Ám változó világunkban közülük is egyre többen állítják, hogy a luxus új értelmezésében a kérkedő magamutogatás már egyáltalán nem divat.
Aki környezete elismerésére vágyik, már nem biztos, hogy egy újabb méregdrága óra beszerzésével éri ezt el. Sokkal inkább a luxus új meghatározásába tartozik, mondjuk, egy Kínában elvégzett nyelvtanfolyam vagy egy, a Déli-sarkra tartó kutatóexpedícióban való részvétel. A nagy kérdés tehát, hogy a digitális világban vajon mi számít még exkluzívnak… Egy évvel ezelőtt, 2015 áprilisában Firenzében, a Palazzo Vecchio fogadótermében gyűltek össze a divatvilág nagyjai, hogy a jövő lehetőségeiről és veszélyeiről egyeztessenek. A helyszínt nem véletlenül választották, hiszen Firenze a
DIVAT |
A divat világának is új egyensúlyt kell találnia. |
A divat világának új egyensúlyt kell találnia. Vajon túlhaladtunk már a tradíciók jelentőségén? Az online shopping komoly konkurenciát jelent a helyhez kötött üzleteknek, és nem segít az internetes személyre szabás lehetősége, még kevésbé az egyre nagyobb teret hódító 3D-nyomtatás technikája, amely szinte fölöslegessé teszi a tervezők munkáját. Vagy ott az Applewatch – a jövő és a tökéletes marketing vagy egy egyelőre titokzatos veszélyforrás? Esetleg egyszerre mindkettő? Mert hová lesz a lélek a technikai újítások tengerében? Erre a kérdésre Jonathan Ive, az Apple vezető tervezője azt a választ adta, hogy nem is érti a kérdést, hiszen az Apple célja a hetvenes évek óta ugyanaz: hogy a technológiát relevánssá, elérhetővé és személyessé tegye. Karl Lagerfeld pedig, akinek csuklóján egy olyan, aranyból készült, különleges modell látható, amelyet rajta kívül csak Anna Wintour és Beyoncé kapott, hozzátette: „Én kizárólag óraként használom. Egészen biztosan nem töltök rá semmilyen személyes információt, mert nem tudom felmérni, mi történhetne, ha ebben hordanám az életemet.”
JÖVŐNK |
Hová lesz a lélek a technikai újítások tengerében? |
Antoine Arnault, a Berluti főnöke szerint igenis helye van egy Apple üzletnek, mondjuk, egy Dior és egy Chanel butik között. Az időtlen luxus és a szélsebesen fejlődő technológia között nem választani kell, hanem mindkét területen meg kell őrizni a szépség jelentőségét.
Írásunk folytatása a La femme Jövőnk című különszámában olvasható!