"Az idősebb korosztály fontosabb a divatvilágban, mint valaha. De hogyan kell stílusosan haladni a korral, és mi a 70 feletti ikonok titka?"

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

A stílus kortalan!

Az idősebb korosztály fontosabb a divatvilágban, mint valaha. De hogyan kell stílusosan haladni a korral, és mi a 70 feletti ikonok titka?

Az idősebb hölgyek, akik egykor láthatatlanok voltak a divatvilág számára, manapság egyre nagyobb befolyást szereznek e téren, olyan jelentős személyiségekkel az élen, mint Grace Coddington vagy Carine Roitfeld. És nem csupán ikonként vagy tervezőként, de modellként is megállják a helyüket. Az elegáns, ezüstös hajú brit modell Daphne Selfe nemrég töltötte be a 86-ot, de továbbra is felkérések tömegével bombázzák. De említhetnénk akár a színpompás személyiséggel és ruhatárral megáldott Iris Apfelt is, aki amellett, hogy valódi divatdiktátor, mára több híres márka reklámarca.

 

Legutóbb az & Other Stories márka új kampányfotóit a 93 éves stylist otthonában készítette el Ari Seth Cohen, egy rendkívül sikeres street-style blog tulajdonosa. Az Advanced Style leginkább a 60 és 100 év közötti elegáns New York-i lakossággal foglalkozik. „Nagyon szeretek idősebb emberekkel dolgozni, mert egyetlen összeállításukkal teljes történeteket képesek elmondani. Az olyan nők, mint Iris Apfel, a személyiségükre helyezik a hangsúlyt, ahelyett, hogy a mai szépségideált próbálnák megjeleníteni” – mondta a blogger.

 

 

A 93 éves divatikon


Iris Apfel 83 éves volt, amikor híresség lett belőle. 2005-ben a New York-i Metropolitan Múzeum kiállítást rendezett gardróbjának különleges darabjaiból. Az egyes ruhákat és kiegészítőket párizsi és New York-i designerek készítették Apfel számára, igazán különlegessé azonban az tette őket, ahogyan ez a színes egyéniségű hölgy viselte őket. Azóta eltelt kilenc év, és Apfel igazi sztár lett. Felismerik az utcán, miközben divatbloggerek loholnak a nyomában. Kiterjedt rajongói bázisa van, emellett pedig a New York-i divat egyik múzsája. Ralph Lauren például 2006-os kollekciójával Apfel előtt kívánt tisztelegni. Nemrég Apfel díszvendégként szerepelt a kifutón, mikor a tervező Joanna Mastroianni bemutatta kollekcióját, melyet a divatikon stílusa inspirált. Ráadásul korábban a Mac sminkmárka is Apfel színekbe öltözött, a cég egyik kollekcióját a híresség kedvenc árnyalatai ihlették.

 

Apfel röviden úgy jellemzi magát, mint „a világ legfiatalabb élő tinédzsere”. Diákként megnyerte a Vogue magazin íróversenyét, majd állást kapott a Womenswear Daily nevű magazinnál. Miután feleségül ment Carl Apfelhez, sikeres textilvállalkozást indítottak,  amely egészen 1992-es nyugdíjba vonulásukig jól működött. Iris egyedi ízlésének köszönhetően New York kedvenc lakberendezője, illetve stylistja volt. A különleges látásmóddal megáldott ikon évekig segített a Fehér Ház egyes helyiségeinek kialakításában. Többek között Truman, Eisenhower, Nixon, Kennedy, Johnson, Carter, Reagan és Clinton is az Apfel megálmodta szobákban élt. Apfelnek minden ruhájához van egy története, és hihetetlenül kötődik minden darabhoz. Mindig legalább fél kiló bizsut visel, ami lehet nyaklánc, gyűrű, karkötő vagy fülbevaló. Állítása szerint édesanyja mindig azt mondta, egy nőnek mindössze egyetlen csinos kis fekete ruhára van szüksége, ha azt különböző kiegészítőkkel tudja variálni. Ezáltal úgy tűnik majd, mintha 27 különböző ruhája lenne.  „Reménytelenül romantikus alkat vagyok. Csakis azért veszek meg dolgokat, mert beléjük szeretek. Soha nem veszek meg semmit csak azért, mert értékes vagy márkás” – nyilatkozta egyszer. Filozófiája, hogy el kell fogadnunk a korunkat, ugyanakkor sosem szabad feladnunk a személyiségünket. „Coco Chanel egyszer azt mondta, hogy attól tűnik egy nő igazán öregnek, ha kétségbeesetten próbál fiatalnak látszani. Miért kellene szégyellni, hogy valaki 84 éves? Miért akarunk 52-nek látszani? Úgyse hiszi el senki, egyszerűen csak bolondot csinálunk magunkból. Szerintem csodálatos dolog, hogy megértük ezt a kort. Igazi áldás, amire büszkének kell lenni, ahelyett, hogy elrejtenénk.”

 

 

Sikkes nagymamák, vagy divatfanatikus rajongók?


A fotós Cohen egyetért Iris filozófiájával, ő is egyike azoknak, akik az öltözködésben a kreativitást és a szabadságot részesítik előnyben. „Sok nőnél figyelhető meg, hogy a korral csak még magabiztosabbak lesznek. Jobban ismerik a testüket, és nem félnek kifejezni magukat, miközben nem foglalkoznak azzal, hogy mások mit gondolnak róluk. Iris olyan korból származik, amelyben az emberek számára ismeretlen volt a »fast fashion« kifejezés, nem viselték tömegesen mind ugyanazokat a darabokat. Egyetértek Irisszal, aki azt vallja, hogy amikor nem úgy öltözködsz, ahogyan mindenki más, nem is kell úgy gondolkodnod” – mondta Cohen.

 

India Knight brit író ezzel nem ért egyet. „Bár jó dolog a kreatív öltözködés, de attól, hogy valaki hétköznapi darabokat visel, még lehetnek rendkívüli gondolatai, és lehet különleges személyiség. Mrs. Apfel igazi divatikon, és ennek megfelelően is beszél. De szerintem egyszerű kék farmerben is lehetünk kreatívak és egyediek.” Mindezek ellenére az író szerint is fontos, hogy a ne akarjunk 80 fölött 50-nek látszani, mert a kétségbeesés látszatát kelti. „A legjobb, ha olyan ruhákat viselünk, amelyekben boldognak érezzük magunkat és ez nem összekeverendő a kényelemmel. Minden ruhadarabnak megvan a helye és az alkalma.”

 

Illendő vagy sem, azzal talán mindenki egyetért, hogy az idők változnak. A nyugati társadalomban sem az idősebbekkel, sem a fiatalokkal szemben nem olyan szigorúak az elvárások, mint egykor. Persze másképp gondolkozunk. Míg egyes összeállításokat néhányan kreatívnak, mások inkább nevetségesnek tartanak, ezek a bohókás, élettel teli nők mégis szerethetők, és igazi példaképek maradnak. Mindeközben az egyes márkák és tervezők is kezdnek határozottan ráébredni, hogy van egy intelligens, tapasztalt idősebb vásárlókból álló réteg, akiket sok éven keresztül figyelmen kívül hagytak. Az, hogy ezek a nők ismét középpontba kerülnek, talán segít, hogy a korról alkotott elképzeléseink is megváltozzanak.

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2014. november
címkék:
Divat | Szépség
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.