"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Napelemes autóval Ausztráliától Dél-Afrikáig

Sok változás történt az egykori mentorált életében, mióta három esztendeje részt vett az 50 tehetséges magyar fiatal programban.

A legfontosabbnak azt tekinti, hogy megnősült, és született egy kislánya. Megszerezte gépészmérnöki diplomáját is műanyag-feldolgozó szakirányon a Kecskeméti Főiskola GAMF karán, és mérnökként immáron a munkája köti a főiskolához, a járműtechnológia tanszékhez. A huszonkilenc éves Kutasi Zoltán továbbra is egy kiváló mérnökcsapat vezetője, ahol talán a jövő autóját fejlesztik. Prototípusaik a világ jelentős versenyein érnek el sikereket. Legújabb fejlesztésük a napelemmel működő szolárautó.

 

 A főiskolán, dr. Bagány Mihály tanár úr irányításával, a hallgatói műhelyben alkotta meg társaival a Megaméter elnevezésű különleges járművet. Az autóra nemigen hasonlító, négyütemű Otto-motorral működő járgány egyetlen liter benzinnel 3082 kilométert képes megtenni. Vagyis száz kilométeren mindössze 0,032 litert fogyaszt. E fejlesztéssel a világon második lett csapata az energiatakarékos járművek versenyén, Rotterdamban.

 

Az energiatakarékos járművet egy újabb eszköz fejlesztése követte. Szakmai irányításával a hallgatók egy napelemmel működő szolárautót építettek. 2015 októberében a világ nagy napelemautó-versenyén, a Bridgestone World Solar Challenge elnevezésű találkozón negyvenhat induló közül a hetedik helyet szerezték meg. Építményük műszaki hiba nélkül szelte át az ausztrál kontinenst, ez kiváló eredmény. Azóta már új versenyre készülnek: az autó továbbfejlesztett változatával 2016 őszén, Dél-Afrikában lesz a következő megmérettetés.

 

A prototípusok elkészítésének célja nem az, hogy idővel kizárólag napelemes autóval közlekedjünk, mégis úgy érzi, munkájuk, kutatásuk, kísérleteik jelentősen előbbre vihetik a világot. „Forma 1-es autó sem közlekedik közúton, de ha megnézünk egy húsz évvel ezelőtti Forma 1-es modellt és egy mai gépkocsit, amely az utakon fut, láthatjuk, hogy például motorjába, fékrendszerébe bekerültek a korábbi Forma 1-es fejlesztések – magyarázza szemléletesen. – Az az egyik legfontosabb célunk, hogy azok a főiskolai hallgatók, akik ebben a feladatban részt vesznek, jelentős tapasztalatokra tegyenek szert, és egy ilyen projekt után más szemmel lássák a világot. A másik célunk, hogy jelentős nemzetközi versenyeken képviselhessük a magyar felsőoktatást.” Zoltán főiskolai munkája mellett elindította saját vállalkozását is, melyben főként kompozit műanyagok technológiával foglalkozik.

 

Utólag visszatekintve a mentorprogramra, örül, hogy részt vehetett benne. Volt mentorával, Nátrán Rolanddal sokszor találkozott, a bankszakember megismertette őt kollégáival is, és a megannyi beszélgetés során sok jó tanácsot kapott, hasznos tapasztalatokat szerzett, olyanokat, amelyek különben talán sosem kerültek volna a látókörébe. Örül annak, hogy miután hivatalosan befejeződött a program, azután is kapcsolatban maradt mentorával.