"Az értelmezhető világ határán sétál két kisfiú. A varázsszőnyeg ezúttal is egy másfajta keleti világba röpít."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Álom, iraki kivitelben

Az értelmezhető világ határán sétál két kisfiú. A varázsszőnyeg ezúttal is egy másfajta keleti világba röpít.

Két fiú vándorol innen-oda, semmiből semmibe. Ha nem éreznénk körülöttük az eleven élet jeleit, a közel-keleti táj kietlen valóságát, a sivatagban pihenő fegyver- és géphulladékok napégette rozsdáját, ha nem látnánk a kis arab falu utcáin nejlonszatyrot lóbáló turbános férfiakat, egy Beckett-dráma előadásán éreznénk magunkat. Csakhogy Karzan Kader mozija nem a semmiről, hanem nagyon is valamiről szól. Barátunk, Superman.

 

 

Két fiú vándorol. A hétéves Zana és a tízéves Dana árvák, szüleik Szaddám Husszein diktatúrájának áldozatai. A két gyerek sokáig egyedül teng-leng a faluban, otthon és ellátás nélkül, háztetőkön töltve az éjszakát, mosdóvíz után kuncsorogva; egyedüli barátjuk egy öreg, vak rádióműszerész. Nem sok köti őket ehhez a helyhez, hacsak nem a falu közepén működő mozi, ahol egy napon levetítik a Superman kópiáját. Belépőjegy híján a gépház ablakából bámulják az amerikai álom megtestesítőjét, a világot megmentő, levegőben repkedő igazságosztót, amíg le nem szedi őket néhány pofon kíséretében a mozigépész. Az álom azonban tovább dolgozik bennük, és amikor öreg pártfogójuk meghal, elindulnak – a térképen egészen közelinek tűnő – Amerika nevű városba, ahol majd Superman megvédi őket, feltámasztja a halott szülőket, és elzavarja Szaddám Husszein bandáját.

 

 

A cselekmény valójában itt kezdődik, de a mesterien kezelt filmes eszköztár ekkorra már bejátszott minden elképzelhető elemet, a mágikus realizmus teljes palettáját. Egymás hegyén-hátán tolonganak az Ezeregyéjszakába illő figurák – állat és ember alakjában egyformán –, az olasz neorealista filmek legszebb pillanatai, a hosszú, lassú snittek az üres útról, az élettelen sivatagról, a pillanatokon múló sorsfordulatok zseniálisan alakított ritmikája, és azok a torokszorító jelenetek, amelyek minden jó háborús filmben az egyszerű balféket mitikus hőssé avatják. Ez a filmes világ olyan erős, olyan autentikus és finoman kidolgozott, hogy eszünkbe sem jut: Karzan Kader rendező önéletrajzi moziját nézzük.

 

 

Pedig bizony. Az iraki Kurdisztánban született Kader kisfiú volt, amikor az öbölháború idején családjával Európába menekült. Húsz évvel később ugyanennek a történetnek egy félórás kisfilm-változatával már a svéd filmakadémián diplomázott, és rögtön elnyerte a diák Oscar-díj ezüstérmét. 2013-ra egész estés filmmé érett az anyag, s ezzel a két fiú utazása egy 21. századi eposszá nőtte ki magát. A poros, végtelenbe vesző autóúton minden megtörténik, ami egy valamirevaló hőssel megeshet: az idősebb fiú szerelembe esik, elszakad az öccsétől, majd megkerül. A kisebbik találkozik a halállal, egy Michael Jackson nevű, idővel éneklésre is hajlandó szamárral, tekintélyes mennyiségű pofont és hajbókolást kap, életre szóló haragok és szövetségek köttetnek közöttük.

 

 

A gyerekkézzel rajzolt útlevél és a Supermannek szánt bosszú-füzet már csak hab a tortán, része annak a teljesen abszurd világnak, amelyben a gyerekek léteznek. Az értelmezhető világ határán sétálnak ezek a kölykök, egy sokszorosan megtagadott nép, az iraki kurdok mindennapi tapasztalatában, ahol – a rendező visszaemlékezései szerint – iskolába menni és onnan hazajönni önmagában is felért egy életveszélyes kalanddal, de mindennél többet ért az a boldogság, amikor a félelem egyszer csak eltűnt. Ez maga a szabadság, állítja Kader, és ez a szabadság a gyerekszereplők minden pillanatában kitapinthatóan ott van. Zamand Taha és Sarwar Fazil, a két gyerekszereplő nem „jó színész”, néha nehezükre esik a váratlan reagálás, az „ösztönös” játék, de cserébe a rezzenéseikben mindig érezni lehet a játék, a veszély, a boldogság, a félelem semmihez sem hasonlítható ízét. Megjelenésekor a svéd sajtó a Gettómilliomos iraki párhuzama gyanánt üdvözölte Kader filmjét. Nem jó nyomon jártak: ez a mozi, bár a nyomorról komoly tapasztalatokkal rendelkezik, nem az átélt gyötrelmekről szól. Minden ízében az életbe vetett hit, a hagyományok megtartó ereje és a halállal játszó, őszinte humor élteti. Olyan, mint Michael Jackson, a filmbéli muzikális csacsi: elszánt és kacagnivaló.

Götz Eszter Götz Eszter cikke 2013. szeptember
címkék:
Film | hagyomány
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.