkát szinte teljesen tönkretette, a

TOM FORD
"A szakma meghökkent, amikor a Gucci új tulajdonosa az Európában ismeretlen amerikai Fordot bízta meg egyes vonalak tervezésével."
kilencvenes években már csak a repülőterek duty free üzleteiben számított valamit a Gucci név említése. A Gucci-ház új tulajdonosa, egy befektetési alap Dawn Mellóra, az amerikai stratégára és tanácsadóra bízta a márka felvirágoztatását, aki az Európában teljesen ismeretlen Tom Fordot bízta meg egyes vonalak tervezésével.

 

Mára számos egykor volt nagy név született újjá, többek között a Burberry vagy a Lanvin, de a kilencvenes évek derekán a Gucci volt az első, amely ezzel próbálkozott. A szakma, ahogy a divatvilág magát nevezni szereti, értetlenül állt az amerikai tervező szerződtetése előtt.

Tom Ford viszont az ötletben és a lehetőségben megtalálta, amire vágyott: a legendás név, az európai hagyományok, a kreatív szabadság mellett a tulajdonosok támogatása olyan lehetőséget adott neki, amit tökéletesen kihasznált. 1993-ban Ford már a Gucci teljes stratégiájáért felelt, nem csupán a férfi- és a női vonalért, hanem a kiegészítőkért, az illatokért és a marketingtevékenységért is.

 

A teljes cikk a La femme 2015. tavaszi számában olvasható.