"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

A jó karma titka

Egy pécsi családi vállalkozás, melynek sikertermékeit Ryan Gosling, Madonna, Lady Gaga, Beyonce viselik.

A legendás Pécsi Kesztyű történetét sokan ismerik: igazi szocialista nagyvállalat volt, többezer alkalmazottal, minőségi termékekkel és egész komoly felvevőpiacokkal. A rendszerváltás után ez a hajó is elsüllyedt, de néhány ügyes szakember ilyen-olyan mentőcsónakokkal még időben elhagyta a zavaros vizeket, és szorgalomra, több évtizedes tudásra és kitartó munkára alapozva új partokat keresett. Közülük talán a Karma Pécsi Kesztyű jutott a legmesszebb. Az alapító idősebb Hornicz Józseffel és két gyermekével, Hornicz Bernadett-tel és ifjabb Hornicz Józseffel beszélgettünk.

Sokan azt gondolják, hogy a kesztyű a téli hónapokra visszaszoruló funkcionális ruhadarab - ezzel védekezünk a hideg ellen. De az önök honlapját olvasgatva rá kellett jönnöm, hogy Ryan Gosling, Madonna, Lady Gaga, Beyonce és mások nem azért hordják az itt készült kesztyűket, mert fáznak, hanem mert trendi és magas kvalitású darabokról van szó. Hogyan kezdődött a Karma Kesztyű története?

 

Id. Hornicz József: A legendás, ötezer embert foglalkoztató Pécsi Hunor Kesztyűgyár évente hárommillió pár kesztyűt gyártott, és az akkori nagyságrendre jellemző, hogy nem csak Pécsett, de Siklóson és Dombóváron is voltak üzemei. Én is ott dolgoztam, technológus-szabász végzettséggel. Jó minőséget tudtunk előállítani, kifejezetten nagy mennyiséget

ID. HORNICZ JÓZSEF
"Ott álltunk munka nélkül, mint akkoriban nagyon sok kesztyűs. Én akkor középvezető voltam, ilyenre aztán tényleg nem volt szükség az újonnan létrejövő cégeknél."
szállítottunk Nyugat-Európába, a Szovjetunióba és persze belföldre is. Divatos bőrruhákat is gyártottunk, egyszóval bővültünk, amihez természetszerűen hiteleket is vettünk fel. A rendszerváltás után a 2-3 százalékos állami hitel kamatlába hirtelen a tízszeresére ugrott, ebbe belerogyott a cég. Nem szűnt meg azonnal, de lassan leépült: kiárusították a gyárakat, de egészen 2005-ig a korábbinál jóval kisebb méretben ugyan, a végén mindössze 10-20 dolgozóval, de még folyt a termelés. Eredetileg én is az egyik 1200 fős üzemben dolgoztam a kollégámmal, későbbi vállalkozótársammal, fénykorunkban egymillió pár kesztyű hagyta el a gyárat. Az üzemet privatizálták, majd tönkrement és felszámolták. Ott álltunk munka nélkül, mint akkoriban nagyon sok kesztyűs. Én akkor középvezető voltam, ilyenre aztán tényleg nem volt szükség az újonnan létrejövő cégeknél.

 

Ez volt az az időszak, amikor számos új vállalkozás alakult a Hunor romjain, de a legfeljebb néhány tucat embert foglalkoztató cégek vezetői maguk a tulajdonosok voltak.

 

Id. Hornicz József: Igen, ez így volt, úgyhogy a társammal, Szomor Jánossal gondoltunk egy nagyot, és kényszervállalkozók lettünk. 1994-ben indultunk a tízfős üzemmel; béreltünk egy helyiséget és bérmunkát vállaltunk.

 

Hogyan szereztek megrendelést?

 

Id. Hornicz József: A potenciális vevők ismerték a pécsi kesztyűt mint minőségi és jól eladható terméket, és tisztában voltak a körülményekkel, tudták, hogy mit történt a Hunorral. Megnézték az utódüzemeket, megmutatták a kívánt modelleket, és várták az árajánlatokat. Aki jobbat, olcsóbbat gyártott megbízhatóan, az nyerte el a megbízást.

 

Ez egyszerűbbnek hangzik, mint amilyen nehéz valójában lehetett.

