"Az 1950-es és 1960-as évekbeli olasz klasszikus filmek eredeti ruhái elevenednek meg a budapesti Olasz Kultúrintézet időszaki kiállításán 2012. november 5-től 30-ig."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Ruhák a filmvászonról

Az 1950-es és 1960-as évekbeli olasz klasszikus filmek eredeti ruhái elevenednek meg a budapesti Olasz Kultúrintézet időszaki kiállításán 2012. november 5-től 30-ig.

Ki ne emlékezné még Anita Ekberg – mint Sylvia – és Marcello Mastroianni híres szökőkút-jelenetére a Dolce Vita című filmből, amelyben az a gyönyörű, fekete-fehér ruha, mindenkit ámulatba ejtett? De ha azt mondom, Ingrid Bergman, egyből csodásabbnál csodásabb filmek, és a színésznő páratlan ruhatára jut eszünkbe. S persze ne is beszéljünk Valentinóról, a Fontana nővérekről, Emilio Schuberthről, Magnaniról, Fabianiról, Battilocchiról vagy Gattinoniról.

 

 

Hogy mi a közös ezekben az emberekben? Nem más, mint az olasz mozi 1950-es évekbeli fellendülése, a Belpaese stílus kialakítása, amely a mai napig magán hordozza a Made in Italy, az összetéveszthetetlen és kortalan olasz elegancia jegyeit.

 

Az időtlen olasz divat kezdete

 

Bármilyen meglepő is, az olasz divat nem volt mindig annyira ismert, mint manapság, s a ruhakészítők sem csodapalotákban alkották ruhakölteményeiket. Az 1800-as évek végéig a munkálatok a különböző szabóságokban folytak.

Az a fajta olasz divat, amelyet a mai napig előszeretettel csodálunk, s jobb esetben egy-egy eredeti darabja tulajdonosává válhatunk, 1949-ben lépett a divatvilág „porondjára”, amikor a Fontana nővérek elkészítették Linda Christian menyasszonyi ruháját, Tyrone Powerral kötött esküvőjére.

Ezekben az években számtalan amerikai érkezett Olaszországba, birtokba vették a Cinecittàt, s ezzel Róma a „Tevere-parti Hollywood”-dá vált. Ezzel egyre több megkeresés és munka várt nemcsak a Fontana nővérekre, hanem Emilio Federico Schuberthre, Valentinóra, Roberto Cappuccire, Jole Venezianira, Bikire, Germana Marucellire is, hogy csak néhányat emeljünk ki a fontosabb ruhatervezők közül.

 

First Italian High Fashion Show

 

Két év sem telt el, mire 1951. február 12-én Firenzében gróf Giovanni Battista Giorgini megrendezte az első olasz divatbemutatót, a First Italian High Fashion Show-t. 10 divattervező  érkezett az eseményre – a Fontana nővérek, Emilio Schuberth, a Fabiani-divatház, Noberasco, Veneziani és Germana Marucelli (aki ezzel a fellépéssel megelőlegezte Christian Dior új arculatát), Maria Antonelli, Carosa, Simonetta Visconti, Vanna –, egyenként 18-féle ruhacsodával. Az amerikai közönség nagy várakozással tekintett a jeles napra. A show meg is felelt az előzetes izgalmaknak. A következő évben már 300 divattervező érkezett, ezért a rekordsebességgel kinőtt Strozzi-palotából a divatbemutató átköltözött az impozáns és méltán híres Pitti-palotába.

Az olaszországi prét-à-porter születése

A Giorgini-divatbemutatók előtt nagykereskedelmi divat nem létezett Olaszországban. Az akkorra már elegáns divatházakká avanzsált szabóságok továbbra is csak magánszemélyeknek árusítottak. A gazdaság fellendülése viszont a hétköznapi emberek számára is lehetővé tette az elegáns és egyedi öltözködést. Ez meghozta a váltást a divattervezők életében is. Elsőként Pierre Cardin, majd az összes divattervező kezdett elegáns ruhákat gyártani konfekcióváltozatban is, ami már nem csak az elitet célozta meg. A legfontosabb boutique-ok már nem egyéni méretre szabták a ruhákat, konfekcióban gondolkodtak, ami a hétköznapi embereknek is megfizethető volt, de a minőség, a színvonal az anyagoknak köszönhetően mit sem vesztett erejéből és fényéből.

Ez felkeltette a reklámipar érdeklődését is, s rövid időn belül életre keltette a divatra szakosodott kiadókat.

 

Riedl Annamária Riedl Annamária cikke 2012. november
címkék:
Divat | Film | Stílus | Színész
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.