A századik filmjét 2008-ban forgatta, ez már pusztán mennyiségi szempontból is figyelemre méltó teljesítmény. Igazán lenyűgözővé persze az a tény teszi, hogy fél évszázados pályafutását filmtörténeti mérföldkövek hosszú sora szegélyezi. A hatvanas, hetvenes években hozzánőtt, törékenységében is veszedelmes szépség karaktere nélkül máshogy festett volna az európai filmművészet aranykora.
Karrierje egészen korán indult. Színészházaspár gyermeke lévén már tizenhárom évesen feltűnt a filmvásznon, akkoriban azonban még korántsem volt egyértelmű, hogy szülei hivatását fogja választani. A színészi pályával kapcsolatos gátlásainak és vonzalmának fő forrása nővére, Françoise Dorléac volt. A körülrajongott Françoise emelkedő filmcsillagként egyfelől istenített példaképet jelentett jóval zárkózottabb húga számára, másfelől teljesen beárnyékolta őt. Avatott szem kellett tehát a szégyenlős tinédzserben szunnyadó tehetség felismeréséhez.
Az addigra már két házasságot háta mögött hagyó Roger Vadim pillantotta meg benne elsőként azt a különleges női vonzerőt, melyet egy szűk évtizeddel később már az egész világ ünnepelt. Az újhullámos rendező korábban Brigitte Bardot férje és mentora is volt, később pedig - többek között - Jane Fondát vette el feleségül. A korabeli újságok pletykarovataiban gyakran felbukkanó Vadim hamar beleszeretett a tizenhét éves Catherine-ba, aki viharos kapcsolatuk végére érett anyává és színésznővé.
A harmincas sármőr oldalán a fiatal lány két olyan jelentéktelennek tűnő döntést is meghozott, mely kulcsfontosságúnak bizonyult későbbi karrierje szempontjából: felvette édesanyja nevét, hogy ne keverjék össze nővérével, valamint megváltoztatta hajszínét. Így született meg a barna Cathrine Fabienne Dorléac-ból a szőke Catherine Deneuve, aki eltökélte, hogy meghódítja a filmvásznat.
ÉRETT NŐ |
Catherine a sármos, újhullámos filmrendező, Roger Vadim mellett érett nővé és színésznővé. |
A nagy áttörést így csak a szakításuk táján készült Cherbourgi esernyők hozta el Catherine számára, egy csapásra sztárrá tette őt hazájában. A bájos és szomorkás filmopera váratlanul megnyerte a Cannes-i filmfesztivált, és a korszak egyik legnagyobb francia közönségsikerének bizonyult. A szerelmétől elszakított, terhes Geneviève története szépen rezonált az akkortájt húszéves színésznő élethelyzetére, aki éppen apa nélkül nevelte a forgatás előtti hónapokban világra hozott kisfiát.
Az első sikert követően megnyíltak a kapuk Deneuve előtt: ettől kezdve az európai film olyan legendás rendezői kapkodtak érte, mint Roman Polanski, Luis Buñuel vagy épp François Truffaut. A nagyhírű direktorok azonban már nem a bájos kis szőkét keresték benne, hanem a szépségben rejlő pusztító erőt is vászonra vitték igéző alakításain keresztül. Deneuve-nek pedig sokkal fontosabb volt az izgalmas művészi kihívás, mint kislányos imázsának megőrzése.
HŰS ERŐ |
A legnagyobb filmrendezők, Polanski, Bunuel, Truffaut felfedezték a szépségében rejlő pusztító vonzerőt és hűvös érinthetetlenséget. |
Nem kevésbé emblematikus szerepe ebből a korszakból A nap szépe kettős életet élő háziasszonya, aki a saját hálószobájában elfojtott szexuális fantáziáit napközben örömlányként éli ki egy párizsi bordélyban. Végül Truffaut adta meg a feloldozást A Mississipi szirénjében, ahol a férfiakat - mindenekelőtt a Belmondo által megformált férjét - szexuális kisugárzásával ujja köré csavaró femme fatale az utolsó pillanatban mégis képessé válik az őszinte szerelemre.
A teljes cikk a La femme 2012. téli számában olvasható.