El sem kezdődött a világ legnagyobb mozicirkusza, máris médiaszenzáció övezi a divatdiktátor fenegyerek részvételét a jubileumi 65. cannes-i nemzetközi filmfesztivál zsűrijében.
Jean Paul ugyanis az első divatmogul, aki ezt a tisztséget betölti. „Kétségkívül ő a francia kultúra egyik legismertebb nemzetközi nagykövete. Azontúl, hogy mozicsillagokat öltöztet, jelmeztervezőként is kivette a részét a hetedik művészetből. Dolgozott Almodóvarral, Greenawayjel, Jean Pierre Jeunet-vel, Luc Bessonnal. Friss leheletet, spontán szellemiséget visz az idei versenymezőnybe” – szavakkal méltatta Gaultier-t a fesztiváligazgató Thierry Frémaux.
A cannes-i krónikák ma is híven őrzik a divat- és parfümkreátor provokatív ruhadarabjait. Madonna fűzője, Kylie Minogue farig kivágott nagyestélyije, Kristin Scott Thomas áttetsző tüllruhája, Milla Jovovich pántokból szőtt Mata Hari-szerelése: megannyi szemet gyönyörködtető látvány a fesztiválpalota vörös szőnyeges „kifutóján”.
Aki megtörte a női divat hegemóniáját
Hatalmas fül, égszínkék szempár, sárgára festett vagy éppen natúr-ősz, tüsi haj, fülbevaló: a születésnapi tortáján már hatvan gyertyát elégetett élet- és divatművész nagy utat tett meg Párizs
külvárosától a világra szóló hírnévig. Az áruházi pénztárosnő és könyvelő egy szem fiának vonzalma a kelmék iránt úgy kezdődött, hogy nagymamája régi bőröndjeiben kutakodott. Már hatévesen női vonalakat skiccelt, tizenöt évesen pedig gyerekruha-kollekciót tervezett. Jacques Becker Falbalas című filmje láttán határozta el, hogy divattervező lesz. Közben mindenfélébe belekóstolt: volt rikkancs, alternatív zenész, fellépett kávéház-színházakban, pantomimtársulatokhoz csapódott. Tanoncéveit Cardinnél, az Esterel és a Patou divatháznál töltötte. Tizennyolc évesen kereste meg Pierre Cardint, akinek olyannyira elnyerte a tetszését Gaultier kézügyessége, hogy 1974-ben a Fülöp-szigetekre küldte, hogy amerikai piacra szánt modelleket rajzoljon. Még abban az évben mutatta be az első kollekcióját a párizsi Palais de la Découverte-ben. 1976-ban alkotta meg saját márkáját, a Jean Paul Gaultier SM-et. A kezdeti időben értetlenség övezte, már arra gondolt, hogy felhagy a divattal. Aztán megbízást kapott a Kashiyama-háztól egy női vonal megtervezésére, amely olyan sikert aratott, hogy a nyolcvanas évektől beindult a karrierje. Gaultier Junior néven gyerekdivat-kollekciót is útjára indított. Nem utolsósorban annak köszönhette hírnevét, hogy megtörte a női divat hegemóniáját. A férfidivat megújítójaként hol - a reneszánsz kori viseletet felelevenítve - testhez simuló nadrágba és szoknyába bújtatta a férfiakat. Hol pedig a klasszikus ismertetőjelévé vált Boy Toy- és a tengerészöltözéket hozta divatba. A kilencvenes évek elején a pret-à-porter-tól az haute couture felé terjeszkedett elsőként a Gaultier Párizsban kollekcióval. 1991-ben dobta piacra a fémdobozos női és férfitorzót mintázó dizájnnal a parfümmárkáját. 1992-ben nagy visszhangot keltett Gaultier Jean farmeralapú kollekciójával. A fehérneműdivatot is forradalmasította, évekig együtt működött olyan márkanevekkel, mint az olasz La Perla és az amerikai Target. A 2000-es években a Hermès pret-à-porter kollekciójának a tervezője és a divatház művészeti vezetője volt.
Összművészeti divat
Gaultier igazi adu ásza a meghökkentés és a legkülönfélébb művészeti hatások bevonása, mindamellett, hogy az alapokat a popkultúra jelenti számára. Tervezett már papír és fa
felhasználásával környezetvédelmi kampánynak szánt kollekciót A jövő Európája címmel. Máskor meg préselt alumíniumot, műanyagot használt fel. Az orosz avantgárdtól az osztrák szecesszióig nagy élvezettel hoz divatba olyan korokat, művészeti irányzatokat, amelyekből – saját szavaival élve – kimaradt. A reklámkampányait, színpadi show-it is maga kivitelező sztárstiliszta számos korszakon ment keresztül. Volt már bizánci, barokkos, nosztalgikus, vad és lágy. A csillogó anyagoktól a cigánymintákig, a szőrmeboáktól a kézi szőttesekig hideg-meleg hatásként váltogatja a stílusokat, az anyagokat. Saját bevallása szerint az egyik nagy kedvence a Keleti szél elnevezésű 1990-es őszi kollekciója, amellyel a párizsi Garnier Opera színpadán debütált. Egy biztos, a Gaultier-bemutatók mindig felérnek egy happeninggel. Az aktuális irányzatokkal ellenszélben hajózva a manökenjeit sem az éppen futó trendek alapján válogatja. A tetoválást, a piercingviseletet megszokott jelenséggé emelte a kifutókon, mint ahogy a szépség és az anorexiás külső sem követelmény nála.
Szakíts a megszokottal!
Az extrém öltözékeken túl külön fejezetet érdemel a filmben, a rockzenében, a divatfotó, a színpadi show világában kalandozó fenegyerek. Gaultier alkotói kapcsolata a mozival Peter
Greenaway A szakács, a tolvaj, a felesége és a szeretője című filmjével kezdődött, majd Almódovar Kikájával, Jean-Pierre Jeunet Elveszett gyerekek városával és Luc Besson Az ötödik elemével folytatódott. Rapstílusban dalokat énekelt lemezre, könyvet írt képregény formában önmagáról, az utazásairól. A Casino de Paris revüsztárjaival turnézott, formabontó táncszínházi előadásokhoz tervezett jelmezeket és díszletet. Az ő ruháiban villogtak a Miss France szépségkirálynő-választás résztvevői, az MTV Music Award fellépői. Gaga by Gaultier címmel riportfilmet készített Lady Gagáról, aki elsőként neki árult el intim részleteket a magánéletéről.
Van egy sztár a popzene és a színpadi show világában, akihez mindenki másnál szorosabb, kölcsönös rajongás fűzi. Az illető nem más, mint Madonna. Közös pályafutásuk első diadalmenete Madonna 1990-es Blond Ambition világkörül turnéja volt az emlékezetes rózsaszín harisnyakötős szereléssel; ezt a Confession turné követte. Cserébe Madonna manökenné avatta kedvenc stilisztáját egy Los Angeles-i jótékonysági gálaesten, ahol Gaultier fekete szmokingban, fehér kesztyűben, cilinderben, ing nélkül viselt nyakkendőben lépett a színpadra. Amikor a siker titkáról faggatják, Jean-Paul a tőle megszokott szűkszavú stílusban csak annyit mond: „Minden humor és a megszokottal való szakítás kérdése.”
Fotó: Wikipedia