Régóta nyitott kérdés: vajon mi lehet az olasz Alessi design cég sikerének a titka? A kimagasló minőség? A termékek funkcionalitása? Az esztétikum? Meg fogunk lepődni a válaszon, mert bár az előbb felsoroltak is részei az Alessi márkának, igazi brandjellegzetességeit nem ezek adják.
Hogy vajon akkor micsoda? Beszéljenek erről először maguk a tárgyak: a mosolygó dugóhúzó, a gőz miatt fütyülő kismadárral felszerelt teafőző és a 20. század egyik legikonikusabb designtárgya, a Philippe Starck tervezte citromfacsaró. Nem a legszebbek, nem a legolcsóbbak és nem is a legegyszerűbben használhatók. Starck például így fogalmazott termékéről: „Az én citromfacsaróm nem azért készült, hogy citromlevet nyerjünk vele.”
Tárgyaink nemcsak anyagi javak, sőt meghatározóbb jelentést hordoznak életünkben, mint azt gondolnánk. Erős érzelmeket keltenek bennünk, és nem feltétlenül a sokat hangoztatott státuszszimbólum-funkciójuk által, hanem azért mert kedvenc tárgyainktól kiegyensúlyozott lelkiállapotba kerülhetünk, kellemes dolgokra emlékeztetnek minket, vagy önkifejező jellegük is lehet. Mindennapi tárgyaink a viselkedésünket is átírhatják: szinte más embernek érezzük magunkat egy újonnan vásárolt ruha-összeállításban, vagy profi sízőnek az új szettünk miatt.
Donald A. Norman Design és érzelem című könyvében a design által kiváltott érzelmeket három kategóriába osztja. Zsigeri designként definiálja azokat az érzelmeket, amelyeket a tárgyak megjelenése vált ki belőlünk, működésbeli designnak nevezi a tárgyak hatékonyságából vagy annak hiányából származó érzelmeket, és reflektív designnak a tárgyak önképünkre, személyiségünkre gyakorolt érzelmi hatását. Nézzük meg ezeket a kategóriákat kicsit részletesebben! Hátha közelebb jutunk ahhoz az érthetetlen jelenséghez, miért nem tudjuk például arra rászánni magunkat, hogy kidobjuk régi mobiltelefonunkat.
A zsigeri design az a kultúrákon átívelő természetes folyamat, amelynek során fiziológiailag érzékenyen reagálunk az erőteljes érzelmi ingerekre. Ezen a szinten a fizikai jellemzők, a kinézet, a tapintás, a hang dominálnak, a zsigeri design az első reakción és az azonnali érzelmi hatáson nyugszik. Ez a kategória leginkább a reklámokban és a gyerekeknek készült termékekben érhető tetten. Nem járunk messze a valóságtól, ha mindezt túl egyszerűnek ítéljük, a designerek sincsenek ezzel másképp. A legtöbbjük törekszik arra, hogy ne „egyszerűen szép” tárgyakat tervezzen.
A működésbeli design a használhatóságot állítja a középpontba, ezen a szinten a funkcionalitás és az érthetőség dominál, hiszen ha nem értünk egy terméket, használni sem tudjuk, ami frusztrációhoz vagy dühhöz is vezethet. Az érzékelés is ebbe a kategóriába tartozik, gondoljunk például arra a komfortérzetre, amit egy minden extrával felszerelt zuhanykabinban élünk át. E szint figyelembevétele nagy kihívást jelent a designerek számára, és kizárólag a fogyasztói igények magas szintű felmérésével, a leendő felhasználók bevonásával a tervezési folyamatba valósítható meg, például a prototípusok tesztelésével. Semmi meglepő nincs abban, hogy a működésbeli designnal leggyakrabban a professzionális használatra készült tárgyak között találkozhatunk.
A legérdekesebb kategória mindenképpen a reflektív design, hiszen ez a legkevesebbé kiszámítható, és így a legmeglepőbb érzelmi hatások kiváltására képes, amelyeket legtöbbször nem is a tárgyaknak tulajdonítunk. Ez a szint a tárgyakkal való interakcióink történetét foglalja magában. A szép tárgyakat sem csak szépségük miatt preferáljuk, hanem az általuk keltett pozitív érzések miatt. Ezért lehetséges, hogy a nem esztétikus tárgyaink is közel állhatnak a szívünkhöz, hiszen érzelmeink a személyes tapasztalatainkat, asszociációinkat és emlékeinket tükrözik vissza. Csíkszentmihályi Mihály és Eugene Rochberg Halton Tárgyaink tükrében című könyvükben azt tanulmányozták, hogy mi teszi különlegessé használati tárgyainkat. A könyvben ismertetett kutatásuk során a kísérleti személyeket az otthonukban látogatták meg, és mélyinterjúk alapján nyertek értékes információkat a tárgyakhoz fűződő viszonyukról. Megállapították, hogy a lakókhoz közel álló tárgyakat a hozzájuk fűződő történet tette különlegessé. Nem valamely kiemelkedő tulajdonságuk, hanem a hozzájuk társított emlékek és asszociációk miatt tartották egyedinek őket. Egy hölgy számára például azok a székek voltak pótolhatatlanok, amelyek az első, férjével közösen vásárolt bútorai voltak.
Pieter M. A Desmet holland designkutató a design álta kiváltott érzelmek közé sorolja a meglepetést és az érdeklődést is. Előbbi kategóriába sorolható minden olyan tárgy, amely valamely újszerű funkciója miatt kellemes vagy kellemetlen meglepetést szerez nekünk. Az érdeklődés a tárgyak által kiváltott csodálatot, inspirációt vagy unalmat foglalja magában. Olyan tárgyakról van szó, amelyek megnevettetnek, motiválnak vagy stimulálnak minket. Gondoljunk csak a cikk elején említett Alessi-termékekre! Így meg is fejtettük az olasz cég rejtélyét, amely a design mélyebb régióiba vezet bennünket, és felülírja, hogy a tárgyaknak elég funkcionálisnak vagy szépnek lenniük. Az Alessinél valóban tudnak valamit. Azt, hogy a design sokkal több használati tárgynál.
Fotó: Wikipedia, Flickr,Alessi