Tehetség, sok munka és még néhány apróság – állítja Döry Gábor, a szálloda kommunikációs igazgatója.
- A rendszerváltás után sokáig az idegenforgalom volt az egyik legattraktívabb terület a tehetséges fiataloknak. Tart még ez a vonzalom?
- Nem ez az első számú terület, ahova friss diplomások törekednek, de a turisztika, a szállodaipar gyorsan fejlődik, mi is sikeresek vagyunk, és az emberek szeretnek sikerágazatokban dolgozni.
- Az elmúlt években a turizmus nagyon jó évet zárt. Érezni ezt itt, a Corinthia Hotel Budapestben is?
- Az idegenforgalom az elmúlt néhány évtizedben átalakult, Budapest szerepe felértékelődött, és nagyon népszerű utazási célponttá vált. Érdekes módon az ön által említett növekedés elsősorban az ötcsillagos kategóriában volt markánsan érezhető. A hozzánk érkező vendégek egy része a szabadidejét tölti nálunk, de ennél meghatározóbb a konferencia- és az üzleti turizmus. Tavaly nagyon jó évet zártunk, és talán nem véletlenül: nálunk található az ország legnagyobb és legjobban kombinálható, szállodai konferencia és bankett részlege. A négy nagytermet – köztük az ország legnagyobb és elismerten legszebb báltermét – akár 28 kisebb egységre tudjuk felosztani.
- Ez a hardver része a dolognak, de ez még nem elég a sikerhez.
- A „szoftver” az itt folyó minőségi munka, a vendégek megbecsülése: aki ebben az iparágban dolgozik, az tudja, hogy a magánúton érkező vendégek első sorban családi, baráti vagy kollégáktól kapott tippek alapján döntenek a szállásról. A kiválasztási szempontrendszerben az internetes értékelő oldalak „népítélete” következik, amit a saját – korábbi – tapasztalat követ. Az utazók csak ezek után veszik számításba a hagyományos csatornák - hirdetések, katalógusok, ügynökségek – ajánlását. Az üzleti útra érkezők jellemzően nem maguk döntenek a szálloda kiválasztásáról, de adnak visszajelzést a konferenciaszervezőknek az itteni munka minőségéről, amit ők aztán a következő alkalommal figyelembe vesznek. Az is egyre gyakoribb, hogy az elégedett üzleti turista meg akarja mutatni a családjának, hogy milyen az a szálloda, ahol Budapesten olyan jól érezte magát, és legközelebb, immár a magánútján is nálunk száll meg.
- Hány ember dolgozik itt?
- 200 állandó munkatársam van, amit a szezonális foglaltságtól függően akár 100 fő kölcsönzött munkaerő egészít ki – ahogyan ez a szállodaiparban megszokott. De a munkatársaim ez utóbbi csoportjánál is törekszünk arra, hogy viszonylag állandó tagokból álljon.
- Amikor jelentkezik valaki, hogyan választják ki a legmegfelelőebb leendő kollégákat?
- Túl a végzettségeken és a nyelvtudáson, olyan személyiségjegyeket keresünk, amelyek megfelelnek nagyon pontosan meghatározott márkaértékeinknek, amelyek a Corinthia Hotel Budapestet kiemeli a többi ötcsillagos szálloda közül. Ez mindenkire vonatkozik, dolgozzon bármilyen területen vagy a szervezet bármely szintjén.
- Mit jelent ez konkrétan?
- A személyes interjúk, beszélgetések során arra vagyunk kíváncsiak, hogy az adott személy hogyan illeszkedik bele a mi kultúránkba: mennyire barátságos, nyitott személyiség, szeret-e új kapcsolatokat kiépíteni. Meg kell tudnia győzni bennünket arról, hogy fontos neki, hogy a vendég milyen élményekkel távozik tőlünk. Az utánpótlás képzési rendszerünk alappillére, hogy az oktatási intézményekből a legjobbakat vonzzuk ide a Nagykörútra a management trainee programunk keretében.
- Miért jó itt dolgozni, mondjuk, mint gyakornok?
