"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Az első roma cross over színdarab

Egy közösség hite, öröme és bánata, valamint hagyományainak sokszínűsége jelenik meg ebben az örömzenében bővelkedő előadásban.

Somnakaj (Szakács Hajnalka) egy létező településről, Alsószentlélekről indul el a fővárosba, hogy sutba dobva az előítéletek minden vélt vagy valós létezésének tudatát, kitörjön a közegéből, és megvalósítsa önmagát. Pedig számára a kitörés nem is volna annyira indokolt, hiszen a szülőfalujához közel fekvő város kórházában szívesen fogadnák édesanyja egykori állására – igaz, be kellene érnie a folyosók takarításával –, valamint a falujából a „magyarok” már rég elszállingóztak, így ha valahol nem érződik a kirekesztettség, az maga Alsószentlélek. S annak ellenére, hogy tervét a faluban ellentétes reakciók fogadják – a helyi doktornő (Falusi Mariann) támogatja, a hagyományokat őrző apai nagynénje (Papadimitriu Athina) ellenzi –, a szabad szellemű, tehetséges lány mégis elindul, bizonyságul szolgálva arra, hogy a származás vállalása mellett tanulással és szorgalommal minden álom, még az igaz szerelem megtalálása is megvalósítható – amely Misi, a rockénekes (Oláh Gergő) személyében éppoly gyorsan érkezik az életébe, ahogy a szakmai siker Béla bácsi (Szakcsi Lakatos Béla) oldalán.

 

 

Az előadás minden percén végigvonul a romákat jellemző sokszínűség és heves érzelmi gazdagság.  Hegyi Árpád Jutocsa rendező mindezt jól felismerve a végletekig elment munkájával, s mindent igyekezett kihozni a cselekményből. Mivel azonban elég gyorsan világossá vált számára, hogy Somnakaj története gyenge lábakon áll, a hangsúlyt nem a karakterek sokszínűségére, sokkal inkább a látványra és a zenére helyezte.

 

Az egymással szembeállított térrendezés így egy ideig jó ötletnek tűnt: egyszerre lehetett látni a színpad két oldalán felvonuló zenekarokat és vokalistákat, valamint a szereplőket, továbbá a nagyszabású színpadi kép mellett a Kossuth-díjas Szentandrássy István roma festőművész alkotásait – egy idő után mégis unalmasnak tűnt ez az összkép. De lehet, csak a dinamikus zenei betétek keltettek hamis várakozást, hiszen mindvégig ígértek valami kusturicás őrületet, vagy a Hegedűs a háztetőn stílusú örökérvényűséget.

 

Az előadás igyekezett a színpadon otthont adni minden kortárs művészeti területnek. A zene, a tánc és az ezerszínű népviselet mellett helyet kapott a roma képzőművészet is, így érvényre juthatott az a törekvés, melyben a zenés-táncos kerettörténet egy időben foglalja magába a hagyományőrzést és a modern artisztikát. De mégis – a romákat jól jellemzően – a zeneiség viszi el az egész darabot, tág spektrumon mutatva be mindazokat a helyzeteket, ahol a kultúrák találkozása gazdag összképet eredményezhet. Szirtes Edina Mókus és Kovács Antal hangszerelésében mutatkozik ez meg igazán, akik széles panorámán igyekeznek bemutatni a cigányság zeneiségét a folklórtól a mai kor zenei hatásáig, felhasználva Szakcsi Lakatos Béla muzikalitását, vagy a Boban Marković Orcestra Marko Marković-dalát.

 

 

A szereplők nemcsak itthon, de nemzetközi viszonylatban is elismert művészek, akiknek közös eszméjük, hogy a zenei hagyományokat a kortárs művészet részeként mutassák be, ezért a dalok a produkcióban is számos zenei műfajt képviselnek. Első helyen természetesen a tradicionális cigány folklór dalai állnak, de megjelennek az úgynevezett „kávéházi”, avagy városi cigányzene modern változatai is (ez utóbbi talán a közönségnek is ismertebb lehet, hiszen Liszt Ferenc óta sokan azonosítják ezt a rendkívül dallamos és pergő műfajt tévesen a magyar népzenével).

 

Összességében a Somnakaj előadásban egyéni utak jelennek meg a színpadon, amelyek jó példát mutatnak saját sorsunk irányíthatóságára, a személyes felelősségre, s arra, hogy mennyi veszély és tévút jellemzi az ítélkezést és a diszkriminációt.