"„A tehetség mindent megtanul, a zseni mindent tud.” Goethe megállapítása hiába vált szállóigévé, még mindig bajban vagyunk, ha ezt a tudást időben kell felfedeznünk."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Mit ér a tehetség, ha magyar?

„A tehetség mindent megtanul, a zseni mindent tud.” Goethe megállapítása hiába vált szállóigévé, még mindig bajban vagyunk, ha ezt a tudást időben kell felfedeznünk.

Milyen lenne az élet Bach vagy netalán Einstein nélkül? Miről tanulnánk az iskolában, ha a fiatal Newtonra nem figyel fel a nagybátyja és a gimnázium igazgatója? Hogy alakult volna a színházak repertoárja, ha Shakespeare nem jut el Londonba, vagy a koncerttermek kínálata, ha Liszt Ferenc vagy Bartók Béla tehetsége nem bontakozhat ki? Lennének-e számítógépeink, ha Neumann Jánost problémás gyerekként kezelik, vagy a családja nem tudja támogatni, hogy külföldi egyetemeken is tanulhasson?

 

 

Hányszor mondjuk, halljuk, hogy a tehetség utat tör magának, miközben pillanatok alatt tucatnyi olyan géniuszt tudunk felsorolni, akinek a karrierje derékba tört, vagy el sem indult, mert nem voltak megfelelők a körülmények, esetleg meg nem értő volt az iskola, a kor, a társadalom. Tehetségígéretek, akiknek szárnyát szegték, vagy ők maguk kezdtek zuhanórepülésbe. „Tíz, kivételesen tehetséges gyerekből ma Magyarországon csak egy lesz kivételes talentum: kilencet elveszítünk” – hangsúlyozza lépten-nyomon Czeizel Endre, aki évek óta tanulmányozza a magyar géniuszok genetikai adottságait, sorsát. A kutatásokkal alátámasztott szomorú arány első hallásra mindenkit szíven üt, hiszen nemzettudatunk ékköveként tekintünk magyar gyökerű Nobel-díjas tudósainkra, világhírű zeneszerzőinkre, muzsikusainkra.

 

 

Valóban lehetséges, hogy az olyan nagy hatású magyar géniuszok mellett, mint például Semmelweis Ignác, Eötvös Loránd, Neumann János vagy Teller Ede, több száz kivételes képességű magyar gyerek elkallódott? Valóban igaz, hogy a géniuszok titkos receptje az, hogy

ARÁNY
„Tíz, kivételesen tehetséges gyerekből ma Magyarországon csak egy lesz kivételes talentum: kilencet elveszítünk” – állítja Czeizel Endre.
időben elhagyják Magyarországot? Tényleg pazarlóan bánunk egyik legértékesebb természeti kincsünkkel, az emberi képességgel? Miközben büszkék vagyunk az olyan zseniális alkotókra, mint Liszt Ferenc vagy Bartók Béla, a csak kicsit sikeresekről elfeledkezünk? Ott van mindjárt Nyíregyházi Ervin, az egykori csodagyerek, akiről idehaza alig tudunk valamit, miközben Japánban évente zongoraversenyt rendeznek a tiszteletére.

Nyíregyházi pedig azon zenészek közé tartozott, akiket időben felfedeztek, kisgyerekként Európa-szerte rajongva hallgatták játékát, sőt 17 évesen, 1920-ban még a Carnegie Hallban és a Buckingham-palotában is felléphetett, majd az Egyesült Államokban is számtalan lehetőséget kapott. 1925-re azonban karrierje hirtelen megakadt.

 

Hiába hasonlították Liszthez, Mozarthoz, hiába írta meg Arnold Schönberg Otto Klemperernek, hogy még sohasem találkozott a zenei kifejezésnek ilyen hatalmas megnyilvánulásával, Nyíregyházi

AZ ELFELEJTETT ZSENI
Nyíregyházi Ervinről, az egykori csodagyerekről alig tudunk valamit, miközben Japánban évente zongoraversenyt rendeznek a tiszteletére.
Ervin Los Angelesben mint kottaolvasó zongorista talált biztos megélhetést, mindennapjait pedig koncertek helyett alkohollal és nőügyekkel pörgette fel. A sors különös fordulata, hogy 1973-ban a Nemzetközi Zongora Archívum akkori vezetője, Gregor Benko San Franciscóban felfigyelt a hetvenéves, igen leromlott állapotú Nyíregyházi játékára. Az ő közbenjárásának köszönhető, hogy az idős művész kétéves ösztöndíjat kapott, és három lemezt készíthetett, majd a nyolcvanas években sikeresen turnézott Japánban.

A tehetségekkel foglalkozó szakemberek azóta is sokat gondolkodnak Nyíregyházi történetén, hiszen jó képzést kapott, a korszak legjobbjainál tanulhatott. Zenei képességei mellett személyiségének egyéb jegyeire is felfigyeltek, Révész Géza pszichológus mint csodagyereket vizsgálta. Épp ezért érthetetlen, hogy mi történt Amerikában a fiatal zenésszel. Családi, baráti támogatás híján a tengerentúlon úrrá lett rajta a félelem a fellépésektől? A szakma nem tudott mit kezdeni azzal a ténnyel, hogy önkényesen bánik a zenei művekkel? A menedzserek megunták az elhalasztott koncerteket?

 

Berényi Mariann Berényi Mariann cikke 2012. október
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.