"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Vajdáék papíralapú álmai

A dunaharaszti piacról Európa legnagyobb és legmodernebb higiéniai papírgyárig. Egy magyar házaspár üzleti álmának sikertörténete.

Vajda Attila és felesége, Vajdáné Csata Szilvia a Vajda-Papír Kft. tulajdonosai a dunaharaszti piacról jutottak el odáig, hogy mára nemcsak Európa legnagyobb és legmodernebb higiéniai papírgyárának a megépítésével és vezetésével büszkélkedhetnek, hanem egy újabb üzemegység átadásával is, amely a vállalat alappapír-önellátását is lehetővé teszi. A Vajda-Papírnál minden családtag keményen dolgozik, és büszkék arra, hogy álmaik útját járják. Vajda Attilával, a Vajda-Papír Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk az indulásról, a sikerről, a tervekről és a család megtartó erejéről.

 

Olvasom, hogy garázscégként kezdték, és ma a teljes cégcsoport éves szinten ötvenhétmilliárd forintos éves forgalomnál tart. Mire a legbüszkébbek?

 

Arra, hogy a Vajda-Papír vállalatcsoport nemcsak Magyarország önellátását képes fedezni higiéniai papírtermékekből, hanem most már saját alappapír-felhasználási szükségleteit is képes kielégíteni. Eddig is nagyon büszkék voltunk arra, hogy szükség esetén képesek vagyunk biztosítani Magyarország önellátását alapvető higiéniai papírtermékekből és maszkokból egyaránt.


Megvalósult a vállalkozói álom?

 

Igen. Igazi sikertörténet a miénk, hiszen huszonkét évvel ezelőtt egy kis bérelt raktárból indultunk, 2018-ban megnyitottuk az ország legkorszerűbb papírüzemét, 2022-ben pedig bővíteni is tudtuk újabb gyáregységgel, amelyben a világ egyik legnagyobb, leggyorsabb és legmodernebb alappapírgyártó-gépe is üzemel. A papír legmagasabb szintű feldolgozottságának elérése hosszú évek óta kiemelt célunk volt.


Ezt azt jelenti, hogy a higiéniai papírfogyasztás nő?

 

Igen, a higiénés elvárások és igények erősödésével ez a szegmens bővül; Magyarországon is komoly még a növekedési potenciál, a cég a bővülő hazai és a külpiaci igények magas színvonalú kiszolgálása végett is döntött a gyár- és kapacitásbővítő beruházás mellett. Törekvéseinkkel összhangban átadott beruházásunk révén kevésbé terheli a környezetet a gyártásunk, és az alappapír-szállítás kiiktatásával ökológiai lábnyomunkat is jelentősen csökkentjük.


Abból, amit találtam a neten, tulajdonképpen nem derül ki, hogy mi volt az a kulcstényező, ami miatt a papíripar mellett döntöttek. Hogyan emlékeznek erre? Meglátták a piaci rést? Szerették a papír tapintását?

 

Ennél jóval prózaibb a történetünk. A feleségemmel első generációs entrepreneur tulajdonosok vagyunk, nem kaptuk a céget, hanem a nulláról, egy kis raktárból indulva teremtettük meg. Főállásban mindketten a külkereskedelemben dolgoztunk egy piacvezető szállítmányozási cégnél, a hétvégéken piacozással foglalkoztunk. Hamar rájöttünk, hogy a stabil jövőképet a gyártás teremtheti meg, és egy véletlen folytán döntöttünk a higiéniai papírtermékek mellett. Olyasmit kerestünk, amit közvetlenül tudunk értékesíteni, nincs szükségünk közvetítőre. Vettünk egy berendezést, amivel ketten, majd a család több tagjának segítségével elkezdtük a higiéniai papírtermékeket feldolgozni azzal a céllal, hogy majd a piacon áruljuk. Munka mellett dolgoztunk éjszakánként. Egyre több megrendelésünk lett, sőt áruházláncoknak is elkezdtünk szállítani, ez megalapozta a mai Vajda-Papír megszületését.


Mennyire volt magától értetődő a gyerekek bevonása a cég életébe? Mi volt az, aminek a hatására a két fiú végül úgy döntött, hogy a családi vállalkozás keretein belül épít karriert?