 

Id. Hornicz József: Nem volt magasabb iskolai végzettségünk, nyelveket nem beszéltünk, de a kesztyűgyártáshoz értettünk. Bátran nekivágtunk.

 

Ez volt az a helyzet, amikor főleg bátorságra és szaktudásra volt szükség: Ha lett volna diplomájuk, abból még nem lett volna kesztyűgyártás. Mit rendeltek az első vevőik?

 

Id. Hornicz József: Az első időszakban az úgynevezett tenderkesztyű dominált: nyugat-európai hadseregeknek és rendőrségeknek készítettünk relatíve egyszerű, „hatósági”

ID. HORNICZ JÓZSEF
"Technológusként nem ijedtünk meg a kesztyűgyártás kihívásaitól sem, és fokozatosan a divatkesztyűk felé fordultunk. Azt, hogy jól döntöttünk, az is igazolja, hogy a mi indulásunkkor vagy húsz cég foglalkozott Pécsett kesztyűgyártással, mára ez a szám a töredékére csökkent."
termékeket. Küldték az anyagot, a mintát, amit mi nagy tételben legyártottuk. Sokat nem lehetett vele keresni, de az első időkben segített a vállalkozásunk talpra állásában. Éreztük, sejtettük azonban, hogy hosszabb távon nem ez lesz a sikeres üzleti modell. Technológusként nem ijedtünk meg a kesztyűgyártás kihívásaitól sem, és fokozatosan a divatkesztyűk felé fordultunk. Azt, hogy jól döntöttünk, az is igazolja, hogy a mi indulásunkkor vagy húsz cég foglalkozott Pécsett kesztyűgyártással, mára ez a szám a töredékére csökkent.

 

És ha jól látom a honlapjukon, azon belül is inkább felfelé, a prémium szegmens irányba nyitottak.

 

Ifj. Hornicz József: Igen, így van, a prémiumnak is a felső szegmense a célunk, a csúcsra pozícionáljuk magunkat. De ez egy hosszú út volt; 2008 körül már százezer pár kesztyűt gyártottunk, volt olyan megrendelőnk, aki egymaga kért húszezer párat. De a tömeggyártásnak nálunk, Magyarországon lassan leáldozott. Amelyik vevőnek az ár volt a legfontosabb szempont, az először Romániába, majd később Ázsiába ment, mi pedig azt vettük észre, hogy csak egy irányba lehet menekülni: felfelé. Most tervezők keze alá dolgozunk, folyamatosan érkeznek az új kollekciók, amelyek gyártástechnológiája jóval összetettebb, mint a tömegtermékeké, de úgy látom, hogy éppen ez a sikerünk titka: nagyobb hozzáadott érték, magas és tartós minőség. Jól döntöttünk, amikor meghatároztuk a Karma irányvonalát.

Hogy érik el, hogy Ryan Gosling az önök egyébként gyönyörű darabját hordja? Ne értsék félre, de azt gondolnám, ő azt sem tudja, hogy önök a világon vannak.

 

Hornicz Bernadett: Ez szó szerint így van, halványlila fogalmuk sincs, hogy hol készül a kesztyűje. Nem tudnak rólunk. A sztárok szettjeit a jelmeztervezők rakják össze. Számunkra ők a kulcsszereplők. Ahhoz, hogy egy filmsztárhoz vagy egy popsztárhoz közelebb kerüljünk, velük kell jóba lennünk. Nekünk nagyon sokat segít Gáspár Dóra, vagy ahogy Hollywoodban

HORNICZ BERNADETT
"Lényegi elvárás, hogy a bőr puha, nyúlékony legyen, és a lehető legjobban idomuljon a kézhez."
ismerik: Dorothy Gáspár. Őt nagyon sok produkcióhoz hívják, ha bőrkesztyűről van szó. Professzionális munkát végez; ő intézi a megrendelést, a többi pedig a mi dolgunk, beleértve a technológiai tervezést is. Érdekes, hogy a textilkesztyűket Amerikában gyártják, bennünket a bőr termékek miatt keresnek.

 

A divatszakmában sokan panaszkodnak, hogy idehaza szűkös a minőségi alapanyag-kínálat. Önök honnan szerzik be a bőröket?

