Hiszen mindenki tudja, szűk két hónap, s életre kel a kifutó. A világ minden tájáról a milánói Divathétre érkező nézők pedig megtudhatják, milyen színeket, mintákat, sminkeket és kiegészítőket érdemes a következő időszakban viselniük. Igazságtalanok lennénk, ha nem említenénk meg, divatot éltető és dicsérő rendezvénysorozatot Párizsban, New Yorkban és Budapesten is tartanak, de valahogy mégis a milánói az igazi. Hiszen míg Párizsban a divat elméleti szinten születik, addig Olaszországban, egészen pontosan Milánóban, életre kelnek az álmok, ruhakölteményekben látnak napvilágot a gondolatok.
Kicsit olyan ez, mint a hernyó és a pillangó esete. S míg a világban többen kiválón ötvözik a színeket és az anyagot, ahogy sok minden másban, ebben is az olaszok a legkiválóbbak. Minden évben új gondolatokkal, árnyalatokkal, párosításokkal lepik meg a nagyvilágot. Nos, ezért olyan híres a milánói Divathét, ahol idén is bemutatták azokat a zseniális alkotásokat, amelyekkel 2013 tavaszán és nyarán az üzletekben találkozhatunk.
Ferretti kollekciójában idén a klasszikustól a meseszerűig minden megtalálható. A fekete-fehér és monokróm darabok mellett a kék minden árnyalata, egészen a királykékig, finom csipke formájában teljesedik ki. A tengerkék kifutón érkező modellek szinte sellőlányokként siklottak végig a kifutón a háttérvetítő megannyi aprócska, ezüstösen csillogó buborékja között. Gondolhattuk volna sablonosnak is, hiszen az elmúlt években nem ő az egyetlen, aki a tengert hívja múzsaként, mégsem volt az. Inkább ámulatba ejtőnek nevezhetjük a fóliahatású, színjátszó muszlincsipkék áradatában érkező selyemruhákat, melyek gyöngyös díszítése megidézte a sziklával játszadozó hullámhabokat és a lemenő nap sugaraiban sziporkázó korallzátonyokat.
Szeretnivaló, bájos és nőies ruhadarabok jellemezik Anna Molinari, a Blumarine tervezőjének idei terveit. A romantikába erősen hajló kollekciót sifon-, pliszédíszek és lágy színek jellemzik. A puha, kötött anyagokon Molinari elegánsan ötvözi a romantikus virágmintákat a japán origami szabással, de erőteljesen hódított a kifutón a pink, a fehér és a komor fekete is. Ám ha jön a nyár, a tervező szerint jöhet a virágminta, a szegecs és a mentazöld a görög tógára emlékeztető ruhadarabokon.
A tervezőt az 1940–50-es évek ruhaviselete és olasz mozivilága ihlette meg. A designer Freja Beha Erichsen modell szereplésével a régi, romantikus olasz film pillanatait igyekezett kimerevíteni a fotókon. A régmúltat idéző hangulatot a képek sejtelmes szín- és fényvarázsán túl a ruhák és kiegészítők is remekül szolgálták, ahol a romantikus főhős mellől nem hiányozhatott az erősebb nem képviselője sem, jelen esetben Baptiste Radufe francia modell személyében.
Idén sem okozott csalódást a mindig extravagáns páros alkotása. Szicília nyüzsgő utcái, tarka piacai, harsány bábszínházai elevenednek meg a nyomott minták és keresztül-kasul kanyargó csíkok orgiájában. S mindehhez párosulnak a telített színek, a gyöngyök, a rafiakosár, a növényekkel átszőtt csendéletek a már-már bugyi rövidségű rövidnadrágokon, fűzőkön, az 50-es éveket idéző nadrágokon, szoknyákon és tunikákon. Ez az évjárat ismerhető fel a színes fejkendőkben is, melyek egy letűnt kort idézve, hajráf szélességűre hajtogatva virítanak a női fejeken.
