"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Várost fejlesztenek

Talán az egyik leggyümölcsözőbb együttműködés az övék, hiszen a két mentorált együtt újítja meg Miskolcot.

A generációkutató-szervezetfejlesztő Nemes Orsolya és a vizuális szakember, egyben infokommunikációs tanácsadó, Jeney Ákos közösen tesznek azért, hogy Miskolc város megújuljon. A város szervezet- és digitális fejlesztésére adta a fejét ugyanis a La femme 50 tehetséget bemutató programjának két mentoráltja, mégpedig közösen. A projekt nem csupán a folyamatok racionalizálását jelenti, hanem az egész önkormányzati döntéshozatalt szeretné közelebb vinni az ott élőkhöz. A jövőben például nem autókkal pásztázzák majd az utcákat, hogy felderítsék az összefirkált kukákat, a rosszul működő lámpákat vagy az utakon éktelenkedő kátyúkat, a miskolci lakosok maguk tehetnek bejelentést okostelefonjukon, sőt figyelemmel követhetik a kapcsolatos döntéseket is: a rendszer tudatja az információt a beküldővel, ha a jelzett javítási munkát jóváhagyták, ahogy azt is, hogy mikor sikerül orvosolni a problémát – ezek azonban csak a látványos változások, először a város működését kell optimalizálni.

 

Miért Miskolc?


 Mondhatnánk, hogy ujjgyakorlat ez két szakember számára, de közel sem, pedig mind a ketten kiváló sikereket tudhatnak maguk mögött. Jeney Ákos programtervező informatikus és műszaki menedzser még egyetemistaként került be a La femme 50 tehetséges magyar fiatal programjába. A tehetségeket bemutató különszámot magabiztosan tette le a későbbi miskolci jegyző asztalára. Addigra ugyanis a városhoz is ezer szállal kötődött – nemcsak lakhelye miatt, hanem számos projektje kapcsán, készített például a Miskolci Egyetemet népszerűsítő animációs filmet, valamint mobilalkalmazást, és Miskolc város arculata is az ő keze munkáját dicséri.

Jeney Ákos a programba kerüléskor éppen azon gondolkodott, hogy az egyetem elvégzésével a munkáit ‒ az IT-fejlesztést, a vizuális kommunikációt és az információtechnológiai szaktanácsadást ‒ céges keretek közé foglalja. „Az MGL Creative megalapításakor az volt a célom, hogy alternatívát mutassak a miskolci fiataloknak, hogy az anyagi és a szakmai megbecsülésért ne kelljen a fővárosba menniük” – vázolja fel a cég stratégiáját. A legkiválóbb szakembereket gyűjtötte maga köré többek között azzal a céllal, hogy kreativitásukkal és technológiai tudásukkal támogassa Miskolc városát is smart, vagyis okos megoldásokat használó várossá válni.

 

Jeney Ákos

II. évad

Mentor: Dr. Beck György

A Miskolci Egyetemen végzett program­tervező informatikus, műszaki menedzser. 2010-ben barátjával ő készítette el az egyetemet népszerűsítő animációs filmet. 2011-től már ő felelt a Miskolci Egyetemi Napok arculatáért, honlapjáért, reklámfilmjeiért. 2012-ben az egyetem második beiskolázási kampányfilmjét is ő alkotta meg. A Miskolci Nemzeti Színház igazgatója rábízta számos előadás filmes előzetesének megkomponá­lását, ő tervezte az Európai Színművészeti Egyetemek Találkozójának honlapját is. Jelenleg a Miskolc Smart City mobilalkalmazás fejlesztését és a Miskolc Tv virtuális stúdióját tervezi társaival.

 

Nem generációs gond


Az a bizonyos La femme-különszám pedig ott maradt azon a bizonyos asztalon, és a városi döntéshozók érdeklődéssel olvasták Nemes Orsolya bemutatkozását. Fiatal, lendületes lány, aki generációkutatással és szervezetfejlesztéssel foglalkozik, ekkor még elsősorban a fiatalok motivációiról, érdeklődéséről írt, tartott előadásokat, többek között a TEDxDanubia színpadán, miután az egyik prezentációját mindössze néhány nap alatt ötvenezernél is többen nézték meg. A miskolciak épp azon törték a fejüket, hogy nehezen tudják megnyerni maguknak a jó és fiatal szakembereket, felkérték hát Nemes Orsolyát, mondja el, miként motiválhatók a mai fiatalok.