 

Hornicz Bernadett: A bőr minőségét az határozza meg, hogy milyen kikészítési eljárással dolgozzák fel, a felület is érdekes a szabászoknak, ám a végfelhasználók szempontjából az a lényegi elvárás, hogy a bőr puha, nyúlékony legyen, és a lehető legjobban idomuljon a kézhez. Mi Olaszországból, elsősorban Nápolyból vásárlunk, ahol a kikészített bőrök a Nápolyi-Öböl semmihez sem hasonlítható sós mikroklímáján, szabad levegőn száradnak. Ettől lesznek a báránybőrök meseszerűen finomak. A másik minőségbiztosítási faktor, a karc- és sebhelymentesség, a szabászok tudása, szakértelme, technológiai kérdés.

 

Idősebb Józsefet kérdezem: hogyan nőtt bele a két gyerek a cégbe?

 

Id. Hornicz József: Ez két teljesen külön történet. A lányom sportoló volt, kézilabdázott, ott is képzelte el a jövőjét, de érettségi után nem fér be az NB I-be Pécsett, ugyanakkor a heti öt edzés és a hétvégi meccsek miatt nem volt olyan jó iskolai eredménye, hogy egy jobb egyetemen továbbtanulhasson. A Testnevelési Főiskolára „betuszkolták” volna, de ezt meg én nem engedtem. Az igazsághoz tartozik, hogy már tizenéves korában is felajánlottam neki, hogy dolgozzon nálam, de akkor még nem volt kedve. Aztán, ahogy mondani szokták, benőtt a feje lágya, és rázuhant az élet, én pedig tettem neki egy ajánlatot: ha elvégzi a vámügyintézői OKJ-s képzést és a Külkereskedelmi Főiskolát, felveszem vezető beosztásba. semmi kényszerítés, csak ajánlat. A mézesmadzag pedig az volt, hogy majd együtt utazunk Németországba, Svájcba, Olaszországa a szakvásárokra. El is végzett mindent becsülettel. Az első éles tárgyalása még döcögős volt, de ma már senki sem tudná csőbe húzni, még idegen nyelven sem.

 

És az ifjabb József?

 

Id. Hornicz József: A két gyerekem közül ő az idősebb, eredetileg autószerelőként dolgozott. Kimondottam rossz tanuló volt, de a munkáját jól végezte, szépen lépkedett előre. Amikor a márkaszervizben, ahol dolgozott, megszaporodtak a gondok, a barátaival alapított egy javítóműhelyt. Ehhez viszont már kellett az érettségi. Le is tette, ekkor volt 30 éves. Neki is tettem egy ajánlatot: ha a kesztyűs szakmunkásvizsga után elvégzi a Könnyűipari Főiskolát, őt is magam mellé veszem.

 

Mi a munkamegosztás önök között?

 

Id. Hornicz József: Ahogy említettem, volt egy társam. Őt kivásároltuk, 2015 óta valóban családi cég vagyunk. Közben az eredeti cégünket egy nagy vevőnk fizetésképtelensége csődbe vitte, újat alapítottunk, de végül kimenekültünk felszámolásból, és ma már harminc embernek tudunk munkát adni. Bernadett viszi a marketinget és a kereskedelmet, enyém a bőrraktár és a szabászat, illetve a gyártás egy része, Joci pedig a gyártás többi részét intézi, és a szállítás, belkereskedelem és webshop üzemeltetésért is felel. Bernadett és Joci kesztyűsök,

ID. HORNICZ JÓZSEF
"68 éves vagyok, lassan átadom a saját területeimet, de addig biztosan maradok, amíg az egyik gyerekem meg nem tanul szabni."
és van, amihez jobban értenek, mint én, de elengedhetetlen, hogy valaki a tulajdonosok közül magas szinten értsen a szabászathoz, hiszen ez a lelke ennek a szakmának. Közben gondoskodunk a helyettesek képzéséről is, a cég humánerőforrás-utánpótlásáról. A prémium szegmensben több fehérgalléros munkakörre van szükség, már csak azért is, hogy Bernadett többet tudjon foglalkozni a marketinggel. Annak idején százezer kesztyűt négy irodistával készítettünk el, most már hatan vannak, 30-35 ezer párra.

Még korai ezen gondolkodniuk, de van valami elképzelésük, hogy majd, egyszer, hogyan adják tovább a céget az utódaiknak? Arra gondolok, hogy nem biztos, hogy a cég profilja passzol majd a következő generáció szakértelméhez, gondolkodásához vagy éppen érdeklődési köréhez.

