A nanotechnológia, a genetika, a 3D nyomtatás, a robotika, a mesterséges intelligencia vagy a közösségi gazdaság térnyerése újabb és újabb kihívások elé állítja a vállalatokat, a kormányokat és a foglalkoztatást. Szakmák tűnnek el, és újabbak kerülnek helyettük a reflektorfénybe, tehát a képességeknek is a megváltozott környezethez kell igazodniuk.
A ma munkába álló legfiatalabbak a Z generáció tagjai, az 1995 és 2009 között született fiatalok – akiket Zillennials nemzedékként is emlegetnek – Magyarországon hozzávetőlegesen 850 ezren vannak, 75 százalékuk most indul el a munkavállalás járatlan ösvényén. Amerikában közel egynegyedét teszik ki a társadalomnak, és ugyanaz mondható el róluk, mint magyar társaikról: számukra a multitasking a természetes berendezkedés, hiszen ők már beleszülettek a high-tech és az internet világába, közösségi médián nevelkedtek, a nyomógombos mobilitelefonra pedig már alig emlékeznek. Úgy tűnik, ez pont kapóra jön, hiszen a HireVue portál felmérése szerint a top szakmákat manapság a dizájn és az adattudomány területén találjuk.
Z GENERÁCIÓ |
A Z generáció számára a multitasking a természetes berendezkedés, ők már beleszülettek az internet világába. |
Nem véletlen, hogy a Z generáció számára mindenekelőtt a dizájn, a vizuális ingerek és a közösség építése a legfontosabb mozgatórugó. Úgy választanak munkahelyet, hogy foglalkoztatójuk kultúrája egybeessen a saját értékrendjükkel, de számukra fontosak az érzelmek is. Adnak arra, hogy az élet és munka közötti egyensúly harmonikusabb legyen, mint a szüleiké volt. Az érzelmeiket nem ritkán a fizetés összege elé helyezik. Boldogság az is, amikor kreatívak lehetnek a saját területükön. Tanulság: hagyják tehát őket kibontakozni, kedves munkaadók! Hatékony munkát csakis olyan közegben tudnak végezni, ahol több ingerre kell egy időben reagálniuk, ez nem újdonság a multitasking világában felcseperedő generációnak. A gyors váltások és a csapatmunka mellett kell hogy legyen ráhatásuk és rálátásuk mindarra, ami a cégnél történik. Belső motivációjukban megjelenik a társadalmi felelősségvállalás fontossága, tehát globálisan szeretnének jót cselekedni. Ugyanakkor rugalmas időbeosztásban is lelkesebben dolgoznak.
Egy nemzetközi tanulmány szerint a mai 6-7 éves iskolások 65 százaléka olyan szakmákban fog dolgozni, ami ma még nem is létezik. Jelen pillanatban a leggyorsabb ütemben növekedő kereslet a User Experience Designban, az iOS és az Android fejlesztésekben és a Business Intelligentben van – ha jobban belegondolunk, ezek a terminusok és kifejezések nem is léteztek 2007 előtt. Ahpogy a közösségi média menedzser, a VR media producer, a crowdfunding és a peer-to-peer specialista sem.
Írásunk folytatása a La femme Az 50 tehetséges magyar fiatal című különszámában olvasható!