Milyen lenne az élet Bach vagy netalán Einstein nélkül? Miről tanulnánk az iskolában, ha a fiatal Newtonra nem figyel fel a nagybátyja és a gimnázium igazgatója? Hogy alakult volna a színházak repertoárja, ha Shakespeare nem jut el Londonba, vagy a koncerttermek kínálata, ha Liszt Ferenc vagy Bartók Béla tehetsége nem bontakozhat ki? Lennének-e számítógépeink, ha Neumann Jánost problémás gyerekként kezelik, vagy a családja nem tudja támogatni, hogy külföldi egyetemeken is tanulhasson?
Hányszor mondjuk, halljuk, hogy a tehetség utat tör magának, miközben pillanatok alatt tucatnyi olyan géniuszt tudunk felsorolni, akinek a karrierje derékba tört, vagy el sem indult, mert nem voltak megfelelők a körülmények, esetleg meg nem értő volt az iskola, a kor, a társadalom. Tehetségígéretek, akiknek szárnyát szegték, vagy ők maguk kezdtek zuhanórepülésbe. „Tíz, kivételesen tehetséges gyerekből ma Magyarországon csak egy lesz kivételes talentum: kilencet elveszítünk” – hangsúlyozza lépten-nyomon Czeizel Endre, aki évek óta tanulmányozza a magyar géniuszok genetikai adottságait, sorsát. A kutatásokkal alátámasztott szomorú arány első hallásra mindenkit szíven üt, hiszen nemzettudatunk ékköveként tekintünk magyar gyökerű Nobel-díjas tudósainkra, világhírű zeneszerzőinkre, muzsikusainkra.
Valóban lehetséges, hogy az olyan nagy hatású magyar géniuszok mellett, mint például Semmelweis Ignác, Eötvös Loránd, Neumann János vagy Teller Ede, több száz kivételes képességű magyar gyerek elkallódott? Valóban igaz, hogy a géniuszok titkos receptje az, hogy
ARÁNY |
„Tíz, kivételesen tehetséges gyerekből ma Magyarországon csak egy lesz kivételes talentum: kilencet elveszítünk” – állítja Czeizel Endre. |
Nyíregyházi pedig azon zenészek közé tartozott, akiket időben felfedeztek, kisgyerekként Európa-szerte rajongva hallgatták játékát, sőt 17 évesen, 1920-ban még a Carnegie Hallban és a Buckingham-palotában is felléphetett, majd az Egyesült Államokban is számtalan lehetőséget kapott. 1925-re azonban karrierje hirtelen megakadt.
Hiába hasonlították Liszthez, Mozarthoz, hiába írta meg Arnold Schönberg Otto Klemperernek, hogy még sohasem találkozott a zenei kifejezésnek ilyen hatalmas megnyilvánulásával, Nyíregyházi
AZ ELFELEJTETT ZSENI |
Nyíregyházi Ervinről, az egykori csodagyerekről alig tudunk valamit, miközben Japánban évente zongoraversenyt rendeznek a tiszteletére. |
A tehetségekkel foglalkozó szakemberek azóta is sokat gondolkodnak Nyíregyházi történetén, hiszen jó képzést kapott, a korszak legjobbjainál tanulhatott. Zenei képességei mellett személyiségének egyéb jegyeire is felfigyeltek, Révész Géza pszichológus mint csodagyereket vizsgálta. Épp ezért érthetetlen, hogy mi történt Amerikában a fiatal zenésszel. Családi, baráti támogatás híján a tengerentúlon úrrá lett rajta a félelem a fellépésektől? A szakma nem tudott mit kezdeni azzal a ténnyel, hogy önkényesen bánik a zenei művekkel? A menedzserek megunták az elhalasztott koncerteket?
Mindez nem írható a magyar tehetséggondozás számlájára! Főleg akkor elgondolkodtató a kérdés, ha összehasonlítjuk egy csaknem húsz évvel fiatalabb csodagyerekkel, Cziffra Györggyel, aki szintén korán kezdte zongorista pályafutását. Nyolcévesen Dohnányi Ernő segítségével már a
SIKER |
A cigányzenész családból származó Cziffra Györgyöt nehezen fogadta be az előkelő művészvilág. Nyugat-Európában viszont fantasztikus sikereket ért el. |
A két zongoristát összehasonlítva továbbra is nyugtalanító kérdés, min múlik az, hogy valaki ki tudja-e bontani képességeit, vagy elengedi, idő előtt feléli tartalékait. A különleges tehetségek, ahogy a magyar nyelv találóan megfogalmazza, a lángelmék talánya évezredek óta a világ minden táján foglalkoztatja az emberiséget. Hol a határ, amely elválasztja a tehetséget a zsenitől? A képességei és az alkotóereje? Hol marad az isteni szikra? Van-e ilyen egyáltalán?
Platón és Szókratész az alkotói hevületet, az ihletet rajtuk kívülálló erőként érzékelték. A keresztények, ehhez hasonlóan, a kivételes adottságokat, képességeket isteni adománynak tekintették, vagy ha számukra nem tetsző produktummal járt, egyenesen az ördögnek tulajdonították. Különben hogyan is került volna máglyára például Giordano Bruno, a reneszánsz kor legeredetibb gondolkodója?
Ma szerencsére már sokkal racionálisabb módon viszonyulunk a tehetségekhez. A tudósok számtalan teóriát, modellt állítottak fel, hogy magyarázatot kapjanak az egyes emberekben lakozó alkotóerőre. A legelfogadottabb Renzulli-féle elmélet szerint a különleges tehetségek átlag feletti
TALÁNY |
A lángelmék talánya évezredek óta foglalkoztatja az emberiséget. Hol a határ, amely elválasztja a tehetséget a zsenitől? |
Czeizel mindemellett még egy ismeretlent vezet be: a sorsfaktort. Ide sorolja a tehetség élettartamát, azt, hogy egyáltalán lesz-e lehetősége kibontakoztatni képességeit, vagy azt a morális-etikai szempontot, amely meghatározza, hogy a kivételes tehetség milyen célokra használja adottságait. Azaz alapvetően kiszámíthatatlan, hogy egy tehetség csupán ígéret marad-e, vagy a társadalom különleges motorjaként talál megoldást régi és új kihívásokra.
Báthory Zoltán, a Magyar Tehetséggondozó Társaság télen elhunyt elnöke szerint ahhoz, hogy a tehetséggondozás területén előre tudjunk lépni, szakítanunk kell „a magyar ember különleges tehetségességéről” szóló legendákkal és mítoszokkal, helyettük az igazolt összefüggésekre és a nemzetközi összehasonlításra kell figyelnünk. Szerinte a magyar tehetségnevelés programja nem a tehetséges emberek szelekciójában, hanem a tömegnevelés színvonalának emelésében jelölhető meg. Az elképzelés szinte teljesen ellentmond a tehetséggondozás elitképzéssel összefonódó hagyományainak. Mégis elgondolkoztató a kérdés: lehetséges, hogy a sorsfaktor érzékenysége úgy enyhíthető, ha a tehetségekkel együtt az egész társadalmat fejlesztjük, és ezáltal széles, képzett réteg biztosítja hátországként, ernyőként, hogy a kivételes tehetségek kimagasló eredményeikkel, őrültnek tűnő ötleteikkel egy boldogabb jövő alapjait fektessék le?