A 6-18 éves fiatalok számára hirdetett mese- és novellaíró pályázatra beküldött munkák közül a zsűri három korosztályban díjazza értékes nyereményekkel a legjobbakat. A Magyarország első természettudományos mese- és novellaíró pályázatának célja az érdeklődés felkeltése az iskolai „mumustárgyak” iránt, mint amilyen a kémia, a fizika vagy a biológia.
„Egy történet sokkal jobban megmarad, mint egy képlet” – indokolja Rakota Edina kémiaszakos középiskolai tanár, miért lehet ténylegesen hatásos ez a merőben újszerűnek számító megközelítés. A pedagógus saját tanári gyakorlatában is többször ért el látványos eredményeket a tudományos tények és a történetmesélés eszközeinek megfelelő elegyítésével. Hasonló véleményen van ifj. Szántay Csaba, a Richter Gedeon kutatóprofesszora, a pályázat zsűrijének tagja, aki úgy véli: „A természettudományok tanulása és művelése nemcsak ismeretszerzésről szól, hanem egy gondolkodásmódról, mi több, a világhoz való hozzáállásról. Ebben a tekintetben a mese ezer szálon kötődik a természettudományokhoz.”
Abban, hogy a gyerekek, fiatalok megszeressék az iskolában sokak szemében „mumusnak” számító kémiát, fizikát, biológiát, földrajzot, vagy a természet, illetve környezetismeretet, elévülhetetlen a szerepe a felnőtteknek. Holtzer Péter, az Sz2A elnöke úgy véli: a gyerekek attól kedvelhetik meg a természettudományokat, ha otthon látják a szülői példát, vagy látnak egy kitűnő tanárt. A tanárokat és a szülőket is arra buzdítják: támogassák és segítsék a gyerekeket abban, hogy megírják és be is adják pályaműveiket a www.tettmesepalyazat.hu oldalon, legkésőbb a 2021. október 13-án lejáró határidőig.
A pályázat abból a szempontból is sajátságos, hogy nem csupán a kategóriák nyertesei
TETT PÁLYÁZAT |
„Egy történet sokkal jobban megmarad, mint egy képlet” |
A Döbrentey Ildikó meseíró és Levente Péter alkotópáros fővédnökségével létrejött mesepályázat szervezői azt remélik, a kezdeményezéssel erőteljesebb általános figyelmet és némi pluszlendületet kaphat a hazai természettudományos képzés. Ez – a hazai közoktatásban betöltött szerepén túl – a magyarországi kutatási, fejlesztési és innovációs terület középtávú szakemberutánpótlásában is meghatározó jelentőségű.