- Mint gyakornok? Jó, kezdjük az elején! Nagyon határozottan elutasítjuk azt a személetmódot, miszerint a gyakornok csupán olcsó munkaerő. Akik nálunk kapnak lehetőséget, azért vannak itt, hogy tanuljanak, szakmailag profitáljanak abból, amit itt látnak. Ha a fiatalok fejlődési lehetőséget látnak az itt folyó munkában, az nekünk is előnyünkre válik, hiszen így a legígéretesebb szakembereket vonzzuk be, vagyis mindenki jól jár.
- Mennyire versenyképes a szakmában az, aki néhány évig a Corinthia Hotel Budapestben dolgozott?
- Ez egy nemzetközi iparág: aki itt megállja a helyt, az bárhol máshol a világban is képes kiemelkedő teljesítményt nyújtani. Aki ebben a szektorban dolgozik, az jellemzően mobilis a munkavállalást illetően – könnyen vált. A bécsi út „másik végén” mások a körülmények, de a mi szállodánk nagyon erős referencia. Érdekes, hogy a szállodai területen relatíve gyors a rotáció. Sokan 2-3 évente váltanak, ami más iparágakban talán túlzott tempónak számítana. Itt ez elfogadott, cégcsoporton belül mi is támogatjuk.
- Elképzelhető még az a fajta karrier, mint ami a Grand Budapest Hotel című film vezérmotívuma volt, vagyis, hogy a szorgalmas londinerből egyszer a szálloda első embere lesz?
- Ez ma is megvan, de nem biztos, hogy fizikailag is ugyanazon a helyen, jóllehet ez sem példa nélküli: hadd meséljek Meskál Tibor kollégámról. A szállodát 1896-ban adták át, akkor ez volt Európa legnagyobb hotele. Az épület több nagy történelmi vihart is átvészelt, ’56-ban viszont elég súlyos károkat szenvedett a városi harcok miatt. A helyreállítást követően, 1961-ben nyílt újra. Meskál úr akkor kezdett itt mint pincértanuló. És pontosan olyan fiatalember volt, mint amilyennek ön leírta: ambiciózus, tanulni vágyó, aki szeretett és tudott is emberekkel dolgozni. Ma a 70-es éveiben jár, a hotel senior duty managere, és most mi tanulunk tőle nap mint nap valamit. Büszkék vagyunk rá.
- Azért ez nem tipikus.
- De nem is rendkívüli. A jellemző az, hogy ha valaki bekerül a rendszerbe, akkor egy jól meghatározott, kiszámítható karrier vár rá: jelenlegi gazdasági igazgatónk is londinerként kezdte a pályáját. A recepciós, ha jól dolgozik, tehetséges és elkötelezett, akkor viszonylag gyorsan előre léphet: front office managerré válhat, majd hotel managerré, később vezérigazgatóvá. Ugyanez működik a food and beverage vonalon is: egy másik kollégánk pincér gyakornokként kezdte, éttermi supervisorként folytatta a karrierjét, most pedig outlets manager, ami két étterem és egy bár igazgatását foglalja magába.
- Az 50 tehetséges magyar fiatal program gálaestjének immáron második alkalommal a Corinthia Hotel Budapest ad otthont. Miért?
- A program jól illeszkedik a saját elképzelésinkbe. A tehetséggondozást házon belül is fontosnak tartjuk. Egy karrierprogram keretében mindenkinek kínálunk fejlődési lehetőséget: készségfejlesztést, szakmai tréninget vagy másoddiplomás képzést, ami azt jelenti, hogy fontosnak tartjuk a tehetségek tudatos támogatását, mentorálását. Amellett, hogy az 50 tehetséges magyar fiatal program nyilvánvaló célja - a tehetségek felkarolása - rendkívül szimpatikus és nemes gondolat, úgy gondoljuk, hogy a mentornak, illetve a mögötte álló szervezetnek is hasznos. Kliséktől, berögződésektől mentes látásmódot, új inspirációkat kapunk ezektől a fiataloktól. Vagyis ebben a partnerségben mindenki profitál. Hiszem, hogy a fiatal tehetségek támogatása közügy, hiszen az előttünk álló lehetőségek kiaknázása nem csupán bennünket tesz sikeresebbé, hanem előbbre visz valamennyiünket, az egész országot.