Legyünk őszinték! Minket, nőket, egy film nézése közben sokszor jobban lefoglal a látvány, mint a történet vagy az üzenet maga. A mozgókép gyakran igazi vizuális csemege, szép tájakkal, szép épületekkel, szép enteriőrökkel, szép ruhákkal. Nem véletlen, hogy divat és film „ősidők” óta kéz a kézben jár, hiszen a divatipar is felismerte a női nézőkben rejlő potenciált, egy-egy összeállítással igazi divattörténelmet ír egy film, illetve készítői. Persze a híres öltözékek sikerének titka nem feltétlenül a hordhatóságban vagy éppen a trendiségben rejlik, de hogy pontosan miben, azt nehéz lenne megmondani. Lássunk néhány divattörténeti klasszikust a vászonról.
Az igazi, örök klasszikus. Az Álom luxuskivitelben nyitójelenete óta minden nő szeretne egyszer az élete során a Tiffany’s ékszerüzlet előtt kis feketében croissant-t majszolni egy álmos hajnalon. Persze kevesen tudnák ezt olyan könnyed eleganciával megtenni, mint a gyönyörű Audrey Hepburn, akit azóta is igazi divatikonként tart számon a világ. Az ominózus jelenetben a Holly Golightlyt alakító színésznő egy lenyűgöző, Hubert de Givenchy tervezte fekete ruhában tart hazafelé az éjszakai tivornyázásból, amikor kávéjával és egy omlós péksüteménnyel a kezében megáll álmodozni a híres ékszerüzlet előtt. A legenda szerint egyébként az eredetileg megálmodott és elkészített ruha túl sokat mutatott Hepburn amúgy nagyon formás lábából, így Givenchy kis feketéjét újra kellett gondolni. A ruhához varázslatos kiegészítőket is társítottak a tervezők, nevezetesen egy hatalmas fekete napszemüveget, egy többsoros gyöngy nyakláncot, egy könyékig érő bársonykesztyűt, illetve egy csillogó fejdíszt. Így lett ez az átgondolt összeállítás minden idők legnépszerűbb női szettje a vásznon.
Bár Scarlett O’Hara ruhatára nem éppen kompatibilis a mai trendekkel, mégis érdemes megemlékezni földes zöld színű, függönyből varrott ruhájáról. A történet szerint a Vivien Leigh által megformált Scarlett kétségbeesetten próbálja meg kihúzni magát és családját a háború okozta nyomorból, így, női bájait bevetve, elindul gazdag jövőbeni szerelméhez, Rhett Butler kapitányhoz, abban reményben, hogy vonzereje hozzásegíti némi anyagi segítséghez. Persze régi, szakadt ruháiban nem lehet bevetésre menni, így megkéri cselédjét, hogy házuk bársonyfüggönyéből varrjon neki lélegzetelállító ruhakölteményt. A forgatásra az ikonikus darabot a híres hollywoodi jelmeztervező, Walter Plunkett álmodta meg, és a színválasztás sem volt véletlen: a film alapjául szolgáló könyvben nagy hangsúlyt kapott Scarlett vakító zöld szeme, így a filmben igyekeztek Vivien Leigh amúgy kék szemét a megfelelő ruhákkal optikailag zöldebbé tenni. Scarlett függönyruháját azóta alaposan megtépázta az idő, így Texasban nemrégiben gyűjtést szerveztek, hogy az állagmegóvást biztosítani tudják, és a legendás ruhát ismét megtekinthesse a nagyközönség.
A Grease című alkotásban Olivia Newton-John (és partnere, John Travolta) alakítása legalább annyira legendás, mint a színésznő dögös, fekete bőrszerkója. A filmben láthatjuk, hogyan alakul át Sandy szende, szűzies kislányból vadító bombanővé – mindezt persze a Travolta által megformált Danny kedvéért. A Grease zárójelenetében Sandy, a megszokott rózsaszín, fodros ruhák helyett, egy őrjítően testhez simuló, fekete bőroverállban kápráztatja el partnerét és a nagyérdeműt. A ruhához tűsarkú szandált, vérvörös rúzst és vad loknikat visel kiegészítőként. A színésznő elmondása szerint a szexis darabot szó szerint rávarrták a forgatásokon, így folyamatosan attól rettegett, nehogy ki kelljen mennie a mosdóba. A nyár folyamán Newton-John bejelentette, hogy a legendás jelmezt áruba bocsátja, a bevételt felajánlva az általa létrehozott rákalapítvány számára.
A televíziózás történetének legstílusosabb szinglijét is elérte a végzete: a sorozat mozifilmes folytatásában végül Carry Bradshaw-nak bekötötték a fejét. A Sarah Jessica Parker által megformált hősnő végül egy egyszerű és decens, törtfehér vintage kosztümben mondta ugyan ki a boldogító igent, a film első felében mégis egy ikonikussá vált Vivienne Westwood-ruhában lényegült át menyasszonnyá. A krémszínű, merész dekoltázzsal díszített ruha nem csak filmes kellék volt, potom 11 000 fontért bárki megvásárolhatta. Úgy tűnik, a tény, hogy az ominózus esküvői ruhát a főhősnő egy olyan esküvőn viselte, ahol a vőlegény végül nem jelent meg, nem szegte a házasulandó hölgyek kedvét – a rossz ómen ellenére a ruha pillanatok alatt hiánycikké vált. A filmben egyébként a ruhát Carry vörös rúzzsal és egy látványos madaras fejdísszel bolondította meg – hiszen ahogy Carry korábbi szettjei, úgy az esküvői összeállítása sem lehetett konvencionális.