 

Ez annyira természetes volt, hogy a feleségem a gyárból ment szülni, és a már karon ülő gyermekeim is hamar bepillanthattak a vállalatunk mindennapjaiba. Most az egyetem mellett mindketten a cégcsoportnál dolgoznak. A versenyszellem fiatal korom óta meghatározó az életemben, magasak a célkitűzéseim és az elvárásaim, de az is fontos, hogy ezek elérhetőek

VAJDA ATTILA
"A két fiamnak minden területen bele kell látnia a működésbe, ha kell, a szalagnál is helyt állnak, és a vállalatvezetés, az üzleti élet finomságait is figyelik."
legyenek. A gyermekeimet is ebben a szellemben neveltem. Természetes, hogy a fiaimnak én voltam a minta, mégsem erőltettünk semmit a feleségemmel, de persze örültünk, hogy mindig érdekelte őket a családi biznisz. Mint minden fiatal vállalkozónak, nekik is az volt a legfontosabb tanácsom, hogy alaposan vizsgálják meg saját személyiségüket, hogy alkalmasak-e egy vállalkozást indítani vagy vezetni, esetleg sokkal sikeresebbek lehetnek-e alkalmazotti, vezetői pozícióban. Találják meg saját erősségüket, a gyengeségeiket pedig fejlesszék. Most ezen az úton járnak mindketten, önként választották, hogy az egyetem mellett a vállalatnál szeretnék bontogatni a szárnyaikat. Mi támogatjuk őket a feleségemmel, de hozzá kell tennem, hogy nekik nehezebb dolguk van, a többi munkavállalónkkal elnézőbbek vagyunk.


Mi a munkamegosztás a családtagok között?

 

Nálunk a tulajdonosok nemcsak irányítanak, hanem napi szinten részt vállalnak a munkából. Én viszem a kereskedelmet és a gyáraink napi üzemeltetését, a feleségem pedig az exporthoz és a beruházásainkhoz kapcsolódó adminisztrációs és financiális ügyeket intézi. A húgom a budapesti üzemünket vezeti. A két fiamnak minden területen bele kell látnia a működésbe, ha kell, a szalagnál is helyt állnak, és a vállalatvezetés, az üzleti élet finomságait is figyelik. A Vajda-Papír Kft. a higiéniai papírtermékek piacának egyik legmeghatározóbb gyártója és szereplője belföldön, és az export terén is dinamikusan fejlődő vállalat. A Vajda-Papír csoportnak ma már három magyarországi gyára van – Budapesten, Székesfehérváron, Dunaföldváron – és egy Norvégiában, több mint harminc országba exportálunk. A cég csoportszinten mintegy 650 munkavállalót foglalkoztat, így számos szakember kollégámtól tanulhatnak a fiaim, mielőtt átadnánk nekik a stafétabotot a feleségemmel.


Ez már annyi, mint egy közepes méretű falu lakossága. Vannak-e konfliktusaik, nagy vitáik a cégvezetés kapcsán? Hogyan tudják szétválasztani a családi életet a céges ügyektől? Egyáltalán, lehetséges ez?

 

A mi családunkban természetes, hogy a vállalat is szinte a harmadik gyermekünk, a fiaink így nőttek fel. Ahogyan egy családban, úgy a vállalati életben is vannak néha véleményütközések, de minden családtagot és kollégát a haladást és fejlődést előirányzó motiváció hajt, így legtöbbször rövid idő alatt megtaláljuk a közös nevezőt. A családi egységként működést, illetve filantróp társadalmi szerepét a mai napig megőrizte a vállalat, ezt sikeres működésünk egyik alapkövének tartom. A gondoskodás, érdeklődés és támogatás egymás iránt ugyanúgy a megőrzött jó szokás a napi feladatok között, ahogyan vállalatunk szociális érzékenysége a bennünket körülvevő közvetlen vagy olykor tágabb társadalmi csoportok iránt hosszú évek óta. A Vajda-Papír Kft. a mai napig kifejezetten családias hangulatú, odafigyelünk arra, hogy a nálunk dolgozók érezzék a megbecsülésünket. Cégünk nyújtja a munkatársak részére a foglalkoztatás biztonságát, az elvárt teljesítményhez szükséges munkafeltételeket és a versenyképes jövedelmet. Perspektivikus karrierlehetőséget kínálunk hatékony szervezeti keretek között, amit az emberi erőforrás fejlesztési és motivációs rendszerünk tesz teljessé. Nagyon fontos számunkra a motivált munkavállaló, aki hosszú távra tervez, hiszen ez mindenkit megnyugtató és előremutató elköteleződés. A legfőbb küldetésünk, hogy vállalatunk izgalmas kihívásokat és a biztos munkahelyet jelentsen a munkavállalók számára. Megbízható hátteret, versenyképes jövedelmet, anyagi biztonságot teremtünk alkalmazottaink számára.


Önök, a tulajdonosok miként kapcsolódnak ki? Hogyan oldják a stresszt? Van családi hobbijuk?

