Az ezredfordulót követő években nyilvánvalóvá vált egy új szórakoztatóipari trend megjelenése: a sokáig alsóbbrendűként elkönyvelt televíziós sorozatok mind népszerűségükben, mind színvonalukban versenyre keltek nagytestvéreikkel, a mozifilmekkel. Ennek az úgynevezett „sorozat-boomnak” a jelentőségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az utóbbi évtizedben egyre több hollywoodi sztár is előszeretettel vállal tévés szerepet. Az idei mezőnyben is jól látszik mindez, hiszen olyan neveket találhatunk a jelöltek sorában, mint a többszörös Oscar-díjas Kevin Spacey (House of Cards) és Maggie Smith (Downton Abbey), vagy az Oscarra jelölt Vera Farmiga (Bates Motel), illetve a tévés komikusként újjászülető Alec Baldwin (A stúdió, 30 Rock). Mindezeknek köszönhetően évről évre növekvő érdeklődés kíséri az Emmy-díjak átadását is, mely mára megszólalásig hasonlóvá vált egy Oscar-gála ceremóniájához. A legjobb női főszereplők közül válogathattunk.
Claire Danes – A belső ellenség (Homeland)
17 évesen robbant be a köztudatba, a fiatal DiCaprio Rómeójának oldalán formálva meg az ezredvég bűbájos Júliáját. Akkor még bizonyára kevesen gondolták volna az angyalarcú kamaszlányról, hogy másfél évtizeddel később kőkemény titkos ügynökként fog hétről hétre milliókat a tévéképernyő elé szögezni. Danes márpedig valóban lehengerlő alakítást nyújt a Homeland mániákus terrorelhárítója szerepében. Korántsem véletlen, hogy már tavaly is ő győzedelmeskedett ebben a kategóriában. A labilis idegzetű titkos ügynök történetét nem kevésbé izgalmasan továbbgöngyölítő második évadot elnézve kijelenthetjük, hogy Danesnek meglehetősen komoly sansza van idén a címvédésre.
Kerry Washington – Botrány (Scandal)
A jamaicai gyökerekkel rendelkező Washington bekerülését a listába az ruházza fel különös jelentőséggel, hogy 1995 óta ő az első fekete színésznő, akit erre a díjra jelöltek. Eddigi legemlékezetesebb szerepei az Oscar-díjas Jamie Foxxhoz kötődnek, hiszen a Ray Charlesról szóló életrajzi filmben és a tavalyi Django elszabadulban is az ő feleségét alakította a filmvásznon. A lassan harmadik évadját taposó Botrány című krimisorozatban azonban már egyértelműen ő áll a középpontban. Itt egy tévedhetetlen megérzésekkel megáldott, rettegett jogászt alakít, aki a politika kulisszái mögött rejtőzve előz meg karriergyilkos botrányokat – és mindeközben még az amerikai elnökhöz fűződő romantikus viszonyát is próbálja menedzselni. A Homeland CIA-ügynökéhez hasonlóan tehát ismét egy olyan karakterrel van dolgunk, aki nőiességét megőrizve igyekszik érvényesülni egy férfiak által uralt világban. Az egyesek szerint kissé bárgyú, mások szerint kifejezetten intelligens sorozat hatalmas rajongótábort tudhat maga mögött, amelynek látványos internetes aktivitása is hatással lehet a döntéshozókra.
Michelle Dockery – Downton Abbey
Mire a Downton Abbey készítői rátaláltak, a színésznő már elismert színházi és ígéretes televíziós karriert futott be. A Guildhall School of Music and Drama falai közt cseperedő Dockery mindjárt 2004-es debütálásával elnyerte a szakma figyelmét, melyet számos díj és jelölés követett. Míg színpadon olyan klasszikus szerepekkel tarolt, mint Eliza Doolittle vagy Ophelia, azért a televízió világába is kiszökött kisebb-nagyobb szerepek kedvéért. A világhírt is a képernyő hozta meg számára, a Downton Abbey-ben színre lépő rideg, ámde otthonáért elkötelezett Lady Mary Crawley megformálásával, amiért idén már másodszor jelölik Emmyre. A színésznő sokoldalúságát bizonyítandó, akár londoni dzsesszklubokban is összefuthatunk vele, amint éppen sorozatbeli anyja együttesével, a Sadie and the Hotheadsszel jammel.
