Ikonná akkor válhat valaki, ha lénye a korszellemet fejezi ki. Marilyn Monroe alakja egykorú a szexuális csáberő megjelenítésének lehetőségével. Greta Garbonak még leszorították a keblét, ám a húszadik század ötvenes éveiben fellazult az amerikai puritanizmus. Rövidültek a szoknyák, zsugorodtak az alsóneműk. A „Térképezzük fel az amerikai szexet” archívumában a résztvevők nyíltan beszéltek álmaikról s a nyomukba szegődő gyakorlatról. Az ötvenes években vesztésre állt a szemérmesség ideálja.
A hatvanas évek újabb fordulatot hozott. A csábítás friss trükkjei hátrébb szorították a nyílt kínálatot. Akkorra érett be az ötvenes évek újabb női eszménye: a tini csábító, a szűziesen független, szókimondó, mégis szemérmes hetéra, vagy ahogyan Truman Capote nevezte, az „amerikai gésa.”
Ezt a szerepet jelenítette meg az eszményi csábító fruska, a messziről jött, bizonytalan nemzetiségű Audrey Hepburn. Ő lett Holly Golightly, a vidékről a nagyvárosba felkerült sovány, rövid hajú lány, akit az elbeszélő próbál megfejteni s megérteni, hogyan él meg az aszfaltdzsungelben abból, hogy például egy alkalmi százasért egy gengsztert látogat a Sing-Sing börtönében.
TITOK |
Hepburn a kislányosan egyszerű külső mögé a kiszámíthatatlanság titkait rejtette. |
A kortárs amerikai irodalomban nem volt intrikusabb szerző Truman Capotenál. Mint egy vénasszony szőtte a szálakat irodalmi szalonokban, vagy éppen a Harmadik sugárút híres vendéglőjében az Elaine-nél. A Reggeli Tiffanynál éppenséggel átírásra került Audrey kedvéért.
Ha Capotenak nem sikerült, mi sem próbálkozunk Audrey Hepburn titkának megfejtésével. A titok elemeit és töredékeit felderíthetjük. Azt persze nem, hogy miért szavazta egy nagy merítésű nemzetközi közvélemény-kutatás százada legszebb asszonyának. Megközelítően a romlottság ártatlanságának, s az ártatlanságban rejtező romlottságnak a sajátos elegyét mutatta sok oldalról és fénytörésben. Én nem tudok kurvát játszani, tiltakozott Audrey, amikor a Reggeli Tiffanynál főszerepét rá osztották. (Magyarországon Álom luxuskivitelben volt a regény és a film címe.) S nem is azt játszott, hanem egy romlásba döntött nagyvárosi lényt, a magány titokzatos egyedét, a szegénység vágyait, a nyomor kényszerét.
Ki volt Audrey Hepburn? Egy páratlan lény, akinek szabás-méretei harmincöt esztendeig nem változtak. Divattervezője, Hubert de Givenchy egy Hepburn kedvéért hajózott át Amerikába, s csalódottan vette tudomásul, hogy Katherine Hepburn helyett egy csontsovány csitrire kellett ruhát terveznie. Ez a ruha, a Tiffanyból, egymillió dollárért kelt el árverésen. Givenchy egy életen át tervezett a könnyen öltöztethető Audrey-nak, aki egyébként a második világháború után Londonban modellként kereste a kenyerét, amikor a színházi tánckarokban nem jutott neki szerep.
A második világháború végén tizenhat esztendős volt Audrey Hepburn. Belgiumban született. A német elözönlés elől Belgiumból Hollandiába került a nagyszülőkhöz. Az apja bankár és egy nagy biztosítótáraság vezérképviselője volt, az édesanyja Ella von Heemstra holland bárónő végül egyedül nevelte fel a leányát Arnhemben. Az apa származását máig vitatják. Osztrák, cseh, írországi, francia? A válásra akkor került a sor, amikor a bárónő, ahogyan az lenni szokott, rajtakapta a papát a nevelőnővel.
Az apa elköltözött. Angliában közel került a Mosley féle Egységes Fasiszta Párthoz. Évtizedig nem látta a lányát, aki egy detektívügynökség segítségével kinyomoztatta, hogy Írországba vonult vissza. Nem beszéltek soha többé egymással, de a lánya bőségesen támogatta anyagilag.
Az a lány, aki tízéves korában a balettcipőjébe rejtette a titkos üzeneteket az ellenállás vezetőinek. Audreyt csaknem elfogták a németek. Egy pincében bújt el a nagyszüleinél. Onnan csak akkor merészkedett elő, amikor balettelőadást szervezett a bujkálóknak.
A háború után a véletlenek kedvező csillagállásának köszönhette a szerencséjét. Az élete és a pályája csupa valószínűtlenség volt. Monte Carlóban forgatott, a szállodában futott össze a nagy francia írónővel, Colette-tel. Elég volt megpillantania Audreyt, felkiáltott: Voila! Gigi című regényének színpadi változatára keresett főszereplőt. Egyetlen pillantás, és Audrey a Broadwayre repült, több százszor játszhatta a Gigit.
Egyik későbbi filmjét Terence Young rendezte, aki a normandiai partraszállás egykori páncélos hadnagya volt. Audrey arnhemi búvóhelyét az ő ezrede bombázta, véletlen, hogy Audrey nem volt az áldozatok között. Terence Young megsebesült a harcokban, Arnhem kórházába került. Az ápolónője az anyja nevén élő Audrey volt. Ezt később, a forgatás során tisztázták.
