"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Fiatal titánok és későn érő zsenik

Arthur Rimbaud 15 és 17 éves kora között alkotta meg életművét, a Nobel-díjas írónak, José Saramagónak 55 évesen jelent meg az első könyve.

Ha kreativitásról van szó, mennyit számít az életkor? Egyáltalán: van a tehetségnek szavatossági ideje? Egy vélekedés szerint negyvenen felül önmagában a tehetség már nem sokat jelent − ekkorra már illik sikeresnek lenni. Nos, Mozart már háromévesen is úgy zongorázott, ahogy a legtöbb embernek még felnőttkorában is lehetetlen feladat. Neumann János pedig hatévesen nyolcjegyű számokat osztott − fejben.

MICHELANGELO
"Michelangelo még nem volt 30 éves, amikor megalkotta a Dávidot és a Pietàt."
De ha nem is születik mindenki csodagyereknek, fiatalon korszakos művet létrehozni is
 csak nagyon keveseknek sikerül. Michelangelo 30 éves kora előtt alkotta meg a Dávid-szobrot és a Pietàt. 

 

 

Malcolm Gladwell író fejti ki a New Yorker magazinban megjelent esszéjében, hogy a zseni a közfelfogásban megfejthetetlen módon a koraérettséggel van kapcsolatban. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy egy korszakos kreatív alkotás létrehozásához elengedhetetlen a fiatalok frissessége, energikussága. Bizonyos kreatív területeken, így például a költészetben a koraérettség fontossága szinte aranyszabállyá merevedett: Petőfi és József Attila, az angol romantikus költők, Schiller és Goethe, Villon és Rimbaud − a sort a végtelenségig lehetne folytatni. David Galenson, a Chicagói Egyetem közgazdászprofesszora arra volt kíváncsi, van-e annak valóságalapja, hogy a legeredetibb verseket fiatal költők írják. Többpolcnyi költészeti antológia átlapozása után arra jutott, hogy semmilyen tényszerű bizonyíték nincs arra, hogy a költészet kizárólag a fiatalok terepe lenne. Vannak tehetségek, akik zsenge ifjúként alkotják legjobb műveiket: ilyen volt Albert Einstein, Arthur Rimbaud, Jean-Luc Godard, Bob Dylan. Míg mások, mint Charles

TEHETSÉG
"Albert Einstein, Arthur Rimbaud, Godard, Bob Dylan zsenge ifjúként alkotta legjobb műveit."
Darwin, Marcel Proust, Le Corbusier vagy Szolzsenyicin, évtizedekkel később futottak be. Ezt Galenson látványos példával igazolta Pablo Picasso és Paul Cézanne pályáját vizsgálva.

 

Picasso tökéletesen megfelel a zseniről alkotott képnek: kirobbanó őstehetség, szemtelen őszinteség, sajátos látásmód. Az ifjú titán a pályája legelején mesterművekkel dobbantott: Casagemas temetése című művét 20 évesen festette, az Avignoni kisasszonyokat 26 évesen. Ellenben a Musée d’Orsay termein végigsétálva az látszik, hogy Cézanne legjobb alkotásai a festőzseni pályájának végén készültek. Aki kétkedne, nézze meg a művészeti aukciók eladási árait: a fiatal Picasso művei négyszer annyit érnek, mint az idős mesteré, míg Cézanne esetében éppen fordítva van: a hatvanon túl készült művek tizenötször többért kelnek el, mint a fiatalkoriak. Cézanne-nak nem volt hasznára a fiatalság frissessége, termékeny alkotókedve, energiája − írja Galenson Idős mesterek és fiatal géniuszok című könyvében. Cézanne későn kibontakozó tehetség volt. 

 

Írásunk folytatása a La femme Az 50 tehetséges magyar fiatal című különszámában olvasható!