Elisabeth Moss – Reklámőrültek (Mad Men)
Peggy Olson kreatívabb, céltudatosabb és tökösebb, mint akármelyik férfi kollégája Don Draper csapatában. Peggy ikon, az ötvenes évek szexista világában úttörő, karrierista nő prototípusa, akinek még előképek nélkül és az előítéletekkel megküzdve kell kiharcolnia a tehetségével arányos pozíciót. Karakterével ellentétben Elisabeth Moss egyenesen beleszületett a szakmába, hiszen Los Angeles-i zenészek gyerekeként már nyolcévesen a kamerák elé állt. Ettől kezdve évente akár több tévés vagy mozis produkcióban is megjelent, többnyire kisebb szerepekben, amelyek közül a hazai közönség számára legismertebb az 1999-es Észvesztő lehet, ahol Winona Ryder intézetis barátnőinek egyikeként tűnt fel. Világhírűvé Peggy karaktere repítette, kisebb díjak begyűjtése mellett 2011-ben Golden Globe-ra, évről évre pedig Emmy-díjra jelölik érte.
Connie Britton – Nashville
Ha Peggy a hímdominanciával, Rayna Jaymes a nők másik nagy mumusával, az Idővel találja szembe magát, ami egy feltörekvő, ellenszenves csitri képében készül őt letaszítani a country királynőjeként birtokolt trónjáról.
Bár a Nashville játékidejének tekintélyes részét a zene uralja, a drámai fókusz az énekesnő sorsának alakulására irányul. A Britton alakította figura a szórakoztatóipar fősodrával szembeszállva, negyvenes énekesnőként, anyaként és feleségként is igyekszik megállni a helyét. A Rayna megformálásáért tavaly Emmyre és Gloden Globe-ra is jelölt Britton tapasztalt játékos a tévé világában, hiszen csak az elmúlt években olyan sikeres sorozatokban tűnt fel, mint a 24, a Tiszta szívvel foci (Friday Night Lights) vagy az American Horror Story. Mondanunk sem kell, az utóbbi kettőért szintén jelölték Emmy-díjra.
Vera Farmiga – Bates Motel
A Dockeryhez hasonlóan komoly színházi múlttal rendelkező Farmigát eddig inkább romantikus oldaláról ismerhette meg a magyar közönség: hol kliensébe beleszerető rendőrségi pszichiáterként (A tégla), hol a melankolikusan bolyongó George Clooney igaz lelki társaként láthattunk a vásznon (Egek ura). Ezt a törékeny, ártatlan teremtést garantáltan elfelejtjük egy szempillantás alatt, ha nekifogunk a Bates Motelnek, amely a Pszicho „mintacsaládjának” sötét titkokkal és gyilkos hajlamokkal terhelt előtörténetét bontja ki évadokon keresztül. A színésznő saját bevallása szerint is úgy vetette rá magát a komplex szerepre, mint egy gyerek a világ legnagyobb legó űrhajójára – és ez a lelkesedés érződik is az alakítás minden egyes másodpercén. Farmiga hátborzongatóan kelti életre a fiát túláradó szeretetével fojtogató anyát, akinek Hitchcock felejthetetlen klasszikusában már pusztán a csontvázával találkozhattunk annak idején.
Robin Wright – House of Cards
Az idén debütált sorozatok közül személyes kedvencünknek számít a House of Cards, azon belül is a Wright által megformált politikusfeleség karaktere (nem megfeledkezve persze partneréről, a szintén zseniális Kevin Spacey-ről). Claire Underwood eleganciája szinte tapintható a képernyőn, hihetetlen érzékenységgel rajzolva meg a vérre menő hatalmi csatározásokat vívó férjnek erőt és tartást adó női figurát. Wright amúgy nem mozog idegenként a sorozatok világában, hiszen már karrierje is a tévéből indult évtizedekkel ezelőtt: néhány éves modellkedést követően, egy szappanoperában találta meg a mozifilmek felé vezető sárga köves utat. A felénk kevéssé ismert Santa Barbaráért háromszor is jelölték az Emmyre az akkor még huszonéves színésznőt. Őszintén reméljük, hogy most – csaknem három évtizeddel később – végre haza is viheti magával a bűvös szobrocskát.