"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Hol van a divat Mekkája?

Bár a stílusra, mára globális nyelvként tekinthetünk, a divat jelentősége országról országra, városról városra változhat.

A legtöbben tisztában vagyunk a divatipar négy alappillérével, így valószínűleg senkit sem lep meg, hogy Párizst, Londont, Milánót és New Yorkot tartják régóta a divat fővárosainak. Mindez korántsem véletlen. Az említett városokban találhatók ugyanis a legnagyobb divatházak, valamint a legbefolyásosabb tervezők, és szinte egymást érik a kiállítások, illetve a bemutatók. Jelentőségüket mi sem támasztja alá jobban, mint a tény, hogy ezek a városok adnak otthont az év legjobban várt divatheteinek, melyek világszerte meghatározzák az új trendeket.

 

Ha végigtekintünk a történelmen, nem nehéz belátni, miért épp ezek a városok a divat legbefolyásosabb fókuszpontjai. A reneszánsz idején kulturális erejüknek köszönhetően Firenze, Milánó, Róma, Nápoly, Genova és Velence voltak a művészek legkedveltebb úti céljai, és az itáliai reneszánsz hosszú időn keresztül erőteljes hatással volt az európai divatra. A korai 20. századra az évszázadokon át minőségi luxuscikkeiről ismert Milánó a selyem és textilgyártás központjává nőtte ki magát. A várost már ekkoriban is népszerű bevásárló úti célként ismerték, ahol a turisták kedvükre válogathattak a számtalan butik kínálta elegáns és hétköznapi ruha között. A milánói designt az elegancia és a praktikum jellemezte, emellett a firenzei vagy párizsi divattal ellentétben még árban is kedvezőbbnek számított. 1970-re a város lett a női és férfi ready to wear kollekciók egyik központja. Ma olyan nagynevű divatházak bázisát találhatjuk meg itt, mint Armani, Bottega Veneta, vagy Dolce & Gabbana.  

 

 

A 16. századot Anglia európai nagyhatalommá válásának koraként ismerjük, ekkoriban a vezető szerepet London vette át, és a brit monarchia komoly befolyást gyakorolt az öltözködésre. A köznép előszeretettel utánozta az uralkodóház tagjainak stílusát és megjelenését. Bár ekkoriban a londoni divatipar mindössze a tömegigényeket tudta kielégíteni, a késői 1900-as évekre a város globális divatdiktátorrá fejlődött. Az olyan ikonikus személyiségek, mint a híres modell, Twiggy, vagy az olyan legendás együttesek, mint a Beatles, jelentősen hozzájárultak a brit tervezők sikeréhez. A Swinging London divatirányzatnak, valamint Vivienne Westwood punkhullámának köszönhetően, London végérvényesen rajtahagyta bélyegét a divatvilágon.

 

A 17. századra a világ csodálattal figyelte XIV. Lajos udvarát és a párizsi divat alakulását. Párizs dominanciája a 20. században még erőteljesebbé vált, ekkoriban Coco Chanelnek és Yves Saint Laurent-nak köszönhetően a francia főváros lett a világ egyik divatfellegvára. Többek között innen indult hódító útjára a haute couture is. A kifejezést ma olyan egyedi gyártású, exkluzív divatcikkekre használjuk, amelyeken szinte minden részlet számít, az anyagtól a formákon át a szabásig. Párizs népszerűsége az évek folyamán mit sem változott, a mai napig a város a magas szabászat és a parfümipar központja.

 

A 20. században a divat gyorsabban változott, mint valaha, és új városok kaptak lehetőséget az öltözködés átformálására. A második világháború után emelkedett ki New York, mely legalább akkora hatalomra tett szert a trendek terén, mint London vagy Párizs, különösen a sportruházat mint divatcikk népszerűsítésében a 40-es, 50-es években. Az olyan márkáknak köszönhetően, mint a Levi’s, reflektorfénybe került a praktikus amerikai divat.

 

Mostanra úgy tűnik, ismét új versenytársak jelentek meg a láthatáron, és szép lassan felkerülnek a divatszerető közönség kedvenc úti céljainak listájára! A Global Language Monitor évente osztályozza a városokat divatban elfoglalt helyzetük szerint. A most következő városok előkelő helyet harcoltak ki maguknak a 2015-ös listán.

