"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Divat az antidivat?

Kissé ironikusnak tűnhet, hogy egy eredetileg anti-divatirányzat lett a tavalyi év egyik legfelkapottabb trendje.

A divat természeténél fogva sokszínű, extrém, páváskodó, és megköveteli, hogy folyamatosan megújuljunk. Mindig van azonban egy kisebb csoport, amely másképp vélekedik az öltözködésről, nem kedveli a különc fazonokat, furcsa színösszeállításokat, és nem pózol művészien egyedi szettekben a kamerának. Ez a csoport az, amelyet a megszállott fashionista közönség nemes egyszerűséggel csak „unalmasnak” nevez. Mégis pontosan ebből indult ki a 2014-es év egyik legnagyobb divattrendje, vagyis a normcore, amely a New York magazin egyik cikkének köszönhetően került reflektorfénybe. Az angol „normal” és „hardcore” szavak kombinációjából született kifejezés 2014 egyik legkeresettebb kifejezése volt a Google-on.

 

 

A normcore születése


Első pillantásra a normcore mindössze egyfajta reakciónak tűnhet a divatirányzatok állandóan változó világára, amelyhez egyesek szüntelenül és kétségbeesetten próbálnak igazodni. És bár a trendek elutasítása erős kinyilatkoztatásnak tűnhet, valójában a normcore sokkal több ennél. A mozgalom alapötlete már egy évtizeddel ezelőtt is létezett. William Gibson Trendvadász című regényének főhőse logófóbiás, aki undorodik a márkajelzésektől, és minden ruhából kivágja a címkét. Ez inspirálta a fülbemászó kifejezés megalkotásában a K-Hole nevű, fiatalokból álló márkaügynökséget. Eredetileg nem is divatirányzatnak szánták, sokkal inkább életfilozófiának, szociológiai hitvallásnak. Az alapötlet az, hogy a fiatalok manapság annyi energiát fektetnek abba, hogy egyediek legyenek, és kitűnjenek a tömegből, hogy közben éppen ettől lesznek egyformák. A normcore lényege tehát, hogy megszabaduljunk a látszattól, és ne féljünk beleolvadni a tömegbe. Tűnjünk ki azzal, hogy nem akarunk mindenáron egyediek lenni és különbözni másoktól, hiszen a mai modern világban épp ettől leszünk különlegesek. „A normcore eltávolodik a különbségeket hangsúlyozó trendektől, és az egyformaságot helyezi előtérbe.” Az ötlet azonban sokáig mindössze a művészkörökben szervezett koktélpartik beszélgetéseinek témája maradt, amíg a New York magazin le nem közölt egy cikket Normcore: divat annak, aki felismeri, hogy ő csak egy a 7 milliárdból címen.

A normcore elvet megalkotó csapat szerint azonban a sajtó sok tekintetben félreértelmezte a kifejezést. „Úgy érezzük, az emberek belefáradtak abba, hogy folyton különbözni próbáljanak a többiektől. A normcore filozófiája az, hogy különlegesek, egyediek vagyunk, úgy, ahogy vagyunk, és az igazán erős egyéniségeknek nem kell lépten-nyomon hangsúlyozniuk, bizonygatniuk ezt” – mondta Emily Segal,  a New York-i K-Hole egyik alapítója.

 

 

A divat világában a normcore a névtelen és részletmentes designról szól. Egyszerű stílusirányzat, amely azt üzeni, hogy nem az öltözködéssel kell kifejeznünk magunkat, mert az önbizalom és az egyéniség belül lakozik. Mindezt a Harvard Egyetem nemrégiben készült kutatása is alátámasztotta: eszerint a bolti eladók és a járókelők magabiztosabbnak találták általában azokat, akik tréningruhát viseltek, mint azokat, akik elegáns, drága bundában pózoltak. A lényeg: minden, ami eredendően kényelmetlen vagy természetellenes, erőltetettnek tűnik. Persze a normcore minden szépsége ellenére sincs mindenki meggyőződve a stílus létjogosultságáról. „Fontos, hogy ünnepeljük az egyéniséget. Többek között erről szól a brit divat is. Az, hogy normálisnak akarunk látszani, kivonja az izgalmat és az örömöt a vásárlásból” – mondta a brit Vogue divatszerkesztője.

 

Mostanra az új trend a hírességek körében is követőkre talált. Steve Jobs, Jerry Seinfeld és Larry David is normcore-rajongóknak mondhatók, mostanra ők lettek a stílus igaz ikonjai, habár már a kifejezés megszületése előtt is ugyanazokat a ruhadarabokat viselték, mint most. Mindössze annyi változott, hogy Jobs fekete pólója és Seinfeld fehér tornacipője egyfajta tudatos kinyilatkoztatássá változott.

 

 

Meghatározó stílusjegyek


De hogyan is lehetünk igazi normcore-követők? A normcore elsősorban megköveteli a semleges, halvány színeket. A színpaletta terén elég konzervatív, hiszen főképp fekete, fehér, szürke és tengerészkék árnyalatokkal játszik. A fazonokban a funkció előnyt élvez a stílussal szemben, így bátran viselhetünk bő darabokat, egyszerű szabású ruhákat, a lényeg, hogy kényelmesek legyenek. A farmer szintén alapdarabnak számít, legyen szó akár boyfriend jeansről vagy overállról, amíg nem túl szoros, addig tökéletesen beleillik a normcore fogalmába. De persze a fehér tornacipő, a szabadidőnadrág, a boyfriend blézer, a baseballsapka és a bő pulóverek sem hiányozhatnak a trend eszköztárából. A normcore tulajdonképpen mindenkinek jól áll, s még a zsebünkbe sem kell mélyen belenyúlni, hiszen az alapdarabok valószínűleg mindenkinek ott lapulnak a szekrénye mélyén.