"Mióta Marlene Dietrich magára öltötte, a „le smoking” a nők számára a magabiztosság és a szexuális önbizalom szimbóluma. "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Le smoking a női gardróbban

Mióta Marlene Dietrich magára öltötte, a „le smoking” a nők számára a magabiztosság és a szexuális önbizalom szimbóluma.

A bikinitől a miniszoknyáig számos egykor ellentmondásos ruhadarabot ismerünk, melyek ma szervesen hozzátartoznak a mainstream divathoz. A „le smonking”-ot, azaz az első szmokingot nőknek Yves Saint Laurent tervezte meg fél évszázaddal ezelőtt. A legendás couturistet állítólag a francia művész, Niki de Saint Phalle inspirálta a különleges darab elkészítésében. A művész előszeretettel viselt fekete nadrágöltönyt tűsarkú cipővel. A „smoking” név még a 19. századból ered, dohányzást, dohányzóöltözetet jelent, az angolok azonban a szmokingot gyakran nevezték dinnerjacketnek, vagyis vacsoraöltözetnek is. Ebben az időszakban az előkelő urak vacsora után szívesen dohányoztak, és erre az alkalomra a frakkot lecserélték egy könnyedebb öltözetre, a szmokingra.

 

 

A ruhadarab idén ismét reneszánszát éli a női gardróbban és az Yves Saint Laurent divatház kollekcióiban. A szmokingot a sztárok is előszeretettel viselik a vörös szőnyegen, Angelina Jolie például nemrégiben a BAFTA-díjátadón tűnt fel egy vékonyított derekú Yves Saint Laurent-kreációban. Az ikonikus szmoking ma is fontos elveket hordoz, először Marlene Dietrichnek köszönhetően került reflektorfénybe. A híres színésznő cilindert, öltönyt és fehér csokornyakkendőt viselt, amikor Mademoiselle Amyt, a kabarénekest alakította. Ekkoriban még a nadrág mint női viselet botrányos ruhadarabnak számított, és évtizedekre voltunk attól, hogy elfogadott legyen.

 

Egy ruhadarab és ami mögötte van


Arthur Laurents így nyilatkozott az 1995-ös The Celluloid Closet című dokumentumfilmben Dietrich megjelenéséről: „Kifinomult és szexi. Érdekes megfigyelni, hogy mikor egy férfi öltözik nőnek, akkor mindenki nevet. Míg ha egy nő öltözik férfinak, valahogy senki nem kezd hahotázni rajta. A közönség egyszerűen csak csodálatosnak tartotta a megjelenését.” Catherine Deneuve szerint a szmoking ereje abban rejlik, hogy egyszerre férfias és nőies, ami titokzatos, finom megjelenést ad viselőjének.

 

Amikor Yves Saint Laurent bemutatta a női szmokingot a haute couture kollekció részeként, egyfajta forradalom kezdődött. A férfias ruhadarab a női emancipáció szimbólumává vált. A nőknek ezzel lehetőségük nyílt olyan öltözet viselésére, amely hatalommal ruházza fel őket. Az ilyen ruha tekintélyt parancsol, és ez többé nem csupán a férfiaknak adatott meg. Violeta Sanchez szerint az, hogy a nők birtokba vették a férfiak ruhatárát, egyet jelentett a szabadsággal. Többé már nem voltak törékenyek és védtelenek. A francia színésznő, egyben Helmut Newton fotós múzsája maga is szívesen viselte mindig is az ellentmondásos ruhadarabot.- írja a bbc.com

 

 

Az öltözködés ereje


A szmoking kifinomult, minimalista vonalaival az öltöny, avagy a zakó előfutára volt. A női szmoking erőteljes változáson ment keresztül, akár már hétköznap is viselhetjük, ugyanis csupán a szigorú szabásvonal emlékeztet régi önmagára. Diane Keaton, Liza Minnelli, Charlotte Rampling, Lauren Bacall és Faye Dunaway is a zakó elkötelezett híve.

 

Mindez radikális változást hozott. A nők professzionális öltözetként viselhették végre az elegánsnak tartott szmokingot. Sanchez továbbra is kitartó nagykövete a szmokingnak. „Nem kell kivágott, csillogó ruhák tömegéből választanunk, mert nem húst árulunk, hanem személyiséget és karizmát.” A zakó előnye, hogy kényelmes, sokféleképpen variálható, és szinte minden testalkatra találhatunk megfelelőt. Kombinálhatjuk inggel és farmerrel, így egyszerre lehetünk elegánsak, mégis sportosak. A melegebb idő beköszöntével maxiruhával is nagyszerű párost alkot, de feldobhatjuk egy csinos brossal, gyöngy nyaklánccal vagy selyemsállal. Idén már nem divat a 80-as évek stílusa, helyette érdemes letisztult, klasszikus formákat választani.

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2014. július
címkék:
Divat |
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.