Pucci idén egyszerre jelenítette meg a hippis öltözetet combcsizmával párosítva, valamint az elegáns, barokkos, nagy kivágású, díszes darabokat a kifutón. A tunikákon, szifonnadrágokon, ujjatlan felsőkön és selyemkrepp ruhákon fátyolhatás érvényesül, melyeket bonyolult, fehér hímzéssel készült sárkányok és tigrisek szőnek át. A tetoválásra emlékeztető mikroszemcsés felsőruházaton a málna, mangó, dohány, áfonya színvilága kavarodik a vietnami mintázattal, a kézzel festett arany sárkányok és tigrisek hadával. A hipnotikus hatás erőteljes megjelenése Emilio 2013-as kollekciója.
A divatvilág ikonja, Milánó divatnegyedének koronázatlan királya, a ruhák és kiegészítők tökéletes megálmodója idén érzéki nőiességet hozott a kifutóra férfias szabásmintába csomagolva, kifinomult, erősen hideg tónusú színekkel párosítva. Tavaszi kollekciója a Sensualité, vagyis az Érzékiség nevet viseli, hiszen leheletfinom anyagok és könnyed, lebegő szabásvonalak találkoznak, sokszor azt az érzetet keltve, mintha selyemhálóingek tengerébe csöppentünk volna. Bár a kollekción a 30-as, 40-es évek szving-, dzseszvilágának stílusjegyei köszönnek vissza, a púderes árnyalatok mégis bájos, nőies melegséget kölcsönöznek a koncepciónak.
Az Armani divatház nem feledkezett meg a férfiviseletről sem: a hétköznapi és egyben kicsit sportos stílust ötvözi a mindennapok eleganciájával, fiatalos kivitelben. Az egy- és kétsoros gombolású zakók kettőssége a szabásvonalban is megjelenik, ahol a slim fit békésen keveredik az oversizeddal.
Frida Giannini szerint az idei tavasz nagyon színes lesz és nagyon látványos. Élénk drágakőszínek, övek és szvettek adnak randevút egymásnak a 70-es évek letisztult szabásvonalával. De megtalálhatók a repertoárban a rózsaszínek, tengerzöldek, a citromsárgák és a kék árnyalatok is, amelyek összhangba kerülnek a ruhák lágy redőivel, kacér kivágásaival, fodros ujjaival. Mindehhez pedig ajánlott a Gucci-ház idei cipőtrendje, melyet a magas sarok vagy az extravagáns color blocking szandál jellemez. A smink szolid és drámai, ragyogó bőr, natúr színek, helyenként műszempillák. De nem hiányozhat egyetlen Gucci-lány kezéből a már nem először piacra dobott Gucci-ökotáska sem, a „Jackie”, a „Hobo” és a „Tote”; külön The Gucci GCC útlevél is jár hozzájuk, melyben lekövethetjük a táska élettörténetét.
Franco Moschino néhány évvel halála előtt, 1988-ban alapította a Cheap&Chic márkát, amely már akkor felölelte a szivárvány összes színét. Ehhez nyúl most vissza a két tervező, Rosella Jardini és Francesca Rubino. Tömegesen érkeznek a hatalmas ananászok, további eleven színek és minták kíséretében, melyek tökéletes bulihangulatot idéznek.
Hogyan hozható ki mesterfokon a romantikus színvilágból a nőiesség – erre példa Nina Ricci ez éves kollekciója. A pink és vörös keverékéből előálló fukszia nőies, letisztult világot teremt, amely mellett a babarózsaszín kislányosan naiv és romantikus. Peter Copping divattervező annyira tökéletesen eltalálta a kombinációt, hogy nem tűnik túlzónak vagy sziruposnak. A hetvenes évek luxusfehérneműiből és finom budoárhangulatából merített ihlet szinte parfümként lengi körül a muszlinköltemények viselőjét.