 

Nagyon szeretünk utazni, belföldön és külföldön is. Az egész családot kikapcsolja és feltölti, hogy új helyeket fedezünk fel, nekünk új kultúrákkal ismerkedünk. Számomra hosszú éveken keresztül a szabadidős rallyversenyzés jelentette a tökéletes hobbit, de gyarapodó családunk és vállalatunk mellett egyre kevesebb időm maradt hódolni a szenvedélyemnek, így mára csak egyszerű rallyverseny-rajongóvá váltam. De alapvetően azt is elmondhatom, hogy nagyon szerencsések vagyunk, mert tényleg szeretjük, amit nap mint nap csinálunk.


Az elmúlt hetek hírei a rezsiköltség emelkedéséről szóltak, és a papírgyártás nagy energiaigényű ágazat. Mi a megoldás?

 

Nagyon nehéz év az idei, a legnagyobb kihívás számunkra is a növekvő költségek árdrágító hatásának leszorítása. Az áremelés így is elkerülhetetlen. A papírtermékek alapanyaga, a cellulóz 100 százalékkal drágult a tavalyihoz képest, nőttek a szállítási költségek, az energia és a munkaerő is drágult. Annak érdekében, hogy minél kisebb és kevesebb áremelésre kényszerüljünk, minden hatékonyságnövelő, energiamegtakarító megoldást fel kell kutatnunk. Most érezzük igazán, hogy mennyire fontos és jó döntés volt, hogy a Vajda-Papír cégcsoport

VAJDA ATTILA
"A Vajda-Papír Kft. a mai napig kifejezetten családias hangulatú, odafigyelünk arra, hogy a nálunk dolgozók érezzék a megbecsülésünket. Cégünk nyújtja a munkatársak részére a foglalkoztatás biztonságát, az elvárt teljesítményhez szükséges munkafeltételeket és a versenyképes jövedelmet."
dunaföldvári üzemének első ütemű fejlesztésénél is nagy hangsúlyt fektettünk az energiatakarékos megoldások alkalmazására, a környezet védelme jegyében. A második ütemben pedig még több „zöld” megoldást alkalmaztunk, például jelentősen csökkentettük a működéshez kapcsolható szén-dioxid-kibocsátást, és erősödik a fenntarthatóság a gyártás és üzemeltetés területén is. A papírüzembe a legújabb és legkörnyezetkímélőbb technológiákat építettük be, a gyártás is energiatakarékosan zajlik: egy tonna alappapírt akár 26 százalékkal kevesebb villamos energiával és 70 százalékkal kevesebb víz felhasználásával állítunk elő, mint a korábbi technológiával működő átlagos papírüzemek. A dunaföldvári irodai és szociális helyiségeket már most is technológiai hulladékhővel fűtjük, a gyártás során keletkező összes papíripari mellékterméket felhasználjuk. Növeljük az újrahasznosított anyagok arányát is. Igyekszünk spórolni az energiával az ipari termelés során.


Miközben a fogyasztókat mindez csak mérsékelten érdekli. Vannak divatok a papírpiacon? Melyek a legfontosabb trendek?

 

Ma már nem elég, ha a toalettpapír és a higiéniai papírtermék lebomlik, elvárható, hogy a csomagolás is legyen környezetbarát! Ennek jegyében a legfontosabb, hogy jelentősen csökkentsük ökológiai lábnyomunkat Magyarország vezető higiéniaipapír-gyártójaként. Magyarországon a hulladékok közel fele csomagolóanyag, ez azonban egy kis odafigyeléssel radikálisan csökkenthető lenne. Bár a higiéniai papírtermékek között találni újrahasznosított alapanyagból készülőt, a csomagolás általában mégiscsak műanyagalapú. Ezért is számított újdonságnak, hogy pár éve papírcsomagolást vezettünk be egyik Ooops! termékcsaládunknál, hogy csökkentsük a vállalat és a felhasználók ökológiai lábnyomát. Emellett 100 százalékban újrahasznosítható műanyag csomagolóanyagokat használunk termékeinkhez és egyre több papírtermékünket csomagoljuk 60 százalékban újrahasznosított anyagot tartalmazó és újrahasznosítható anyagba. Egyik célunk, hogy 60 százalékra emeljük az újrahasznosított anyagok arányát minden termékcsomagolásukban, ezzel csaknem 600 tonnával csökkentve az új műanyagfelhasználást. Ooops! toalettpapír csomagolásainkon ezenkívül szerepel a csomagolóanyag-újrahasznosítás fontosságát kiemelő kommunikáció, ezzel az a célunk, egyre több fogyasztót vonjunk be a körforgásos hulladékgazdálkodásba. A GfK piackutató egyik felmérése szerint az európai fogyasztók több mint 73 százaléka tartja a műanyaghulladékot az egyik legnagyobb globális környezeti kihívásnak, és a fogyasztók elsősorban a gyártóktól várják a megoldást, amit mi szeretnénk is megadni. A trendeket ezúttal nem követjük, hanem teremtjük, és jó lenne, ha minél több vállalat csatlakozna hozzánk.