AThe Walt Disney Company a világ egyik legjelentősebb szórakoztatóipari vállalata. Számos sikerfilmet készítenek évről-évre, a főhősökről mintázott figurák és játékok uralják a kereskedelmet. A Disney Plus Premiere Access szolgáltatás révén az amerikai nézők a mozis bemutatóval egy időben a Disney+-ra felkerülő tartalmakhoz is hozzáférhettek. Így többek között a legutóbbi Fekete Özvegy, a Szörnyella és a Dzsungeltúra filmekhez is.
Scarlett Johansson, a Fekete Özvegy főszereplője nem hagyta szó nélkül, amikor kiderült, hogy a Disney ugyanazon a napon tette elérhetővé a filmet a Disney+ alkalmazáson, mint amikor az a mozikba érkezett. A színésznő szerint a Disney+ felületén szinte ingyen kínált premiervetítés miatt a film mozibevételei után járó sokmilliós bónusztól esett el. Emiatt nem kevesebb, mint 50 millió dolláros kárterítést követel a cégtől. (A korábbi gyakorlat szerint a premiert követő 90-120 napig kizárólagos vetítési jogot élveztek a mozik.)
A pandémia sok moziüzemeltetőt térdre kényszerített, s bár a termek jelentős része újranyitott, a stúdiók érezhetően egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az online bemutatóknak és az azokhoz kapcsolódó előfizetői csomagok értékesítésének. Évtizedekig egy gyártó, egy film sikere egyet jelentett a mozibemutató sikerével, ma már a stúdiók figyelme egyre inkább az internetes forgalmazási lehetőségek felé fordul. A streaming előfizetőkért folyó verseny nagyobb, mint valaha, miközben a
STREAMING VS MOZI |
A stúdiók figyelme egyre inkább az online lehetőségek felé fordul. |
Bár indulásakor még úgy tűnhetett, hogy a The Walt Disney Company saját streaming szolgáltatása (online felületen elérhető multimédia tartalom) nem lesz képes komoly konkurenciát jelenteni a Netflixnek, ma már egyes iparági vélemények szerint 2026-ra a Disney+-nak több előfizetője lesz, mint a jelentősen korábban indult konkurens szolgáltatásának.
De mitől ilyen népszerűek a streaming szolgáltatók? Hogyan figyelik, elemzik a médiafogyasztási szokásokat, preferenciákat a személyre szabott tartalmak összeállításakor? A Disney+ Budapestre érkező adattudósa nem csak a világsztár és a Disney között feszülő – ahogy várható volt, bírósági trágyalótermen kívül október elején megkötött egyezséggel lezárt – vitával kapcsolatban fejti ki véleményét, hanem arról is, hogy a Disney+ miként tökéletesíti keresőalgoritmusát, és miként alkalmazza a viselkedési közgazdaságtan legújabb eredményeit a szórakoztatóipari óriás streaming piaci pozíciójának megerősítésére.
A viselkedéstudományi kutatások gyökereiben változtathatják meg az alkalmazott reklámozási módszereket, hiszen ma már nemcsak az eladási eredmények mérhetőek, hanem megismerhetőek és modellezhetők azok a folyamatok is, melyek vásárlásra késztetik a fogyasztót. Egyes viselkedés-tudományi kutatások szerint a fogyasztói gondolatok és az érzelmek 95 százaléka azelőtt megszületik, mielőtt tudatosulna. A vállalatok egy része mégsem akar tudomást venni a tudatalatti folyamatok fontosságáról, ehelyett az agy maradék 5 százalékát bombázzák reklámjaikkal és hagyományos ajánlataikkal.
A viselkedési közgazdaságtan felfedezéseiről nemzetközi és hazai szakemberek tartanak előadásokat Budapesten, Közép-Európa egyik legjelentősebb márka- és vállalati stratégiai csúcstalálkozóján 2021. október 28-29-én.