A ruhák gyermekkorunk óta fontos szerepet játszanak az életünkben, mindannyian megtanuljuk, mit illik vagy mit nem bizonyos alkalmakra – iskolába, randevúra, fogadásra, színházba vagy éppen állásinterjúra – felvenni. Egy brit tanulmány nemrég kimutatta, hogy pontosan három másodperc elég ahhoz, hogy valakiről az első találkozás alkalmával véleményt alkossunk, éppen úgy, ahogy egy könyv borítójáról a tartalmára következtetünk.
A divatpszichológia viszonylag új jelenség, a világon mindössze egy maroknyi ember foglalkozik a lélektannak ezzel a fajtájával. Elméletek sokasága született annak megértésére, hogyan hat a ruhák kiválasztása gondolatainkra, érzéseinkre és azokra az emberekre, akikkel naponta találkozunk.
Az egykori divatpszichológus, Dawn Karen a gyakorlatban is alkalmazza elméleteit. Ügyfelei között cégvezetők, politikusok és sztárok is vannak. Amit ő kínál, nem egyszerű divattanácsadás, hanem teljes gondolati és testi átalakulás. Karen emellett nem csupán személyi tanácsadást tart, de cégek munkaruháinak, szállodák és éttermek belső berendezésének megtervezésében is segédkezik.
Nem véletlen tehát, hogy manapság egyre inkább terjed a nézet, amely szerint mégis a ruha teszi az embert. A divat szoros kapcsolatban áll mindennapi életünkkel, és az általunk választott darabok akár a lelkünk legmélyebb rétegeibe is bepillantást engednek. A pszichológus dr. Baumgartner szerint minden vásárlási döntés mögött pszichológiai ok húzódik meg, amely legbensőbb gondolatainkat és vágyainkat tükrözi. A ruhákat státuszszimbólumként is használjuk, eszközként, amely segít abban, hogy megmutassuk, kik szeretnénk lenni.
Az elméletet Adam és Glansky pszichológusok kísérlettel is tesztelték, melyben a kísérletvezető először fehér orvosi, majd festőköpenyben jelent meg a kísérleti alanyok előtt. Amikor orvosi köpenyt viselt, az alanyok jobban koncentráltak, és jobban teljesítették a feladatokat. Az öltözék tehát státuszt is tükröz, az egyes darabok könnyen mások manipulációjára is felhasználhatók.
Az igazi divatrajongók évről évre figyelik a legújabb trendeket, és lehetőség szerint megszerzik, viselik is őket. De vajon mi teszi a trendet trenddé? Miért a klasszikus fekete-fehér kombinációt nevezik az idei tavasz kedvencének, és mi a titka a világ nagyvárosaiban megrendezett divathetek sikerének?
Ezekből az eseményekből kiemelkednek a „legújabb”, a „legnagyobb”, a „legérdekesebb” szavak, melyeket összefoglaló néven csak trendnek nevezünk. Agyunk, szürkeállományunk szereti a trendeket – a gyorsan ható, rövid életű újdonságokat, információkat. Két pszichológus, Nixo Bunzeck és Emrah Duzel néhány évvel ezelőtt bemutatta, hogy a jutalom és a függőség szabályozásáért felelős feketeállomány, azaz a substantia nigra a középagyban stimulálódik, ha valami új dologgal találkozunk. Evolúciós szempontból, ha találkozunk egy új ingerrel a környezetben, a túlélés érdekében alkalmazkodnunk kell hozzá, hogy felmérjük a veszélyt, vagy hogy hasznot húzzunk belőle. A tanulmány azt is bebizonyította, hogy folyamatosan keressük az újdonságokat, azért, hogy jutalomban részesüljünk.
Jill Marinelli stylist szerint a trend nem csupán az újdonság forrása, hanem a megújulásé is. Mint egy lakásfestés tavasszal, egy új, divatos elem a szekrényünkben lehetőség arra, hogy megtapasztaljuk a megújulás izgalmát. Sajnos azonban ennek a lehetőségnek hátránya is van, ugyanis a divatipar folyamatos nyomás alá helyez minket, a kifutó diktálta ütemmel pedig szinte lehetetlen lépést tartani. Éppen ezért Marinelli is úgy véli, hogy a személyes stílus nem egyenlő azzal, hogy vakon kövessük a divatot: sokkal inkább arról szól, hogy tudjuk, mi az, ami illik a testtípusunkhoz, s hogy a ruhánkkal üzentet közvetítsünk arról, kik is vagyunk valójában.
A legtöbb trend sokszor csupán újraértelmezi a régit, vagy másol. A sokat emlegetett peplum például idén Caroline Herrera, Rebecca Taylor és Oscar de la Renta kollekcióiban is megtalálható volt. Nem véletlenül, hiszen ez a fazon jól kiemeli a nőies arányokat, szimbolizálja a termékenységet és az egészséget. A nőiesség visszatérő hangsúlyozásának fontos szociológiai következményei vannak. A női divatot gyakran hozták összefüggésbe olyan elméletekkel, melyek szerint a nőnek a konyhában a helye. Később a nők több jogot kaptak, és bevonultak a munkaerőpiacra, így a női divat maszkulin irányba tolódott. A nők magukra öltötték a hatalom jelképét jelentő ruházatot, Donna Karan a 80-as években blézereket és nadrágokat tervezett a hölgyeknek, hogy megállják helyüket a férfias világban. Az idők azonban változnak, manapság képesek vagyunk egyszerre erősek lenni és nőiesek maradni.