Napjainkban egymás után jelennek meg a divatvilág csillogó kulisszái mögé betekintést engedő dokumentumfilmek. A 2014-es Yves Saint Laurent-mozi után, a cipők koronázatlan királya lesz terítéken. 2016 minden jel szerint Manolo Blahnik éve lesz, a film mellett ugyanis készülőben van egy nagyszabású kiállítás is, amelyen a designer legszebb kreációit tekinthetik meg az érdeklődők Velencében, Prágában és Szentpéterváron.
A Manolo (The Boy Who Made Shoes for Lizards) című filmet a divatújságíró Michael Roberts rendezte, és előreláthatólag Berlinben, a European Film Marketen mutatják be először a nagyközönség előtt. A produkció, mely mélyreható portré a divat egyik legtiszteletreméltóbb alakjáról, betekintést enged Blahnik életébe és munkásságba néhány exkluzív interjú segítségével. Többek között Anna Wintour, Paloma Picasso, Iman, Rihanna, Naomi Campbell, Penelope Tree, Rupert Everett, valamint a Szex és New York írója, Candace Bushnell is megszólal a produkcióban. Bár a dizájner, ha teheti, kerüli a nyilvánosságot, eme kivételes alkalommal hajlandó volt kilépni a reflektorfénybe. „Remélem, azok, akik megnézik a filmet, tanulnak valamit a történetemből, és ihletet kapnak belőle a saját munkájukhoz. Egyedül ezért vállaltam a filmet. Nagyon szerencsésnek érzem magam, amiért azzal foglalkozhatom, amit igazán szeretek, és boldoggá tesz, ha ezzel másokat is alkotásra ösztönözhetek” – mondta Blahnik az amerikai Vogue magazinnak adott interjújában.
A film megálmodója, Michael Roberts díjnyertes filmrendező, egyben fotós, stylist és újságíró. Több mint három évtizeden keresztül dolgozott a Conde Nast lapkiadó cégnek, kezdetben style directorként, majd később a Tatler magazinnál helyezkedett el. A következő állomás a brit Vogue magazin volt, amit a Vanity Fair követett. Mint mondta: „Több, mint 30 évnyi ismeretség után csupán annyit mondhatok, hogy Manolo rendkívül sokoldalú, romantikus személyiség, akinek lenyűgöző kreációi és magával ragadó karaktere tette lehetővé, hogy ez a film létrejöhessen.”
A dokumentumfilm címe (The Boy Who Made Shoes for Lizards) Blahnik Kanári-szigeteken töltött gyerekkorára utal. Akkoriban a híres tervező előszeretettel készített apró lábbeliket gyíkok vagy más állatok számára. „Amikor kisfiú voltam gyakran terveztem cipőket gyíkok számára, de első számú áldozataim között volt a kiskutyám is” – mesélte a dizájner.
Blahnik 1943-ban született a Kanári-szigeteken, egy tehetős kétgyermekes család tagjaként. Cseh származású édesapja gyógyszeripari céget üzemeltett Prágában, spanyol édesanyja pedig saját banánültetvénnyel rendelkezett Santa Cruz de la Palmán, ahol a tervező és a húga felnőtt. Blahnik édesanyja rajongott a designer-cipőkért, és a második világháború szűkös éveiben órákat vett egy helyi susztertől, aki megtanította lábbelit készíteni olyan helyi anyagokból, mint a bőr, a fa vagy a csipke. A kis Manolo már gyerekként rendkívül erőteljes érdeklődést mutatott a cipőkészítés művészete iránt, ám szülei kívánságára később mégis nemzetközi jogra jelentkezett, és beiratkozott a Genfi Egyetemre, hogy diplomata váljék belőle. Az első szemeszter elvégzése után azonban érdeklődése az irodalom felé terelődött, így ezen a szakon fejezte be tanulmányait 1965-ben. Ezt követően Párizsba költözött, hogy művészetet és díszlettervezést tanuljon, miközben szabadidejében egy vintage ruházati üzletben dolgozott.
