"Multinacionális cégek reklámkampányait tervezte meg, negyvenévesen mégis éles váltásra kényszerült. "
« vissza nyomtatás

Andrássy Katalin

Multinacionális cégek reklámkampányait tervezte meg, negyvenévesen mégis éles váltásra kényszerült.

Megalapította saját cégét, webergonómusként dolgozott az Origónál mint online kreatívigazgató. Aztán ötvenhez közel jött az újabb fordulat: Delicia Prémiumsütemények márkanéven egészséges süteményeket kezdett készíteni.

 

A Delicia még nagyon fiatal: februárban lesz kétéves, mégis sok sikert ért már el. A történelmi nevét büszkén viselő Andrássy Katalin huszonéves nagylányával, Ács Noémivel együtt beszélgetésünk idején éppen Párizsba készült a magyar OECD-nagykövet feleségének meghívására, hogy az OECD-nagyköveteket egy rendezvényen megismertessék az innovatív magyar gasztronómia finomságaival. Egészséges és tartalmas, glutén-, laktóz-, cukormentes bisztróételeik és süteményeik nemcsak ártatlan élvezetet ígértek az illusztris vendégeknek, hanem kiemelik azon minőségi magyar borok ízét, amelyekhez Katalinék komponálták őket.

 

Az idáig vezető életpálya sem volt mindennapi. A „mi szeretett volna lenni kislányként?” kérdésre azonnal rávágja: festőművész. Aztán alkalmazott grafikus–tipográfus diplomát szerzett a Moholy Nagy László Egyetem elődjén. Már tanulmányi évei alatt dolgozni kezdett egy multinacionális cégnél: „a storyborder rajzolja meg a reklámfilmekhez a snitteket” – magyarázza első munkakörét. Hamarosan art director, a következő reklámügynökségnél már senior art director lett, gyakornokai voltak. Közben jó néhány nemzetközi díjat nyert a munkáival. Nagy nemzetközi kampányok tervezését, a gyártási folyamatok vezénylését bízták rá.

 

Amikor a gazdasági válság hajnalán óriási leépítések kezdődtek a reklámiparban, túl magas fizetése miatt elküldték. „Furcsa körülmények között: ajándékot kaptam, és ajánlóleveleket is” –emlékszik vissza, még ma is hitetlenkedve. Otthon pihent, ami a sokéves folyamatos hajtás után rá is fért. Fogalma sem volt, hogyan tovább. „Fel sem merült bennem, hogy belemerülhetnék az önsajnálatba. Tudtam, hogy valami újba kell fognom” – mondja.

 

Ismeretlen szakma

 

Egy cég megbízta honlapja frissítésével. Elgondolkozott, mit tehetne, hogy a látogatók elégedettek legyenek a weboldallal, hogy könnyen tudják kezelni, és a megrendelőnek is megfeleljen. Eleinte azt sem tudta, hogy a világ fejlettebb részén már létezik webergonómia. Végül egészen Londonig ment, ahol egy ott dolgozó, magyar származású szakembertől szakirányú tanfolyamokon elsajátította a hazánkban még ismeretlen szakmát. Új tudása birtokában az Origo online kreatívigazgatója lett, mellette megalapította saját cégét, amely arculat- és online-felület-tervezésre szakosodott, sikeres vállalkozás volt.

A teljes fordulatot barátnője betegsége jelentette, aki komoly diétára szorult. „Míg a Kék golyó utcai klinikán feküdt, szerettem volna a kedvében járni olyan édes finomságokkal, amelyeket biztonsággal fogyaszthat” – idézi fel. Akkoriban a glutén-, laktóz- és cukormentes sütemények választéka szűkös volt, minősége pedig elfogadhatatlan. Megvette az alapanyagokat: gesztenyelisztet, szőlőmaglisztet, kókuszvirágcukrot, nyírfacukrot. Nagylánya boldogan segített neki a kísérletezésben.

 

Természetesen nem csak egy-egy szeletet sütöttek, ezért népes családjuk tagjai is megkóstolták a finomságokat. Rögtön mondták, hogy az új, ízesebb anyagok miatt sokkal teljesebb, kerekebb ízük van a sütiknek. Hozzátették, túl jók ezek a finomságok ahhoz, hogy a családi konyha falai közt maradjanak, és folyamatosan biztatták őket a továbblépésre. Két tortával beneveztek 2013 nyarán az Egy csepp figyelem alapítvány versenyére, ahol hivatásos és hobbicukrászok is szerepeltek. Az egyikkel az első, a másikkal a negyedik helyet érték el. Ez adott önbizalmat, hogy létrehozzák saját

25 BÁTOR ÚJRAKEZDŐ
A nagyfiam állította össze az első üzleti tervünket. A férjem fia a marketingtervet, én az arculatot készítettem…
márkájukat, a Delicia Prémiumsüteményeket.