 

Los Angeles


Bár ha divathétről van szó, a sajtó képviselői, a tervezők és modelljeik még mindig New Yorkba veszik az irányt, majdnem 4500 kilométerrel arrébb, a nyugati parton Kalifornia is egyre nagyobb figyelmet kap. Los Angelesnek lassan, de biztosan sikerül leráznia magáról a felszínes jelzőt. A város, amely néhány évvel ezelőtt még a szakadt farmernadrágról és a flip-lop papucsról volt híres, mostanra egyedi kreációinak köszönhetően magára vonta a divatkövető közönség figyelmét. Ezt bizonyítja Hedi Slimane, a Dior korábbi kreatív igazgatója is, aki nagyot lendített a város hírnevén, amikor úgy döntött, hogy Los Angelesben telepszik le. És bár az „angyalok városának” még hosszú utat kell megtennie ahhoz, hogy egy lapon említhessék New Yorkkal vagy Párizzsal, mostanra több olyan ismert tervezővel büszkélkedhet, akik kedvéért a divat szerelmesei Los Angelesbe zarándokolnak. A nyugati parti divat sokszínűségét tükrözi Rodarte, BUSCEMI, Joyrich, Rozae Nichols és a Clover Canyon, valamint Margaret Maldonado és a L’Agence.

 

Róma


A Global Language Monitor szerint Róma 2015-ben az ötödik helyen végzett a világ vezető divatközpontjainak listáján. A város számtalan nagynevű olasz divatháznak ad otthont, melyek extravagáns haute couture darabokat gyártanak a gazdag és híres vásárlóközönség számára. Többek között a Valentino, a Fendi és a Gucci divatházat is Rómában alapították, emellett a városban található a világ egyik legnagyobb bevásárló negyede, melyen végigsétálva olyan híres tervezők üzleteivel találkozhatunk, mint Chanel, Dolce & Gabbana, Alberta Ferretti, Gianni Versace, Giorgio Armani vagy a Prada.

Rómában világhírű divatiskolákban sincs hiány. Az 1964-ben alapított Accademia di Costume e di Moda fő profilja a jelmeztervezés. De említhetnénk akár az Accademia Koefiát és az Accademia Altieri Moda Artét is. „Mi nem akarunk versenyre kelni Milánóval vagy Párizzsal, hiszen Róma a fiatalok városa – mondja Stefano Dominella, a Római Divathetekért felelős AltaRoma elnöke, majd hozzátette: – Milánó a ready to wear központja, ahol nem igazán van hely az új feltörekvő tehetségeknek. Ezt a feladatot próbálja most átvállalni Róma, mely így lehetőséget biztosít az új generációnak.”

 

Barcelona


Barcelona nem ok nélkül szerepel évek óta a legdivatosabb városok top 10-es listáján. A város büszkélkedhet ugyanis az egyik leggyorsabban növekvő divatiparral a világon. Globális textil- és ruházati piacának értéke 2012-ben több mint 1,7 milliárd dollár volt, nem meglepő tehát, ha azt mondjuk, hogy a textilpiac ma rendkívül fontos része a gazdaságnak. Ezzel együtt a világ számtalan nagy divatháza és vállalata indult innen hódító útjára. Cristobal Balenciaga, Massimo Dutti, a Mango és Tous csupán néhány a sok közül. Barcelona több neves divatiskolával is büszkélkedhet, például a Barcelona-IED Istituto Europeo di Designnal, az FDModával és az ESDI Barcelonával. Ebben a városban minden megtalálható, amire csak egy igazi fashionista vágyhat, beleértve a Barcelonai Divathetet is, mely évről évre egyre nagyobb tömegeket vonzz.   

 

Berlin


2015-ben Berlin nyolcadik helyen végzett a GLM listáján. A berlini stílus régóta egyet jelent az egyéniséggel és a minimalista esztétikummal. A híres divatkritikus Suzy Menkes egyszer úgy fogalmazott: „Berlin vérében van a divat.” Évről évre fiatal tehetségek új hullámaival ismerkedhetünk meg a Mercedes-Benz Fashion Weeken, melynek szervezői lehetőséget biztosítanak a helyi designerek számára, hogy megmutathassák magukat a divat globális színpadán. Ennek köszönhetően mutatkozhatott be nemrégiben Sadak, Simon Freundot és Hien Le is. Mindeközben a város legkedveltebb áruházai, a Voo, a The Store és az Andreas Murkid is Berlin progresszív szemléletéről tesznek tanúbizonyságot. A divat szerelmeseinek érdemes ellátogatniuk a Mitte nevű bevásárló negyedbe, ahol nemzetközi márkák színe-javát és a német designerek kreációit egyaránt megtalálhatjuk.