 

Hornicz Bernadett: Az én véleményem szerint a mi generációnk még kesztyűt fog gyártani a következő 10-20 évben is, ám az, hogy ez divat kesztyű, katonai vagy egyéb innovációval ellátott új fejlesztés lesz-e, az még nyitott kérdés. A lányomról – aki 21 éves és egyetem mellett besegít az online kereskedelem koordinálásába – még nem nagyon beszélhetünk ebben a kontextusban, hiszen ő még nem döntött véglegesen a sorsáról, ugyanakkor ennek köszönhetően már elmondhatjuk, hogy a harmadik

HORNICZ BERNADETT
"A mi generációnk még kesztyűt fog gyártani a következő 10-20 évben is."
generáció is „megvetette a lábát” a családi vállalkozásban. A bátyámnak és nekem is van egy-egy fiunk (3 és 9 évesek), ők még kicsik ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket lehessen levonni a jövőjükre vonatkozóan. A kulcs talán az, hogy ha a gyerekek a kiegyensúlyozottságot és az elhivatottságot látják rajtunk a munkánk felé, akkor ők is nyitottak lesznek, hiszen megtapasztalják, hogy a munka nem egy kényszer, azt élvezni is lehet. 

 

Vannak nagy vitáik, veszekedéseik?

 

Ifj. Hornicz József: Vannak, nem mindig értünk mindenben egyet. Előfordul, hogy egy dolgot hárman háromféleképpen látunk, de nagy erényünk, hogy ezt megbeszéljük, ütköztetjük az álláspontokat, és a végén találunk közös megoldást.

 

Ezt azt is jelenti, hogy nincsenek „generációs ellentétek” Önök között? A szakmaiság mentén találnak megoldást az útelágazásoknál?

 

Hornicz Bernadett: Természetesen vannak vitáink, de ezek nem lehetnek nehezebben kezelhetők, mint más vállalkozások esetében. Talán kicsit könnyebb is néha, hiszen nyíltabban beszélhetünk egymással, s a bizalom is lényegesen magasabb szinten van. Ismerjük egymást és tudjuk, hogy mikor kell beleállni egy vitába és észérvekkel meggyőzni a másikat. Úgy gondolom, hogy sokszor ez egy valóban nagyon nehéz dolog, ám, ha nyitottan és megértően állunk ezekhez a kérdésekhez, akkor ez működik.

 

Feltételezem, hogy kényelmes, középosztálybeli életük van. Van, ami ennek hatására megváltozott? Megmaradtak pl. a régi barátok?

 

Hornicz Bernadett: Valóban nem kell azon gondolkodnunk, hogy miből fizessük ki a számlákat. A kényelmes élet már egy másik kérdés. Megél a családunk ebből, de ez az iparág nem a gyors meggazdagodásról szól, hanem a rengeteg alázatos munkáról és a tisztességes megélhetésről. Nincs 400 négyzetméteres családi házunk, nincs horvátországi vagy balatoni nyaralónk, nincs új BMW vagy Audi a garázsban. Az igazat megvallva, nem is vágyunk rá. Van egy kis hétvégi házunk, örömünket leljük a családi grillezésben, a lábtengóban és a römi partikban. A hobbink a sport és a kirándulás. A barátaink a régiek, persze mindig vannak új kapcsolatok és bővül a kör, de mi magunk nem változunk. A kedvteléseinket és barátainkat nem a megkeresett pénz határozza meg, hanem saját magunk.

 

Kik a legfontosabb vevőik?

 

Hornicz Bernadett: Az úgynevezett private label adja a megrendeléseink nagyobb szeletét. Ebben a szegmensben a megrendelő partnereink a saját nevük alatt forgalmazzák a termékeinket. Kész terveket és elképzeléseket valósítunk meg, amihez alapanyagot adunk, tanácsokat adunk, és kidolgozzuk az adott termékre a gyártástechnológiát. Skandinávia,

HORNICZ BERNADETT
"Azoknak gyártunk, akiknek a minőség mellett a hosszú élettartam is fontos."
Franciaország, Németország, Svájc, az USA és Kanada luxusüzleteinek vásárlóihoz jutunk így el. A másik szál, ahol a saját márkanevünk – külföldön Karma Gloves, idehaza Karma Pécsi Kesztyű – alatt gyártott és forgalmazott termékeinket a viszonteladóink és a saját webáruházunk révén értékesítjük. Mindkét üzletágat fejlesztjük, az a cél, hogy egész évben tudjunk termelni.