 

Az inspiráló családtagok sokat segítettek az induláskor. Egy alkalommal Katalin összehívta őket, a sütikhez kérdőívet mellékelt. Amikor látták, hogy anya és lánya komolyan váltani szeretne, kupaktanácsot tartottak. „A nagyfiam állította össze az első üzleti tervünket. A férjem fia a marketingtervet, én az arculatot készítettem, és a többiek is hozzá tudtak valamit adni” – meséli. Számára felemelő élmény, hogy a szintén sorsváltó, szociológus végzettségű lányával együtt dolgozhat.

 

Luxustermékek

 

Hozzáállásuk különbözteti meg a Delicia sütiket a többi glutén-, laktóz- és cukormentes terméktől – magyarázza Katalin. A felhasznált alapanyagok, mint például a narancsvirágvíz, a szerecsendió-virág vagy a szarvasgombapesto miatt kifejezetten luxustermékek, ezért úgy is kell kinézniük, és azt az élvezetet kell nyújtaniuk, amit a fogyasztók a meglehetősen magas árakért elvárhatnak egy süteménytől. Nem akarják utánozni a hagyományos süteményeket, folyamatosan saját recepteket fejlesztenek. „Nem próbálunk tojásfehérjéből mascarpone sajtot készíteni, mert úgysem fog menni” – mondja Katalin.

 

Kezdetben éjszakára kibérelték egy étterem sütödéjét. Munka mellett, hetenként két-három alkalommal készítették el azt a pici mennyiséget, amivel a termékek piacképességét tesztelték. Három hónap múlva sikerült szert tenniük saját sütődére.

 

Ezt a roppant leterhelő életmódot hosszú távon nem lehetett folytatni. Katalin feladta előző vállalkozását. Természetesen állandóan figyelemmel kíséri főként a francia cukrászat vívmányait, és azt is rendszeresen megvizsgálja, milyen technológiát tudnak alkalmazni, és milyet nem. Korábbi munkái és a cukrászat között az összekötő kapocs: mindegyik tervezést kíván. Lényeges különbség, hogy az előző foglalkozásaiban rengeteg külső szempontnak kellett megfelelnie, itt viszont nem: „Amikor a fogyasztók boldogan megveszik és elfogyasztják a portékánkat, egyikük se mondja, hogy miért nem magasabb vagy szélesebb a süti, és miért piros a teteje, nem pedig lila.”

25 BÁTOR ÚJRAKEZDŐ
Mind az öten újat kezdő, diplomás emberek. Cukrászbizonyítványa még csak a szociológusnak van, egykori balett-táncos kollégájuk lesz a következő.

 

Francia reggeli

 

A sütödében öt és „felen” dolgoznak: a „fél ember” a másodállású kiszállító. Ők mind az öten újat kezdő, diplomás emberek. Cukrászbizonyítványa még csak a szociológusnak van, egykori balett-táncos kollégájuk lesz a következő. Luxustermékeiket kizárólag a legelegánsabb szállodákba, gourmet-boltokba és kávézókba szállítják ki.

 

A Facebookon volt egy jó kis kezdeményezés: a Drunken Kitchen fiatal tagjai kitalálták, hogy a Lánchíd pesti hídfőjénél évente egyszer pikniket szerveznek. A másodikra, amelynek a francia reggeli volt a témája, a Deliciát is meghívták. „Egy reggeli nem állhat csak sütiből” – gondolták. Ezért a levendulás szilvalekvárral töltött hajdinapalacsintán kívül sós ízesítésűt és kenyeret is készítettek. Rövidesen felkereste őket egy nagy cég, hogy heti több alkalommal rendelnének egészséges villásreggelit. „Közöltük, hogy mi ezzel nem foglalkozunk, mire a munkatársuk azt mondta, hogy a lánchídi pikniken is volt.” Beadták a derekukat, és megalakították hidegkonyharészlegüket, bisztrómenüi a glutén-, laktóz- és cukormentes villásreggeli és a könnyű ebéd választékát kínálják. A családi vállalkozás fokról fokra épül. Katalin szerint nem szabad, hogy a kora határozza meg az embert. Nyilván senki sem úgy vág valami újba, hogy ne lenne hozzá affinitása. Ha érdeklődő, nyitott, folyamatosan tanul, és még egy kis szerencséje is van, biztosan sikerrel jár.

 

Személyes mottója:

 

„Másokat finom, szép és egészséges falatokkal táplálni az egyik legszebb hivatás, amit ismerek. A gasztronómia művészet, melyben akkor alkotunk kimagaslót, ha legalább három érzékszervnek nyújtunk élvezetet: a látásnak, a szaglásnak és az ízlelésnek.”