Ha kreativitásról van szó, mennyit számít az életkor? Egyáltalán: van a tehetségnek szavatossági ideje? Egy vélekedés szerint negyvenen felül önmagában a tehetség már nem sokat jelent − ekkorra már illik sikeresnek lenni. Nos, Mozart már háromévesen is úgy zongorázott, ahogy a legtöbb embernek még felnőttkorában is lehetetlen feladat. Neumann János pedig hatévesen nyolcjegyű számokat osztott − fejben.
MICHELANGELO |
"Michelangelo még nem volt 30 éves, amikor megalkotta a Dávidot és a Pietàt." |
Malcolm Gladwell író fejti ki a New Yorker magazinban megjelent esszéjében, hogy a zseni a közfelfogásban megfejthetetlen módon a koraérettséggel van kapcsolatban. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy egy korszakos kreatív alkotás létrehozásához elengedhetetlen a fiatalok frissessége, energikussága. Bizonyos kreatív területeken, így például a költészetben a koraérettség fontossága szinte aranyszabállyá merevedett: Petőfi és József Attila, az angol romantikus költők, Schiller és Goethe, Villon és Rimbaud − a sort a végtelenségig lehetne folytatni. David Galenson, a Chicagói Egyetem közgazdászprofesszora arra volt kíváncsi, van-e annak valóságalapja, hogy a legeredetibb verseket fiatal költők írják. Többpolcnyi költészeti antológia átlapozása után arra jutott, hogy semmilyen tényszerű bizonyíték nincs arra, hogy a költészet kizárólag a fiatalok terepe lenne. Vannak tehetségek, akik zsenge ifjúként alkotják legjobb műveiket: ilyen volt Albert Einstein, Arthur Rimbaud, Jean-Luc Godard, Bob Dylan. Míg mások, mint Charles
TEHETSÉG |
"Albert Einstein, Arthur Rimbaud, Godard, Bob Dylan zsenge ifjúként alkotta legjobb műveit." |
Picasso tökéletesen megfelel a zseniről alkotott képnek: kirobbanó őstehetség, szemtelen őszinteség, sajátos látásmód. Az ifjú titán a pályája legelején mesterművekkel dobbantott: Casagemas temetése című művét 20 évesen festette, az Avignoni kisasszonyokat 26 évesen. Ellenben a Musée d’Orsay termein végigsétálva az látszik, hogy Cézanne legjobb alkotásai a festőzseni pályájának végén készültek. Aki kétkedne, nézze meg a művészeti aukciók eladási árait: a fiatal Picasso művei négyszer annyit érnek, mint az idős mesteré, míg Cézanne esetében éppen fordítva van: a hatvanon túl készült művek tizenötször többért kelnek el, mint a fiatalkoriak. Cézanne-nak nem volt hasznára a fiatalság frissessége, termékeny alkotókedve, energiája − írja Galenson Idős mesterek és fiatal géniuszok című könyvében. Cézanne későn kibontakozó tehetség volt.
Írásunk folytatása a La femme Az 50 tehetséges magyar fiatal című különszámában olvasható!