 

Mi most a divat?

 

Hornicz Bernadett: a kézzel varrott klasszikus téli szarvasbőr örök sláger, de a selyembélelt vagy bélés nélküli autóskesztyű is nagyon keresett. Régen ennek volt egy praktikus funkciója: ne csússzon meg a sofőr keze a műanyag volánon. Ma ezt hordják divatból, kamionsofőrök ezzel védik az ízületeiket a klímától, az idősebbek stílusosan ezzel takarják el az öregedés jeleit a kézfejükön. A modelljeink sokfélék; vannak ikonikus termékeink, és dolgozunk divatszínekkel is, de nem megyünk el a szélsőségek felé. Már csak azért sem, mert ezek 10-20 évig is hordható kesztyűk. Ha rendeltetésszerűen használják őket és ápolják, egy egész életben egyet vagy kettőt kell belőle megvenni.

Most egy kicsit maguk ellen beszél, nem?

 

Hornicz Bernadett: Ez a fenntarthatóságról szól. Mi nem a fast fashiont képviseljük, hanem a slow fashiont, nem engedünk a kiváló minőségből, még akkor sem, ha így nem bővítjük a piacunkat. Azoknak gyártunk, akiknek a minőség mellett a hosszú élettartam is fontos. A közelmúltban megnyertünk egy fenntarthatósági pályázatot, amelynek az a lényege, hogy a termékeink egyedi sorszámot kapnak. Így megvalósul egy életútkövetési program: aki a divat változása miatt cserélni akarja a kesztyűjét vagy egyszerűen csak megunta, az ne dobja el, hanem küldje vissza nekünk, és mi újra eladjuk a second hand shopban.

 

Van személyes kedvenc termékük?

 

Ifj. Hornicz József: Nincs. Mi a kesztyűt szeretjük. Nem vagyunk kifejezetten divatimádók, sajnos akkor húzunk fel kesztyűt, ha fázik a kezünk.

 

Kifejlesztettek egy antibakteriális bőrkesztyűt. Amikor erről olvastam, kétszer is nekifutottam, annyira futurisztikus. Miről is van szó?

 

Hornicz Bernadett: A Covid alaposan megkeverte a lapokat, természetesen nálunk is volt némi riadalom, hiszen elmaradtak a turisták – nekik hagyományosan fontos szerepük van az értékesítésben –, és általában is, mindenhol bezártak az üzletek. Feltettük magunknak a kérdést, mivel tudjuk mi segíteni a partnereinket, hogy átvészeljék ezt az időszakot? Mi segíthet a védekezésben? A széles körben használt eldobható gumikesztyű nem éppen hosszú élettartamú termék, de ahogy említettem, a fenntarthatóság fontos számunkra. A bőrtermékek hosszú évekig használhatók, ugyanakkor nem moshatók, nem tisztíthatók, nem fertőtleníthetők. Innen indultunk. A Pécsi Egyetem Biokémiai Labor vezetőjével, dr. Márk Lászlóval ültünk le beszélgetni. A közös ötlet az, hogy legyen a kesztyű felülete antibakteriális: ami rákerül, az elpusztul. Ez egy prevenciós eszköz, ami – szó szerint – mindig kéznél van.

 

Ez így pofonegyszerűnek hangzik.

 

Hornicz Bernadett: Meg kellett találnunk a megfelelő alapanyagot. Végül az lett a befutó, amelyet a lovaglókesztyűkhöz használunk. Jól bírja a nedvességet, melegben is kényelmes, nem keményedik be, mint a báránybőr. Kipróbáltuk, miként reagál a fertőtlenítőszerre, és már az első kísérletek is biztatóak voltak. Bevált ez az egyébként vékony anyag: nem maradt rajta folt, a likvid antibakteriális anyag a bőr pórusaiba beivódva fejti ki hatását. Két év használat után még mindig hetvenszázalékos hatásfokot mértünk. A következő innovációnk az antivirális bevonat lesz. Ezen dolgozunk most.