A haute couture fogalma Párizsból indult hódító útjára, a szó jelentése „magas szabászat”, és eredetileg egy francia tervező, Charles Frederick Worth kreációira értették. A kifejezést ma olyan egyedi gyártású, exkluzív divatcikkekre használjuk, amelyeken szinte minden apró részletnek jelentősége van, az anyagtól a formákon át a szabásig. Azoknak a divatházaknak, amelyek szeretnék megkapni a haute couture címet Franciaországban, szigorú szabályoknak kell megfelelniük. A szabályokat 1945-ben állapították meg, és azóta sem változtak.
A haute couture bemutatókon felvonultatott kreációk tehát igazi műalkotások, amelyek többségét valószínűleg egyikünk sem szívesen hordaná az utcán, de persze nem is feltétlenül erre tervezték őket. Ezek a ruhák, akárcsak a festmények vagy zeneművek, jelentést hordoznak, érzelmeket közvetítenek, és időnként komplett történeteket mesélnek el. A tervezők célja nem feltétlenül a trendteremtés, sokkal inkább a gyönyörködtetés és a meghökkentés.
Az idei tavaszi haute couture bemutatót ismét a szépség és az elegancia jellemezte. A Párizsban megrendezett esemény népszerűségét mutatta, hogy az első sorban szép számmal gyűltek össze az olyan A-listás hollywoodi hírességek is, mint például Nicole Kidman, Diane Kruger vagy Kristen Dunst.
Chanel tükörországában
Coco Chanel azon kevés tervezők egyike, akiknek sikerült megújítaniuk a divatipart, és megváltoztatniuk a francia nők öltözködését. Karl Lagerfeld, a Chanel jelenlegi vezető tervezője ennek szellemében alkotta meg a divatház aktuális tavaszi haute couture kollekcióját, amellyel a márka múltja és örök érvényű eleganciája előtt szeretett volna tisztelegni. A bemutatót Coco Chanel Rue Cambon-i házának art deco stílusú tükrös lépcsője ihlette, így a modellek egy káprázatos, tükrökkel kirakott kifutón vonulhattak végig. Bár a ruhák sorát cukorkaszínekben pompázó klasszikus tweedkosztümök nyitották meg, ezt követően mindent a csillogás és a ragyogás uralt. A flitterekkel és kristályokkal díszített ruhakölteményeket strucc- és marabutollakkal szegélyezték, amitől az egyes darabok kifinomult, szinte légies hatást keltettek.
Dior mesebirodalma
Maria Grazia Chiuri, a Dior történetének első női művészeti igazgatója a jelek szerint a divatház új fejezetét nyitotta meg. Első haute couture kollekcióját a Rodin Múzeum mesterségesen létrehozott kerti labirintusába mutatta be. Chiuri nem titkolt szándéka az volt, hogy több természetességet csempésszen a couture fantáziadús világába. „Nem akarom lerombolni a couture alapvető eszméit és ideáit, csak szeretném hordhatóbbá tenni a ruhákat” – mondta a Vogue-nak adott interjújában, majd hozzátette: a labirintus saját életét, illetve karrierjét jelképezi. A kifutón felvonuló modellek olyanok voltak, akár a szépséges nimfák, akik mesebeli báli ruhákat és Stephen Jones kalapkészítő látványos fejdíszeit viselték.
Hollywoodi ruhaköltemények
Elie Saab kollekciói képesek még a leghitetlenebbek szeméből is könnyeket fakasztani. Míg néhány tervező célja az, hogy sokkolja és provokálja a közönséget, a libanoni tervező sosem távolodott el attól a jól bevált formulától, amely az egyik legkedveltebb couturistté tette a világon. Aktuális kollekcióját Hollywood és Oscar-gála fényűző világa ihlette. A csillámló részleteknek, valamint a feltűnő szabásvonalnak köszönhetően ruhái biztosan a vörös szőnyegen is megállják majd a helyüket.
Futurisztikus design
Iris von Herpen holland divattervező a viselhető technológia és az „okosruhák” elkötelezett híve, s tavaszi haute couture kollekcióját is ennek szellemében alkotta meg. A hagyományosnak cseppet sem mondható kollekció a „Between the lines”, vagyis „Sorok között” címet kapta. A ruhák többsége kézzel öntött, átlátszó poliuretánból készült, melyre egy modern technológiával, úgynevezett fröccsöntéssel festették fel a mintákat. Az sci-fi filmekbe illő darabok különleges kialakításuknak köszönhetően földöntúli hatást keltettek, a kifutón szinte minden lépésnél együtt mozogtak a modellekkel.
Görög mitológiák és legendák
Pierpaolo Piccioli az álmokból indult ki, amikor megtervezte első Valentino haute couture kollekcióját. „Az álmok tesznek minket emberré” – nyilatkozta a tervező Vogue-nak, majd hozzátette, ez a gondolat vezette el őt a görög mítoszokhoz és legendákhoz, melyek végül nagy hatást gyakoroltak a kifutón megjelenő kreációira. A hosszú, lágy esésű ruhakölteményeknek, a szoborszerű, földig érő ujjatlan kabátoknak, valamint a görög szandáloknak köszönhetően a modellek olyanok voltak, akár a görög istennők. A kollekció egyszerűsége és letisztultsága üdítő újdonságnak számított a tavaszi couture bemutatón.