Kóros soványságát, asztmáját a háborús éhezés okozta. A róla kialakult képet is ez határozta meg. A fiatal Audrey Hepburn együttérzést váltott ki az emberekből. Ezt a lányt meg kell védeni az ellenséges külvilágtól, támadt fel a vágy Audrey közönségében.
Nem szorult védelemre az életben. A háború után bárónő anyja Londonban takarított. Audrey kitanulta a fogorvosi asszisztens szakmáját. Első filmje a „Tanuljunk meg hét leckében hollandul”. Audrey egyébként is nagy nyelvtehetség volt: jól beszélt franciául, hollandul, olaszul, spanyolul az angol mellett.
KETTŐ AZ EGYBEN |
A romlottság ártatlanságának, s az ártatlanságban rejtező romlottságnak a sajátos elegyét mutatta. |
Ha Hepburn azt mondta, hogy Fred Astaire-be nem lehetett nem szerelmesnek lenni, mit mondjuk akkor Audrey-ról? Gregory Peck mutatta be későbbi férjének, Mel Ferrernek. A rendező-színésszel csaknem másfél évtizedet élt Audrey. Családterveiből egyetlen gyerek született, a többit elvetélte. A filmezés kemény munka: egyszer ledobta a ló, gerincét törte, s a gyermekét is elvesztette.
Huszonhat filmjének java a fiatal leány (ártatlanság) – idősebb férfi (romlottság, közöny) konfliktusát dolgozza fel. Ez adta a My Fair Lady alapfeszültségét is. Bonyolult történet, hogyan nyerte el Doolitle kisasszony szerepét Audrey Hepburn. A hatvanas évek elején még élt a stúdió-rendszer Hollywoodban. A szereposztás a stúdióvezetőké volt. Jack Warner (Warner Bros.) egyetlen kikötéssel finanszírozta a filmet. Az eredeti bemutató Elizája nem játszhatja a főszerepet. Julie Andrewsnak nincs filmtapasztalata, érvelt Jack Warner 1964-ben. Már Liz Taylorra osztották volna a szerepet, amikor a férfi főszerepet, Higgins professzort alakító Rex Harrison közbeavatkozott, és Audrey Hepburnt kérte partneréül.
Csekély akadály: Hepburnnek nem volt iskolázott énekhangja. Harrison a forgatás közben élőben énekelte fel a dalokat. Ezzel Hepburn is megpróbálkozott, de csak egyetlen slágere maradt fenn egy korongon: „Ma éjjel táncolnék…”
Szégyenszemre a musical evangéliumának számító My Fair Ladyt utólag szinkronénekelték. A mű nyolc vagy kilenc jelölést kapott az Oscar-díjra, csak éppen Audrey Hepburnt nem jelölték. Egy musical, amelyet szinkronizálni kellett? Ugyanabban az évben Julie Andrews Oscar-díjas lett a Mary Poppins főszerepében.
A My Fair Lady rendezője George Cukor volt, a már Amerikában született magyar egy emigráns zsidó családból. Jól megtalálta a hangot Hepburnnel, az európai, soknyelvű színésznővel. A rossz nyelvek szerint Cukor csak a férfiakhoz vonzódott, nem a nőkhöz. Egyetlen Oscar-díját a My Fair Lady rendezéséért azonban Audrey Hepburnnek köszönhette.
Ki volt Audrey Hepburn? A helyes kérdésfeltevés: melyik Audrey Hepburn? Aki nem tudta elénekelni a My Fair Ladyt, vagy aki a Fehér Házban az utolsók egyike volt, aki énekelt
VÁLÁS |
Lelkét összetörte a válás. S mégis, alig egy hónap múltán egy itáliai lélekgyógyász menyasszonya lett. |
A lelkét összetörte a válás. S mégis, alig egyetlen hónap múltán egy itáliai lélekgyógyász, Andrea Dotti menyasszonya lett. Svájci esküvő, majd költözés Rómába. Audrey Hepburn, a Római vakáció sztárja véglegesen Rómában telepedett le.
Ez már egy újabb karrier és egy újabb Audrey Hepburn. Emberjogi aktivistának állt, a világ éhező gyermekeinek patrónusává, az Unicef nagykövetévé. Kamaszkori élménye, a német megszállás alatti éhezés megágyazott ennek a tevékenységnek, és hitelesítette.
Szomáliai tapasztalatai azonban még őt is megrázták. Megrendült az éhező gyermekek és a naponta szaporodó sírok látványától. A sérülékeny lelkek nagy ábrázolója volt a filmvásznon, de csaknem végzetesen megsérült a látványtól.
Afrikai útjáról érkezve fedezték fel különleges rákbetegségét, mely a vakbélből kiindulva rágta át magát a bélrendszeren. Akkor jött el az utolsó nagy Audrey szerep: a méltósággal fogadott elmúlásé. 1993. január 20-án hunyt el Svájcban a világ egykoron legszebbnek ítélt asszonya.
A léleknek az a szépsége, amelyet Audrey Hepburn hordott a szívében, Givenchy ruháiban, egy Vespa motorkerékpáron nyargalva Rómában, a szépség, amelyik a balett-teremben és a Fehér Házban ragyogott: halhatatlan.
A szomáliai gyermekek százával halnak éhen ma is.