Nemrég a világ legikonikusabb divatmagazinja is kénytelen volt megadni magát az egyre erősödő hullámnak, miszerint a túl sovány modellek és gyerekek alkalmazása olyan testképideált közvetít, amely semmiképp sem követendő.
Az utóbbi években egyre több szervezet és divatház vállalta, hogy bizonyos testtömegindex alatt nem foglalkoztat lányokat. A társadalmi nyomás ugyan egyre nagyobb – különösen, hogy az utóbbi időben több modellnek is az életébe került a megfelelési kényszer –, ám sokan nem foglalnak állást az ügyben, és továbbra is alkalmaznak anorexiás lányokat. Annak a magazinnak azonban, amely mondhatni intézménnyé nőtte ki magát, már sürgető volt, hogy egyértelműen oldalt válasszon.
„A Vogue úgy véli, hogy az egészség gyönyörű – mondta Jonathan Newhouse, a magazin kiadójának, a Condé Nast Internationalnek a vezetője május elején, miután a Vogue összes kiadása, köztük a nemzetköziek is elfogadták az új irányvonalat, miszerint ezentúl mellőzik a kórosan sovány és túlzottan fiatal modelleket. – A Vogue szerkesztői szerte a világban mind azt szeretnék, ha a magazin tükrözné a modelljeik egészsége és az olvasóik jóléte iránti elhivatottságukat… Olyan modellekkel dolgozunk ezentúl, akiket egészségesnek ítélünk meg, és akik segítségünkre lesznek az egészséges testkép hirdetésében” – tette hozzá. A hat pontban megfogalmazott irányvonalat a júniusi számokban tekinthetik meg az olvasók. Az újítást nem csupán házon belül kívánják alkalmazni, hanem már az ügynökségek szintjén is, amelyeket arra kérnek, ne is küldjenek hozzájuk olyan lányokat, akik nem felelnek meg a fenti kritériumoknak.
Nem is kérdés, hogy az idea pozitív, az viszont igen, hogy milyen mértékben szól mindez a külvilágnak. Valóban képesek lesznek-e az ügynökségek és a tervezők egyszeriben más szemmel nézni a modelleket, hiszen évek óta nyíltan hangoztatják, hogy ezek a lányok élő „vállfák”. Arról nem is beszélve, hogy sokan csak nullás méretű ruhákat készítenek: aki belefér, jöhet, aki nem, mehet. Különféle városi legendák élnek arról, milyen módszerekkel csillapítják éhségüket, és minimalizálják az elfogyasztott ételmennyiséget a modellek. Vannak, akik kikerülve ebből a világból, ismét egészséges testképre és fizikumra tesznek szert, mások azonban nem tudnak kilépni az ördögi körből. Annak idején az egész világot bejárta Isabelle Caro képe, aki az anorexia elleni harc szimbóluma lett. A francia modellt és színésznőt a Benettonnak készített kampányairól híres Oliviero Toscani fotózta a Nolita divatcég számára, amely a milánói divathét ideje alatt hozta ki a képeket 2007-ben. A plakátokon a csontsovány Carot – a kampány idején állítólag 27 kg-ot nyomott – lehetett látni a maga meztelen valóságában. Az időzítés nem a véletlen műve volt, hiszen akkoriban középpontba került a szakmában igencsak gyakorinak számító anorexia. Egy évvel korábban egy 21 éves brazil modell, Ana Carolina Reston halt bele a betegségbe. A Nolita-kampány arcává és testévé vált francia modell 13 éves kora óta küzdött anorexiával, és miután belátta, hogy valóban beteg, és az élete a tét, úgy döntött, hogy a saját példájával próbálja meg felhívni a lányok figyelmét a veszélyre. „A cél az volt, hogy sokkoljuk az embereket, és felkeltsük az érdeklődésüket. Azért vállaltam el, hogy figyelmeztessem a lányokat a különböző diéták és a divatvilág elvárásainak veszélyeire.” Egyes szakemberek – köztük az olasz étkezési zavarokkal foglalkozó kutatóintézet elnöke – úgy vélték, hogy a kampány nem segítség a betegséggel küzdő fiataloknak, mivel túl kegyetlen, és Caro helye inkább a kórházban lenne, nem pedig fotózásokon. A francia modell számos műsorban, dokumentumfilmben szerepelt később, magán azonban nem sikerült segítenie, három évvel később, huszonnyolc évesen elhunyt.
A gyerekmodellek felnőtt környezetben való foglalkoztatása elleni harc szintén a Vogue újdonsült missziójának egyik pillére. Úgy tűnik azonban, két évvel ezelőtt még korántsem gondolták úgy, hogy ez helytelen volna, ugyanis a párizsi Vogue karácsonyi számában egy mindössze 10 éves gyereket szerepeltettek. A kislány ágyban pózolt, talpig aranyban, hatalmas sarkú cipőben, és nem elhanyagolható mennyiségű sminkkel az arcán. A meglehetősen groteszk összkép bejárta a sajtót, nem kis felháborodást keltve. Ám most, két évvel később, úgy tűnik, a Vogue is kénytelen volt engedni a nyomásnak, amely részben az amerikai divatszövetség felől érkezett.
„A kiskorú modellek alkalmazása gazdasági kizsákmányolással, étkezési zavarokkal, rendszertelenül végzett tanulmányokkal jár… úgy véljük, hogy a 14 éves lányok még túl fiatalok ahhoz, hogy egy ennyire felnőtt világban dolgozzanak, ezért nagyon örülünk, hogy a Condé Nast International meghozta ezt a döntést” – olvasható a divatszövetség nyilatkozatában, amely tagjainak erősen ajánlja ugyan, hogy kövessék az irányelveket, de nem teszi kötelezővé őket. Eddig kb. 12 ügynökség vállalta, hogy „jó útra tér”.
Marc Jacobs egyike azon tervezőknek, akik más állásponton vannak. Az ismert tervező, aki egyben a Louis Vuitton kreatív igazgatója, mit sem törődik a nyomással és az elvárásokkal, mondván az ő kreatív munkáját nem befolyásolják holmi morális irányelvek. Mivel ő is tagja a szövetségnek, sokakat meglepett, amikor tavaly szeptemberi bemutatóján több olyan modell is szerepelt, akik akkor még a tizenhatodik életévüket sem töltötték be. Egyikük, a csupán 14 éves, máris nagyágyúnak számító, brazil származású Thairine Garcia volt. „Úgy csinálom meg a bemutatómat, ahogy nekem tetszik, nem pedig úgy, ahogy mások szerint kellene. Ha a szülei megengedik, hogy szerepeljen, nem hiszem, hogy nekem kellene ezt megtiltanom” – mondta akkoriban, hozzátéve, hogy ezek alkalmi munkák, és a gyerekeket minden alkalommal elkíséri egy felnőtt is a próbákra.