"Ma 145 ezer magyar cég lehet érintett a családi generációváltásban, legalább ötödénél nem sikerül az utódlás. Ilyenkor is van megoldás."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Családi generációváltás: az érem két oldala

Ma 145 ezer magyar cég lehet érintett a családi generációváltásban, legalább ötödénél nem sikerül az utódlás. Ilyenkor is van megoldás.

Magyarországon gazdaságtörténeti, gazdaságpolitikai, politikai okai vannak, hogy az évtized közepéhez közeledve a gazdaságban működő magánvállalkozások életében mind szükségesebbé válik a generációváltás. E cégek egy része a rendszerváltozás, a privatizáció során, illetve közvetlenül azt követően jött létre, illetve az uniós csatlakozást követően. Márpedig a generációban, melynek tagjai e vállalkozásokat létrehozták, felépítették, húsz-harminc esztendőt követően okkal merülhet fel a generációváltás gondolata.

Akik a kilencvenes évek elején alapították cégüket, hamarosan elérik, vagy elérték a nyugdíjkorhatárt. Nem szeretnének már (annyit) dolgozni, vagy felnőttek a családban azok az utódok, akik részt vesznek, belelátnak a vállalat és a cégvezetés életébe, és új szemléletükkel, látásmódjukkal szívesen vennék át a családi vállalkozás irányítását.

 

Így látják a generációváltók

 

Magyarországon 771 ezer regisztrált vállalkozás van, melyből 715 ezer magyar tulajdonú. Közülük 400 ezer működik, melyek közül 145 ezer érintett a családi generációváltásban. Vagy felépített cégük eladásában, ha az utódok nem kívánják folytatni az alapító munkáját. Márpedig a számok azt mutatják, hogy az ilyen vállalkozások kétharmadában valamilyen okból nem sikerül a családon belüli generációváltás. Ilyenkor a céget vagy külsős szakemberek irányítására kell bízni, vagy értékesíteni kell a vállalkozás fennmaradása érdekében – hangzott el a Business Talks ’24 egész napos üzleti konferencián.

 

Az egyik előadásban beszámoltak egy kutatásról, amely ötven olyan vállalkozó bevonásával készült, akiknél már megtörtént a generációváltás, vagy pedig erre készülnek. A több mint tíz iparágat képviselő cégek, többségében 1 és 5 milliárd forint közötti árbevétellel. Azon vállalkozások esetében, ahol már megtörtént a generációváltás, ott

MILLIÁRDOSOK TANÁCSADÓJA
Milliárdosok tanácsadója

GENERÁCIÓK ÜZLETBEN

Milliárdosok tanácsadója

annak folyamatáról készült korábban stratégia: szóbeli, vagy írásos. Ehhez képest azon vállalatok, amelyek még csak tervezik a generációváltást, még nem feltétlenül rendelkeznek stratégiával, és több opcióban gondolkodnak.

 

Kockázatok és félelmek

 

Ha radikális vezetőváltás a szándék, meg kell határozni a célokat, hogy mérsékelni lehessen a kockázatokat, a vállalaton belüli félelmeket. A felmérés szerint ugyanis a generációváltást a cégen belül ellenállás kísérheti. Ahol az már megtörtént, 26 százalékos a munkatársak körében az ettől, illetve a jövőtől félők aránya, az erre készülő vállalkozások esetében 13 százalékos. A dolgozók ötöde fél a tradíciók lebontásától, az eltérő stratégia kialakításától (mind a változás előtt, mind a változás megtörténtét követően). További kockázatokat jelenthet, hogy a vállalat a váltást követően stagnálhat, eredménye csökkenhet, elvesztheti ügyfelei egy részét. 8–8 százalékban pedig megjelenik a vállalkozás megszűnésétől való félelem is.

 

E félelmek hátterében ott állhat az érzelmi oldal is. Az alapító és egyben az egyszemélyi vezető olykor saját gyermekeként tud tekinteni a vállalkozására. De a szervezet is: a vállalkozás munkatársai is kötődhetnek a vezetőhöz, nehéz lehet az elválás. A vezető távozása esetleg problémákat okozhat a szervezet számára, hiszen megszokta, hogy a tulajdonos-igazgató dönt, a csapat pedig végrehajtja az utasításokat. Ellenben a generációváltás pozitívuma lehet, hogy az új lehetőségeket is teremthet. Hiszen a megszokott rutinszerű működés lehet kevésbé hatékony, és ha a szervezet már kevéssé rugalmas, nem igazán tud alkalmazkodni a változó világ körülményeihez.

A BDO Corporate Finance felmérése szerint a generációváltás során csak a cégek kétharmadában sikerült családon belül megoldani az utódlást. Ötödében külső vezető vette át a vállalat irányítását, 14 százalékban pedig eladták a vállalatot. Márpedig ez utóbbi elég jelentős arány ahhoz, hogy a kockázatitőke-befektető társaságok, az úgynevezett Venture Capital (VC) cégek figyelmét is felkeltse a magyar vállalati piacon zajló generációváltás. A magyar gazdaság felől pedig úgy is lehet vizsgálni a kérdéskört, hogy a családi alapon működő kkv-k (kis- és középvállalkozások) fennmaradásában jelentős lehet a VC-k szerepe.

 

A magyar vállalatok hozampotenciálja magas. 2023-ban a Budapesti Értéktőzsdén forgó legnagyobb kapitalizációjú részvények árfolyamát kifejező BUX-index csaknem 40 százalékot emelkedett, vagyis ennyit hozhatott a befektetők konyhájára. A BUMIX, a közepes és kis piaci tőkeértékű tőzsdei cégek papírjait figyelembe vevő index több mint 45 százalékos növekedést ért el. Tehát egy produktivitásban, termelékenységben kockázatosabb vállalatcsoport hatalmas hozampotenciállal rendelkezik. A kockázatitőke-befektetőknek tehát érdemes az eladásra kínált magyar vállalkozásokra figyelni, amelyek között sok ezer azoknak a száma, amelyekben a generációváltást nem sikerül végrehajtani, így végül piacra kerülhet a családi cégvagyon.

Falus Tamás Falus Tamás cikke 2024. október
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.