„Ha bekerülsz az egyetemre, eltűnsz az arcok kavalkádjában. Egy több száz fős embertömeg részévé válsz, egy szám leszel a statisztikában” – hangzott el évekkel ezelőtt a Pécsi Tudományegyetem műszaki karának gólyatáborában. Egy felsőbb éves beszélt így a leendő elsősöknek, gólyaként pedig Fröhlich Balázs is a közönség soraiban ült. Igencsak felbosszantotta, amit hallott, és bár korábban sem hitte, hogy szükségszerűen el kell tűnnie a középszerűség masszájában, ezt követően tudatosan törekedett rá, hogy tehetségével, ambíciójával kiemelkedjen a tömegből. A self brandinget, az „én-márka” építését, gondozását azóta is fontosnak tartja. „Amikor elkezdtem dolgozni az első ötleteimen, még nem jött oda hozzám senki, nekem kellett utánajárnom a megjelenési lehetőségeknek.
Ezt az ember elkezdi csinálni, és egy idő után magát generálja a dolog.” Balázs az egyetemen sem a jól bevált receptet követte, és nem várt a diplomáig, hogy hozzáfogjon tervei megvalósításának. Sorban születtek műszaki ötletei, ő pedig hozzálátott, hogy kidolgozza ezeket. Kezdetektől fogva érdekelte az alternatívenergia-kutatás, kísérletezett szélturbinákkal, többek között kifejlesztett egy újfajta szélturbina-generátort is. Komolyan foglalkozott a 3D-nyomtatással, majd egy saját nyomtatót is épített, amellyel maketteket és alkatrészeket készít, de mérsékelt darabszámú sorozatgyártást is vállalt már ezzel a technológiával.
Balázs kutatásainak homlokterében jelenleg az elektromos meghajtású motorkerékpár áll, amelynek első működő példánya igencsak közel van a megvalósuláshoz. Évek óta dolgozik az egyedi tervezésű, környezetbarát, könnyű, alumíniumelemekből épülő jármű összeállításán. „A projektet önerőből kezdtem finanszírozni, de sokat köszönhetek Rajnai Attilának is, aki cégével, a Rati Kft.-vel komolyabb anyagi támogatást biztosított számomra, teljesen önzetlenül. Úgy érzem, a fejlesztés most már célegyenesben van” – beszélt bizakodóan a projekt állásáról. Amikor bekerült az 50 tehetséges magyar fiatal mentorprogramjába, már készen állt a motor műszaki terve, és az alkatrészek beszerzése is folyamatban volt. „Még a nyáron elkészül a prototípus, ami egy munkafolyamat lezárása. Ugyanakkor elkezdődik egy más típusú munka, gondolkodni kell a gyártáson, a marketingen, az értékesítésen” – mesél Balázs az újabb és újabb kihívásokról.
A motor fejlesztését egész eddig szinte egyedül végezte, amikor a La femme tehetséggondozó programjában mentora személyében segítséget, friss szemet és tapasztalt tanácsadót kapott a továbblépéshez. Dr. Molnár Imre, a Magyar Villamos Művek elnök-vezérigazgatói kabinet-vezetője határozott elképzelésekkel vágott a közös munkába. „Igyekszem nem konkrét iránymutatást adni, hanem egy potenciális ügyfél szemén keresztül láttatni Balázzsal innovációs ötleteit – mesélt a tervezett együttműködésről. Megtalálni a különbözőséget adó, valódi értékteremtés forrását az ötleteiben, és kellően becsomagolni azt.”
Mentor és mentoráltja első találkozására Pécsett került sor, ahol Balázs él és dolgozik. „Megtisztelő volt, hogy a mentorom Budapestről elutazott hozzám, hogy találkozzunk. Nagyon szimpatikus, előzékeny volt. Miután beszélgettünk, megismertük egymást, megkért, hogy írjam össze, miben várok tőle segítséget.” Balázs a konkrét, megoldásra váró műszaki kérdések mellett, mint például a megfelelő akkumulátor megtalálása, elsősorban a prototípus népszerűsítése és értékesítése területén számít ötletekre, támogatásra. Emellett szóba kerültek Balázs kisebb intenzitású vagy egyenesen tetszhalott állapotban lévő projektjei is, amiből világossá vált, hogy sok mindenbe kezdett már, és számtalan ötlete vár részletesebb kidolgozásra. Mentora szerint talán hasznára válhat néhány pragmatikus, átgondolt, a pályája tervezését érintő tanács is. „Fontosnak tartom megtalálni Balázsnál a valódi kitörési pontokat. A párhuzamosan életben tartott és még indulás előtt álló ötletei közül is fontos volna legalább egyet végigvinni az érdeklődésre számot tartó megvalósításig” – mondta dr. Molnár Imre.
50 TEHETSÉGES MAGYAR FIATAL |
Balázs kísérletezett már újfajta szélturbinával, tervezett 3D-nyomtatókat, de az űrkutatással kapcsolatos műszaki fejlesztésen is gondolkodik. Mentora segítségével most az egyedi tervezésű elektromos motorkerékpáron dolgozik. |
A kitörési pontot jelentő projekt minden bizonnyal az elektromos meghajtású motor lesz, amiből Balázs szándékai szerint további ötletek, megvalósítási lehetőségek nőhetnek ki. Először egyedi igényekre szabott, kis darabszámú értékesítésben gondolkodott, de felmerült, hogy futárok, rohammentők használják az elektromos meghajtás előnyeit. Balázs ötéves tervei között szerepel továbbá egy olyan európai szervizhálózat megteremtése, amely elektromos motorokkal és autókkal foglalkozik. A fiatal szakember szerint Európában hamarosan komoly hiány lesz az elektromos járműveket ellátó infrastruktúrából és szakembergárdából. Ambiciózus tervnek tűnik egy kontinentális ellátó hálózat kiépítése, ám Balázs hosszabb távú elképzelései között még ennél is nagyobb léptékű tervek szerepelnek. „Húsz éven belül aktuálissá válik az űrbányászat kérdése. Az űrszállításban nagyon fontos a kis súly és a könnyű szállíthatóság, és az is logikus, hogy egy másik égitesten elektromos meghajtású eszközökkel végezzék a munkát. Ezért gondolkodom kompakt, alkatrészenként szállítható és könnyen összeszerelhető, relatív kis súlyú rover tervezésén” – mesél Balázs az elkövetkező évtizedek egyik lehetséges fejlesztési irányáról.
Mindehhez az első lépést az elektromos motor prototípusa jelenti, ami meghatározza a következő pár hónap tennivalóit. Mentor és mentoráltja, Balázs és Imre ezen fog dolgozni, személyes találkozókon és Skype-vonalon keresztül tartva a kapcsolatot, hogy a lehető leginnovatívabb, legszélesebb körben érdeklődést támasztó jármű készüljön el. És mi lesz a következő lépés? Balázs már több meghívást is kapott, többek között Londonba és Dubaiba, hogy fejlesztését kiállításon mutassa be a szakmai közönségnek. Jelenleg támogatókat keres a meglehetősen költséges, ám nagy lehetőséget jelentő szereplés finanszírozásához.
Fotó: Tóth Milán