"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Farmerevolúció

Egyszerű munkaruhából sokoldalú divatcikk lett, melynek népszerűsége töretlenül nő a trendkövető közönség körében.

A farmer minden idők egyik legérdekesebb ruhadarabja. Amellett, hogy örök trend, gyakran fűznek érzelmi szálak hozzá minket, egy-egy egyedi, autentikus darab ugyanis felidézheti a régi szép idők emlékeit, és képzeletben visszarepíthet egy másik korszakba. Tükröződik benne személyiségünk, egy idő után igazodik a testünk vonalaihoz, sőt gyakran átveszi egyéniségünk jellemzőit. A rockabilly stílusú daraboktól a trapéz fazonú változatokon át egészen a szűk „skinny jeansig” a 20. század második felétől a farmer végérvényesen bekerült a divat frontvonalába.

 

 

Egy kis divattörténelem


A nadrágok fő összetevője, vagyis a farmeranyag, eredetileg egy francia városból Nîmes-ből származik, és „serge de Nîmes” néven gyártották. Ebből a kifejezésből származik valószínűleg a „denim” szó. A másik helyszín, ahol a farmer története elindult, Olaszország, illetve Genova. A fehér vetülék- és indigóval kékre színezett láncfonalakból készült szövetből a 19. században genovai matrózok nadrágjait szabták. Manapság ezt tekintik a farmer ősének.


Levi Strauss nevét természetesen nem lehet nem megemlíteni a farmerrel kapcsolatban. A bajor születésű kereskedő, a farmervilág egyik legnagyobb alakja 1853-ban New Yorkból San Franciscóba költözött, hogy betársuljon két féltestvére méteráru-kereskedésébe. Nem sokkal később felkereste őt egy Jacob Davis nevű szabó, aki üzleti partnert keresett legújabb ötlete megvalósításához. Ebben az időben egyre több munkás panaszkodott a pamutnadrágokra, melyek túl könnyen szakadtak és mentek tönkre. Davis fémszegecsekkel tűzdelte meg nadrágjait, hogy tartósabbak legyenek, és az erős pamutvásznat Strausstól szerezte be. A szabó és Levi Strauss 1873 közösen szabadalmaztatták ötletüket, és a munkaruhák egészen új kategóriáját hozták létre. Ezzel együtt megszületett a kék farmernadrág és a Levi Strauss & Co. cég.

 

Stílusok és trendek


1930-tól élte fénykorát a cowboykultúra. Az emberek egyre több filmet néztek, melyekben a kék farmernadrágos bátor cowboyok rosszfiúkra vadásztak. Így aztán egy csapásra népszerű lett a farmerviselet a férfiak körében, akik a laza, mégis férfias cowboymegjelenést szerették volna utánozni. Egy évtizeddel később kitört a második világháború, és a katonák lettek az új nemzeti hősök, illetve példaképek. Az a tény, hogy hadsereg tagjai szolgálaton kívül előszeretettel viseltek farmert, csak tovább növelte a ruhadarab népszerűségét a férfiak körében.  

 

A farmer 1950-től az amerikai fiatalok kedvencévé, a lázadás szimbólumává vált. Az olyan farmerrajongó amerikai filmsztárok nyomán, mint James Dean, Marlon Brando vagy Elvis Presley, szinte minden tini ilyen nadrágra vágyott. Az 50-es évek közepén a Haragban a világgal című filmben James Dean Lee 101 Riders farmerben és piros dzsekiben tűnt fel, amivel végérvényesen stílust teremtett, azóta ez a kombináció a férfiruhatár elengedhetetlen tartozéka.

 

 

A 60-as években a farmer a háborúellenes mozgalmak viseletévé vált, s hogy megfeleljen az évtized divatelvárásainak, pszichedelikus színekbe öltöztették, virág- és békejelhímzésekkel díszítették, és a fazonját is átalakították. Ebben az időben élte fénykorát a trapézszárú nadrág. A 70-es évek diszkókorszakában igazi státuszszimbólum lett, az emberek saját személyiségükre szabták az egyes darabokat, különböző képekkel, illetve szimbólumokkal látták el őket. Emellett a korszak egy másik jelentős újítást is hozott, megjelent a kőmosás technológiája a textiliparban.

 

A 80-as években a farmer meghódította az egész divatvilágot. A designerek nem hagyhatták többé figyelmen kívül a farmer erejét, és saját kollekciók tervezésébe fogtak. 1981-ben Calvin Klein megteremtette a designer farmer fogalmát, elindította útjára első farmermárkáját. A legendás Brooke Shields-kampányban tárta a nyilvánosság elé, a következő szlogennel: „Tudod, mi van köztem és a Calvinem között? Semmi...” A koncepció a következő volt: tiszta, minimalista, könnyed stílus egy csipetnyi vadsággal. A következő újítás a kopott hatású farmer volt szakadással a térdrésznél, és persze szép lassan megjelentek a színes darabok is a boltok polcain.

 

A farmer valójában mindig is divatosnak számított, habár a népszerűsége olykor kissé megfakult a fiatalság köreiben. Az évek folyamán számos fazonnal és stílussal volt dolgunk, mára pedig a nadrágokon kívül szoknyák, mellények, ingek, táskák és fürdőruhák is készülnek farmeranyagból. A laza eleganciájú farmerviselet tökéletes választás a modern kori kultúrában, ahol a kényelmes, mégis sikkes öltözék elengedhetetlen ahhoz, hogy divatosan progresszívek legyünk.