"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Nem csak múló divat a fenntartható befektetés

Folyamatosan változnak a trendek a befektetési termékek piacán, ma már egyre többen választják szívesen a fenntartható alapokat.

A fenntartható befektetés ma már nemcsak elmélet, hanem egy olyan stratégia, amely teljesítmény és kockázatkezelés tekintetében is pozitív meglepetéseket hozhat. – mondja Bálint Attila, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának igazgatója.

 

Valóban változott a befektetők érdeklődése, vagy a fenntarthatóság csak egy múló divat?


Biztosan mondhatom, hogy változott, az a tapasztalatunk, hogy egyre többen keresik az ilyen típusú befektetési termékeket. Ha körülnézünk, azt látjuk, hogy az utóbbi időben az egész világ elindult ebbe az irányba: egyre többen fizetnek ki például magas felárat az elektromos vagy hibrid autókért. Ha nem is mindennapos társalgási téma még a fenntarthatóság, egyre több hétköznapi és hosszú távú döntésben játszik szerepet. Természetes, hogy ezekre az új kihívásokra a pénzügyi szektornak is reagálnia kell – részünkről a fenntartható befektetési termékek széles spektrumát kínáljuk.


Mi a tapasztalat, van érdeklődés a fenntartható befektetések iránt, vagy egyelőre ez inkább csak egy szép dolog, de a többség a hagyományos formákat választja?

 

Kifejezetten erős az érdeklődés, elsősorban a fiatal-középkorú ügyfélkör esetében, csak nálunk egy év alatt közel 3 milliárd forintot fektettek ilyen típusú termékekbe. Idén augusztusban a Raiffeisen Bank International készíttetett egy hat közép-európai országot érintő kutatást, amelyből az derült ki, hogy a válaszadók döntő többségének kifejezetten fontos a fenntarthatóság, és egyre nagyobb azok aránya, akik szívesen fektetnének ilyen termékekbe.


Van már mérhető eredménye annak, hogyan teljesítettek az ilyen típusú befektetések az idei évet meghatározó rendkívüli helyzetben?

 

A fenntartható befektetések piaca folyamatosan növekszik. Az utóbbi hónapokban történtek pedig arra is rávilágítottak, hogy mennyire gyorsan átalakulhat a világ. Ami a múlt héten még blue chip volt, lehet, a jövő héten már alig ér valamit. Bár a koronavírus-járványnak még nem vagyunk a végén, azt már most lehet látni, hogy tartós változásokat fog hozni a gazdasági életben – előfordulhat, hogy sok nagyvállalatnál a korábbi receptek már nem lesznek működőképesek. Naponta olvashatjuk a sajtóban, hogy hány jó nevű világcég küzd súlyos gondokkal. A Raiffeisen Bank fenntartható alapja a tavaszi krízis során folyamatosan emelkedett.


Pontosan mit jelent egyébként az, hogy fenntartható befektetés? Milyen kritériumok teljesítése esetén kaphatja meg egy termék ezt a címet?

 

Attól válik fenntarthatóvá, hogy a befektetés a pusztán pénzügyi megfontolások mellett a fenntarthatósági – azaz környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási, rövidítve ESG – szempontokat is figyelembe veszi. Így az adott befektetés a potenciális pénzügyi hozam mellett környezetvédelmi illetve társadalmi hasznot is hajt. Az alapok csak a szigorú ESG fenntarthatósági kritériumokat teljesítő cégekbe fektetnek be.


Hogyan döntenek Önök a Raiffeisennél egy befektetés fenntarthatóságáról?

 

A Raiffeisen Capital Management rendkívül szigorú fenntartható befektetési módszerét több díjjal is elismerték. Három vállalatértékelési kategória létezik: a kerülendő, a támogatott és befolyásolható. 

Előnyben részesülnek például azok a vállalatok, amelyek a termelésben odafigyelnek a vízfogyasztásra, a széndioxid-kibocsátásra és a hulladékkeletkezés megelőzésére, de fontos szempont a munkavállalókkal való bánásmód is. Egyes ágazatokba, például a haditechnikába, a nukleáris energiába vagy mezőgazdasági nyersanyagokba nem fektetünk be.

 

(x) A cikk elkészítését és megjelenését a Raiffeisen Bank támogatta.