Vajon mi a közös az olasz Ferrero, a francia Decathlon, az amerikai Nike, a német Rossmann, a svéd H&M, a német Bosch, az osztrák Red Bull, a dél-koreai Samsung vagy a magyar Bonafarm Csoportban?
Mindannyian családi vállalkozások. A világgazdaság meghatározó vállalkozásai között is találunk nem egy olyan céget, melyek tulajdonosait, vezetőit rokoni szálak fűzik egymáshoz. Az Ernst & Young és a svájci St. Gallen Egyetem 2021 végi összegzése szerint a világ 500 legnagyobb családi hátterű vállalatának összbevétele elérte a 7,28 billió (vagyis ezermilliárd) dollárt, és a társaságok együttesen több mint 24 millió embert foglalkoztattak. A rangsorolt cégek háromnegyede legalább fél évszázada működik. A rangsor élén az amerikai Wal-Mart áruházlánc áll, mely a Walton család tulajdonában van. A lista egyharmadát észak-amerikai cégek teszik ki, csaknem egyharmadát európaiak.
Magyar családi vállalatok egyelőre még nem tudták beverekedni magukat a globális 500-as listára, de a hazai gazdasági életben sok, rokonok által birtokolt, igazgatott cég szerepel előkelő helyen a képzeletbeli bevételi listákon. 2021-ben 2181 családi vállalkozás árbevétele haladta meg az 1 milliárd forintot, a 10 milliárd forintot pedig csaknem kilencvené.
A Forbes magazin magyar kiadása nyolcadik alkalommal állította össze a legértékesebb magyar családi cégek listáját 2022 szeptemberében. Az ebben szereplő 25 magyar családi vállalkozás nagyjából 2,6 billió (ezermilliárd) forintot ér. (Azokat a csoportokat, társaságokat vették számításba, melyeknél egy család legalább ötven százalék tulajdont
CSALÁDI CÉGEK |
Magyarországon 142 ezer családi vállalkozás működik, amelyek összárbevétele tavaly meghaladta a 13 billió (ezermilliárd) forintot, adózott eredményük csaknem 1400 milliárd forint volt, s e társaságok körülbelül 430 ezer embert foglalkoztatnak. |
De nem is elsősorban az eredmények hajszolása a lényeg azokban a cégekben, melyeket szoros rokoni kötelékek fűznek egybe. Egy családi vállalkozás lényege, érdekessége, értéke, és egyben egyik legfőbb előnye az egyediségében rejlik. Abban, hogy üzleti környezetben jelenik meg a család, mint kohéziós erő. Ez olyan fontos kapocs, kötelék, összetartó erő, mely általában nem jellemzi a többi vállalkozást. Alapvetően meghatározza az irányítást, a vezetői stílust, olyan egyedi érzelmeket is visz a vállalkozásba, melyek előbbre lendíthetik az ügymenetet, melyek szilárdabb pénzügyi hátteret tehetnek lehetővé, melyek könnyebbé tehetik leküzdeni a felmerülő nehézségeket. Legyenek azok menedzselési, munkaszervezési financiális vagy egyéb okok.
A szakemberek mindezt így fogalmazzák meg: a családi cégek különlegessége abban rejlik, hogy tagjai egyesítik a szeretet- és összetartásvezérelt család, s a sikerorientált vállalkozás érdekeit. A benne tevékenykedők egyfajta közösségi élményként élik meg az együttes munkát, érzelmileg is kötődnek az adott tevékenységhez, a fizetés, a jövedelem, az elérhető nyereség és osztalék mellett egyfajta közös célért, együtt átélhető örömért, sikerért is dolgoznak, részben függetlenül pusztán a haszonszerzésért. Szervezeti felépítése, hierarchiája gyakran lazább, mint egy hagyományos vállalkozásé, a családtagok kapcsolata informális, és mindenkinek egyformán érdeke, hogy mindegyikük a tehetsége, tudása, végzettsége, rátermettsége, tervező- és döntéskészsége, irányítói vagy végrehajtói képessége, a személyisége alapján foglalja el legmegfelelőbb helyét a vállalkozás életében, önismeret és egyben konszenzus alapján. Fontos szempont, hogy a család maximálisan kihasználja belső erőforrásait, s a családtagokat, ha szükséges, folyamatosan vonja be a vállalkozás életébe, lehetőleg ott, ahol annak szükséges van rá, a legmegfelelőbb feladatkörben.
A felmérések szerint egy vállalkozásban a családi jelleg kedvezően hat a cég működésére, a családi vállalkozások kétharmada átlag feletti megbízhatósággal, 43 százaléka átlag alatti kockázattal rendelkezik. Működésük várható élettartama is magasabb.
Magyarországon a kis létszámú vállalkozásoknak számos formája működik. Jelentős részük egy magánszemély köré épül, gondoljunk a 600 ezer egyéni vállalkozóra és a több mint
GENERÁCIÓK ÜZLETBEN |
A Lafemme.hu új sorozata ismert és kevésbé ismert családi vállalkozásokat és tulajdonosaikat mutatja be. Izgalmas példákat sikeres, pozitív és előremutató ötletekről, és az azok mögött álló személyiségekről. |
Dr. Lőrincz György és fia, St. Andrea Szőlőbirtok és Pincészet (Fotó: busakattilafoto.com)
Az Opten adatai szerint a 142 ezer tényleges családi vállalkozás működik Magyarországon, amelyek összárbevétele 2021-ben meghaladta a 13 billió (azaz ezermilliárd) forintot, az adózott eredmény csaknem 1400 milliárd forint volt, s e társaságok körülbelül 430 ezer embert
INTERJÚ | ||||
|
A Lafemme.hu új sorozatában ismert és kevésbé ismert családi vállalkozásokat és tulajdonosaikat mutat be a következő hetekben. Évi sok százmilliós, vagy akár több milliárd forintos árbevételt hozó cégek, amelyek mindennapjaiban egy család több tagja – férj-feleség, testvérek, sőt akár két-három generáció – is aktív szerepet vállal. A manufaktúrákat és nagyvállalattá fejlődött családi vállalkozásokat bemutató interjúsorozatunk egy olyan üzleti példakép- és portrétár, amelyből a magyar üzleti szférában sikeres, pozitív és előremutató ötleteket, és az azok mögött álló személyiségeket ismerhetünk meg.