"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Valóra vált álmok a párizsi kifutón

A mágikus hangzású haute couture kultusz, művészet, divat. A 2014-es tavaszi kollekciókat a romantika, és a futurisztikus elemek jellemezték.

A haute couture fogalma Párizsból indult hódító útjára, a szó jelentése „magas szabászat”, és eredetileg egy francia tervező, Charles Frederick Worth kreációira értették. A kifejezést ma olyan egyedi gyártású, exkluzív divatcikkekre használjuk, amelyeken szinte minden részlet számít, az anyagtól a formákon át a szabásig. Természetesen a kreációk különlegesen elegánsak, és kézzel készülnek, éppen ezért nem az egyszerű földi halandók pénztárcájához szabják őket. Mindemellett azoknak a divatházaknak, amelyek szeretnék megkapni a haute couture címet Franciaországban, szigorú szabályoknak kell megfelelniük. A szabályokat 1945-ben állapították meg, és azóta sem változtak.

 

Jean Paul Gaultier


A tavaszi Jean Paul Gaultier couture kollekciót 2014-ben egy jól definiált vezérmotívum határozta meg, a pillangó. A francia tervező bevallotta, hogy a motívum újra és újra visszatért, miközben az új kollekcióról ötleteltek. A kreációk között a motívum számos formában jelenik meg, a legfeltűnőbbek mégis azok a pillangó alakú darabok, amelyek valószínűleg a legtöbb fashionista komfortzónáját próbára tennék. A felvonult ruhák először a viszonylag visszafogott vonalat képviselték, majd egyre drámaiabbá váltak, bizonyítva ezzel, hogy a tervező drámai vénája továbbra sem apadt ki.

 

 

A Jean Paul Gaultier-féle nő nappal pillangó, éjszaka pedig dívává változik, így a kifutón maga Dita von Teese, a burlesque csillag is feltűnt. A kollekció számos különleges elemet reflektorfénybe állított: többek között szárnyas ujjakat, kabátot 600 méteres selyemtüllel megbolondítva, és számos olyan apró díszítőelemet, amelyek bizonyítják, hogy minden egyes darab hosszú hónapok fáradtságos munkájának gyümölcse.

 

Zuhair Murad


A 2014-es tavaszi haute couture utolsó napján bemutatott Zuhair Murad-kollekció jó néhány ismerős elemet állított ismét reflektorfénybe. Az új vonal sok szempontból a márka 2013-as Elvarázsolt erdő témájú gyűjteményét álmodta újra, ezúttal azonban egy kis romantikus csavart is belecsempészett. A színpalettát a világos árnyalatok határozták meg, a hangsúly pedig a szinte hipnotizáló díszítésen volt. A vörös szőnyeghez méltó darabok egymás után repítették a közönséget egy olyan fantáziabirodalomba, ahol a kifinomultság uralkodik. A finom csipkerészletek, a 3D-s rózsák, arra mindenkit emlékeztettek, hogy a márka a nőiességet ünnepli, függetlenül attól, mi inspirálta az egyes kollekciókat. Végül a finom toll- és gyöngyrészletek alakították a ruhákat lélegzetelállító remekművekké. A kollekció másik meghatározó eleme az arany deréköv volt, amely segített megteremteni oly sok nő vágyálmát, a homokóra sziluettet.

 

 

Valentino


A divatház 2014-es couture kollekciójához az ihletet ezúttal elsősorban az opera világa adta – például a finom tüllruhára felrajzolt hangjegyek –, emellett számos természetközeli elem is bekerült az egyes kreációkba. A színes pillangókkal díszített köpeny elkészítéséhez több mint 550 munkaóra volt szükséges, az egyedülálló „hercegnői” ruhák pedig 5000 méter ezüst- és aranyszálból készültek, és több mint 1800 óra munkát vettek igénybe. A márka egy sor egzotikus állatmintákkal díszített, földig érő ruhával lepte meg a közönséget, melyek a divatház legmerészebb ügyfeleinek igényeit is kielégítik. Bár a dzsungelihletésű ruhaköltemények vonzották a legtöbb figyelmet, Valentino couture kollekciója az egyszerűbb, klasszikus megjelenésű darabokkal gondoskodott arról, hogy a konzervatív ügyfelek is elégedettek legyenek.

 

 

Elie Saab


Elie Saab kollekciói képesek még a leghitetlenebbek szemébe is könnyeket fakasztani. Míg néhány tervező célja az, hogy sokkolja és provokálja a közönséget, a libanoni tervező sosem távolodott el attól a jól bevált formulától, amely az egyik legkedveltebb couturistté tette a világon. A designer kreatív ötleteinek tárháza kimeríthetetlen, az ihletet ezúttal Sir Lawrence Alma-Tadema híres The Roses of Heliogabalus című festménye adta. A virágos minták és a bonyolult virágos textúrák az új vonal fő meghatározói. A klasszikus vonások minden ruhán megtalálhatók voltak, de a tervező nem határolódott el a merészebb fazonoktól sem. Bár az új Elie Saab-vonal nem aratott akkora sikert, mint az előző kollekció, a meseszerű árnyalatok, gyöngyös részletek és könnyű anyagok elégnek bizonyultak ahhoz, hogy magukra vonják a figyelmet, és lenyűgözzék a közönséget.

 

 

Armani Privé


Giorgio Armani legújabb couture kollekciójának elkészítése közben a világjárókra gondolt. Az új vonal a „Nomád” nevet kapta, a kollekcióban keveredtek a különböző kultúrák stíluselemei. Amikor elképzeléseiről beszélt, elmondta: „Ez egy olyan nő, aki folyton mozog a világban, és felveszi azokat a gyönyörű dolgokat, amelyeket lát, amelyek érzelmileg megmozgatják.” A tervező előszeretettel kombinálta a laza sziluetteket a tökéletesen szabott darabokkal, megteremtve ezzel a könnyed kontrasztot a ruhákon. A színpalettán a sötétkék és a szürke tónusok domináltak, és úgy tűnik, a designer elég sok elemet kölcsönzött az észak-afrikai kultúrából is. A gyűjteményre a 20-as évek is nagy hatással voltak, elég csupán a fejkendőket, vagy az ékszereket említeni.

 

 

Chanel


A Chanel az egyik legváratlanabb kollekcióval állt elő a párizsi haute couture divathéten. A legtöbb haute couture-tervező arra törekszik, hogy megmutassa, hogyan tud a kifinomult alkotásokba egy kis csavart belecsempészni. De persze tudjuk, hogy Karl Lagerfeld sosem volt része a „legtöbb tervező” kategóriájának, a 2014-es tavaszi couture divathéten egy percig sem gondolt az elegáns, fekete nyakkendős estélyekre, ehelyett egy futurisztikus szórakozóhelyet álmodott meg. Az új kollekcióban érezhetően jelen volt a sportos stílus, egy-két érdekes, fiatalos motívummal megtűzdelve, így például az elegáns tűsarkúakat sportcipőre cserélte. Persze ezek sem voltak átlagos futócipők, egytől egyig csipkével borítottak, ami segített abban, hogy tökéletesen illeszkedjenek a divatház kollekciójába. A futurisztikus megközelítés főként a szabás szintjén valósult meg, a geometrikus részletek és az arányok erős kontrasztja uralta, kiemelve ezzel a kollekciót a tömegből.