 

Nemes Orsolya

II. évad

Mentor: Novák Katalin

Az Y generáció kutatásával foglalkozik, prezentációkat, előadásokat tart. Az egyetemen az angol és a tanári szak mellett finn nyelvet tanult. Egyre többet hívják külföldre előadásokat és tréningeket tartani. Itthon vendégelőadóként órát ad az ELTE-n, a Károli Gáspár Egyetemen. Jelenleg A generációs mítosz című könyvén dolgozik, amelyet egy NKA-s pályázatnak köszönhet, amelyre mentora segítségével pályázott. A könyv 2018 tavaszán, a Libri gondozásában jelenik meg. 2017-ben mentorált társával, Jeney Ákossal együttműködésben, a Milestone-nal közösen elindítottak egy átfogó, jelenleg is zajló szervezetfejlesztési projektet.

 

A generációkutató akkor már ízlelgette igazi küldetését: szerinte a generációs probléma egy szervezet életében mindig csupán a felszín, annak tünete, hogy a vállalati, szervezeti kultúra kihívásokkal teli, és a folyamatok nem működnek olajozottan, ezért olyan munkahelyek létrehozásán kell dolgozni, ahol minden korosztály megtalálja a helyét.

NEMES ORSOLYA ÉS JENEY ÁKOS
„Kiderült, amit korábban is sejtettünk, hogy nem csak a fiataloknak lenne igényük barátságos légkörre és átlátható folyamatokra.”
És itt sem félt megmondani, egy-egy előadással nem fog tudni érdemi változást elérni.

Addigra Nemes Orsolya csatlakozott a középiskolás diákok kiemelt színvonalú tehetséggondozásával foglalkozó Milestone Intézethez, és kiépített egy tanácsadó-szervezetfejlesztő, illetve trénerlábat, a Milestone Solutions Labet. Így hát ez a lehetőség körvonalazódott: a Milestone-nal közösen, egy átfogó szervezetfejlesztési projekt keretében felmérik a város szervezeti problémáit, majd optimalizálják a feladatokat, amelyeket aztán Jeney Ákos és csapata digitális megoldásokként ültet át a mindennapokba. A városvezetés nyitott volt az innovatív ötletekre, megvalósításuk pedig felfrissülést jelentett a magánszektorban otthonosan mozgó csapat számára.

 

Biztató jelek


 „Vittük a klasszikus megoldásokat és a már ismert szervezetfejlesztési modelleket, amiket egy ilyen munka során mindig az adott szervezetre kell adaptálni, csak a minták alapján nem lehet dolgozni – meséli Zeitler Ádám, a Milestone társalapítója és az intézet kötelékébe tartozó Milestone Solutions Lab vezetője, Nemes Orsolya férje, aki szintén csatlakozott beszélgetésünkhöz. – A diagnózis során hamar kiderült, amit korábban is sejtettünk, hogy nem csak a fiataloknak lenne igényük barátságos légkörre és átlátható folyamatokra. A munkavállalók látni akarják, hogy van értelme a munkájuknak, senki nem szeret olyan munkakörnyezetben létezni, ahol feleslegesnek érzi magát. Ez hatalmas fluktuációt eredményez, ami a fiatal és idősebb munkavállalókat egyaránt elriasztja.”

 

Most mintha visszafordulni látszana a folyamat, egyre több 30‒40 éves, nagyon jó szakember dönt úgy a versenyszektorban gyűjtött tapasztalatok után, hogy visszatér a városba, és karrierjéből több évet Miskolc fejlesztésére áldoz. Ez a fajta lokálpatriotizmus meg is lepte a budapestieket, Nemes Orsolya és férje éppen ezért szeretik olyan nagyon a kihívást. „Néha már ugyanannyira érzem magam miskolcinak, mint amennyire budapestinek – mondja mosolyogva Zeitlert Ádám. – A legjobban azonban az motivál minket, hogy minden hatékonyabbá tett folyamat megtakarítást jelent a város és lakosai, ezzel pedig az ország számára is.”