Nem sokkal később Londonba utazott, ahol a Zapata divatbutiknál helyezkedett el, majd egy rövid ideig fotósnak állt a The Sunday Times című napilapnál. Természetesen az újságírásban is kipróbálta magát, cikkeket írt a világ vezető divatmagazinjának, az olasz Vogue-nak. A 70-es években aztán nagyot fordult vele a világ: megismerkedett Diana Vreelanddal, az amerikai Vogue akkori főszerkesztőjével, aki vázlatai láttán arra biztatta, hogy kizárólag a cipőtervezésnek éljen. Blahnik megfogadta Vreeland tanácsát, és ezentúl lábbeliket tervezett a Zapata divatbutiknak. 1972-ben végre előrukkolhatott első saját kollekciójával a brit dizájner Ossie Clark kérésére, aki tőle rendelte meg a cipőket ruhakreációihoz. A kollekció hatalmas sikert aratott, a korszak legnagyobb modelljei is elismerően szóltak róla, felkeltve ezzel a divat elitjének figyelmét.
Hogy tökéletesítse technikáját, Blahnik rövid ideig profi susztereknél, illetve gyárakban tanulmányozta a cipőkészítés mesterségét Northamptonban, illetve Kelet-Londonban. 1973-ban kivásárolta a Zapata tulajdonosát, és elindította saját butikját. A következő években nemzetközi elismerést szerzett azáltal, hogy első férfiként a brit Vogue címlapjára került. 1977-ben Bianca Jagger tovább öregbítette a tervező hírnevét, amikor egy pár Manolóban jelent meg a legendás Studio 54 discóban.
Nem sokkal később a designer kollekciót tervezett az eleganciájáról ismert Bloomingdale’s luxusáruháznak, melyet aztán igazi díjeső követett. Többek között elnyerte a Fashion Council of America Awardot, Az év kiegészítőtervezője-díjat, az Ezüst cipő díjat is. Az 1998-as Szex és New York című amerikai tévésorozatnak köszönhetően, melyben a szingli főhősnő, Carrie Bradshaw megszállottan rajong a Manolo-lábbelikért, a tervező kreációi ikonikus hírnévre tettek szert.
2003-ban Blahnik lett az első olyan cipőtervező, akinek kreációit kiállították a londoni Design Museumban, ezzel egy időben pedig megjelent a könyve is, Manolo Blahnik: Drawings címen, melyet a fotós Eric Bomannek köszönhetően a Blahnik by Boman: A Photographic Conversation követett. 2007-ben a brit divatipar érdekében tett erőfeszítéseiért II. Erzsébet királynő kitüntette a Brit Birodalom érdemrendjének parancsnoki fokozatával.
Blahnik leginkább könnyed, elegáns tűsarkú cipőiről ismert, melyeket általában láncokkal, szőrmével, szalagokkal, selyembrokáttal, illetve tollakkal tesz különlegessé. Amikor 1970-ben a mainstream még mindig a vaskos talpú platformcipőket istenítette, Blahnik újjáélesztette a karcsú tűsarkakat, melyek azóta is klasszikusnak számítanak. A designer a tömegtermelés korában sem váltott filozófiát, a nevével megjelenő lábbelik mindegyikét kézzel készítik. A designer nem csupán tervez, de olykor a cipőket is ő maga állítja elő, az elkészült darabokat pedig mindig személyesen ellenőrzi. Az évek folyamán olyan nagynevű szakemberekkel dolgozott együtt, mint John Galliano, Calvin Klein vagy Yves Saint Laurent.
A filmforgalmazó Content Media elnöke, Jamie Carmichael szerint: „Manolo Blahnik a divat egyik legkiemelkedőbb alakja, lenyűgöző ember, akit egyedülálló világnézettel áldott meg a sors. Michael Roberts kivételes rendező, a kettőjük kombinációjából biztosan lenyűgöző film születik majd.”