"A legnagyobb francia divatházak hosszú múltra tekintenek vissza. Milyen átalakuláson mentek keresztül az évtizedek során?"

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Nagy francia divatházak

A legnagyobb francia divatházak hosszú múltra tekintenek vissza. Milyen átalakuláson mentek keresztül az évtizedek során?

Bizonyára nem véletlen, hogy Párizs, illetve Franciaország kapcsán a legtöbben a gyönyörű ruhákra és a stílusos nőkre asszociálunk, hiszen számtalan, világviszonylatban is ismert és elismert divatház székhelyéről van szó. A múlt század első fele a legnagyobb márkák megszületésének és felvirágzásának dicső korszaka volt. A legtöbbjük névadója azonban mostanra már nincs az élők sorában, és új vezetőség, új koncepciók és új fuvallatok léptek a régiek helyébe. Mivé lettek a legnagyobb francia couture vállalatok?

 

Chanel

 

„A divat változik, a stílus örök” – állítja a néhai stílusforradalmár, Gabrielle Bonheur Chanel, ismertebb nevén Coco Chanel. A Chanel-divatház alapítójának köszönhető, hogy a nők számára is elérhetővé vált a századforduló divatjával szakító, lezserebb, letisztultabb ruházat. Coco Chanel nem kisebb „örökséget” hagyott hátra, mint a „kis fekete”, az ikonikus Chanel n°5 parfüm, vagy a tervezőnőről elnevezett legendás tweedkosztüm.

 

 

Az 1916-ban alapított márka folyamatos fejlődést mutatott, egészen a második világháborúig, amikor is a legtöbb párizsi Chanel-üzletet be kellett zárni – érdekes, hogy a parfümök iránti igény a háború alatt is fennmaradt. 1954-ben (71 évesen) Coco visszatér a couture világába, ezzel is egy újabb divatforradalmat indítva. Coco 1971-es halálával egy korszak lezárul.

 

Később, 1983-ban Karl Lagerfeldet nevezik ki a márka művészeti vezetőjének: minden bizonnyal ez a legjobb dolog, ami a divatházzal történhetett. A korszak legelismertebb párizsi divattervezője egyébként saját divatháza mellett több márka irányításában is részt vett, és ragaszkodott ahhoz, hogy a márka reklámfotóit saját maga készítse el. A vállalat folyamatos terjeszkedésének köszönhetően mára szinte nincs olyan divattermék, amelyet a Chanel ne gyártana: haute couture és hétköznapi ruházat, sportruházat, kiegészítők, órák és ékszerek, parfümök, szépségápolási termékek – a paletta igen széles. A Chanel nem csak divatmárka, hanem a képzőművészet világában is jól csengő név: a New York-i Metropolitan Múzeum nemrégiben önálló kiállítást szentelt Coco Chanel hagyatékának – a példát azóta több nagyváros is követte. A Chanel-bemutatókat és -reklámfilmeket szezonról szezonra hatalmas figyelem övezi, ehhez híres művészek közreműködése is hozzájárul.

 

 

Christian Dior

 

A legendás Christian Dior-divatházat 1947-ben alapította névadója, ezzel is egy üde színfoltot csempészve a szürke, posztháborús hétköznapokba. Chanelhez hasonlóan Christian Dior is forradalmasította a kor női öltözékét, és nem titkolt célja volt, hogy a nők újra elkezdjenek foglalkozni magukkal. Első divatbemutatóját követően a Harpers Bazaar magazin akkori főszerkesztője a „new look” jelzővel illette Dior nőies, csupasz vállakat, hosszú kesztyűket, apró kiegészítőket és lágy esésű, szűkített derekú ruhákat felvonultató kollekcióját – a kifejezés azóta is él a köztudatban Christian Dior kapcsán. Bár az új stílus után rengetegen vágyakoztak, kevesen engedhették meg maguknak, így – a piaci igényeket felismerve – a Dior-ruhákat viszonylag gyorsan elkezdték másolni. Chanelhez hasonlóan a Dior-ház sem elégedett meg a ruhákkal, rövid időn belül az ékszer- és szépségpiacot is meghódította, és több – a márkát népszerűsítő – művészeti albumot is megjelentetett. Mindössze tíz év alatt a Dior márka 15 országban vetette meg a lábát. Az alapító 1957-es halála után átmenetileg Yves Saint-Laurent és Marc Bohan vette át a vállalat irányítását. John Galliano megjelenése az 1990-es években hatalmas változást hozott a márka életébe. A kissé excentrikus és újító szellemű tervező óriási merészséggel nyúlt a mindaddig megszokott stílushoz, az időtlen eleganciát és finomságot azonban sikerült megőriznie, és a ház forgalmát az egekbe repítette.

 

 

2011-ben rasszista kijelentései miatt a ház megválik vezető tervezőjétől, és hosszas várakozás után Raf Simons belga tervező veszi át a helyét a cégnél. A Dior-ház szoros kapcsolatot ápol a filmiparral és a közösségi oldalakon is aktív tevékenységet folytat.

 

 

Érdekes, hogy a mára legendássá vált divatvállalatok a nagy háborúk korában, egy gazdasági és társadalmi szinten is nyomasztó világban indultak hódító útjukra. Létjogosultságukat mi sem bizonyítja jobban, mint hogy ilyen nehéz időkben is képesek voltak a semmiből sikert kovácsolni egy olyan iparágban, amely nem feltétlenül szükséges az emberi létfenntartáshoz, tevékenységükkel némi szépséget csempészve a szomorú hétköznapokba. A mindenkori ruházkodási divat mellett a nagyvállalatok egyéb társadalmi trendeket is kénytelenek követni ahhoz, hogy vezető pozíciójukat megőrizhessék: a fontosabb közösségi oldalakon való jelenlétükön, folyamatosan megújuló multimédiás tartalmaikon és a művészeti életben való aktív közreműködésükön keresztül rendszeres kapcsolatot ápolnak vásárlóikkal, rajongóikkal, újra és újra elkápráztatva a nagyközönséget.

Hernádi-Bozi Eszter Hernádi-Bozi Eszter cikke 2015. augusztus
címkék:
Divat
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.