Miuccina Prada, az alapító Mario Prada unokája idén sem hozott szégyent nagyapja örökére. Olyan elemekhez nyúlt, amelyekhez eddig nem mert senki. Az 50 évvel ezelőtti Japánba repíti az idei kollekció viselőjét, merész megjelenést biztosítva a pop artnak, hogy margarétákkal, cseresznyefavirágokkal, pipacsokkal tarkított, selyemfényű szatén mini- és midiruhákban üdvözölhessük a tavaszt. A felsőrészek a cukor-mandula, tavaszirügy-zöld és a rózsaszín bájos egyvelegével értelmezik újra az ősi kimonót. Az egyedi cipőkollekció, melyhez a nem mindennapi fazonú napszemüveg szinte kötelező, az ősi Edo kurtizánjainak mindennapjait idézi. A hűvösebb napokon pedig nélkülözhetetlen a virágos szőrme- és/vagy szaténkabát.
DIVAT OLASZ MÓDRA |
|
Szexi és vadóc szőrmék, áttetsző anyagok virágtengerbe zárva. Nagyjából így jellemezhető a Cavalli szalon idei trendje. Az angyali ártatlanság és ördögi vadság kettőse jellemzi a látomásszerű, a „43 festmény” névvel illetett kollekciót, ahol a légiesen könnyed anyagok, áttört csipkék párosulnak a rockos bőrrel. A monokróm színvilág nem zárja ki a néhol-néhol felbukkanó lime-zöld, barackszíneket, melyek hol pitonmintába, hol más hímzésekbe szorulnak.
Maria Grazia Chiuri és Pier Paolo Piccioli pontosan tudja, mitől nő a nő. Mitől lesz lélegzetelállítóan szép és izgalmas, mire gondolt Fellini vagy Visconti a neorealizmus időszakában, a második világháború utáni olasz filmművészetben. Lágy selymek, különleges mintázatú csipkék, bonyolult hímzés, klasszikus A-vonal, kombinépánt, mindez visszafogott színvilággal, amelyből persze idén sem hiányozhat Valentino vöröse a pasztellárnyalatok mellett. Mindehhez társul a virágmintás kiegészítő és a masnis cipellő. Íme, a végzet asszonya.
Donatella Versace idei legnagyobb meglepetése a csipke és a selyem párosítása, mely kifinomultan szexis, nőies kollekciójának alapjául szolgál. A gyilkos magas sarkú cipő, a hosszú szifonruhák arannyal és ezüsttel, valamint a színes póló- és miniruhák sem hiányozhatnak az összeállításból – ahol a színek sárgák, kékek, rózsaszínek, fehérek, feketék arannyal és ezüstösek –, amint a keleti hatás sem, amely inkább a japán mesefigurákra emlékezteti az embert, főleg ha a hajviseletet is kölcsönzi magának a kifutóról.
Mindezek után, ha híján vagyunk kiegészítőknek, netalán cipőknek, Giuseppe Zanotti idén extra magas sarkú cipőket mutat be, Fendi kollekciójában pedig mindenfajta lábbeli megtalálható az elegánstól a bohókásig.
Ám hogy a férfiakról se feledkezzünk meg teljesen, hiszen hogy nézne ki a családi séta, ha mi a divatszalonok legújabb trendjeiben sétálunk, a teremtés koronái pedig egyszerű polgári viseletben. Térjünk be velük Carlo Pignatelli üzletébe, hiszen a Cerimonia 2013-as tavaszi/nyári kollekciója lenyűgözően stílusos és férfias öltönyökből áll, melyeken a letisztult szabásvonalak és minőségi anyagok dominálnak. Ám ha szívünk választottja inkább fiatalos és bohém, irány vele egy Fenci-üzlet, ahol idén a smart casual darabok között találunk élénk színű öltönyt merész formákkal, fiatalos lezserségbe csomagolva. De ha épp egy Salvatore Ferragamo-szalon esik hamarabb az utunkba, akkor se ijedjünk meg, Ferragamo kicsit unalmas színvilága már a múlté: idén hatalmas meglepetést szerzett színes, igazi „color blocking” kollekciójával, amelyben különleges, jól párosítható darabokat dobott piacra, igazi ínyenceknek való kiegészítőkkel és táskakollekcióval.