"Hamarosan újabb híres tervezőt köszönthetünk a mozivásznon. Dokumentumfilm készül a legendás cipőtervező Manolo Blahnik életéről. "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Kulisszatitkok egy cipőkirály életéből

Hamarosan újabb híres tervezőt köszönthetünk a mozivásznon. Dokumentumfilm készül a legendás cipőtervező Manolo Blahnik életéről.

Napjainkban egymás után jelennek meg a divatvilág csillogó kulisszái mögé betekintést engedő dokumentumfilmek.  A 2014-es Yves Saint Laurent-mozi után, a cipők koronázatlan királya lesz terítéken. 2016 minden jel szerint Manolo Blahnik éve lesz, a film mellett ugyanis készülőben van egy nagyszabású kiállítás is, amelyen a designer legszebb kreációit tekinthetik meg az érdeklődők Velencében, Prágában és Szentpéterváron.

 

Manolo, a film


A Manolo (The Boy Who Made Shoes for Lizards) című filmet a divatújságíró Michael Roberts rendezte, és előreláthatólag Berlinben, a European Film Marketen mutatják be először a nagyközönség előtt. A produkció, mely mélyreható portré a divat egyik legtiszteletreméltóbb alakjáról, betekintést enged Blahnik életébe és munkásságba néhány exkluzív interjú segítségével. Többek között Anna Wintour, Paloma Picasso, Iman, Rihanna, Naomi Campbell, Penelope Tree, Rupert Everett, valamint a Szex és New York írója, Candace Bushnell is megszólal a produkcióban. Bár a dizájner, ha teheti, kerüli a nyilvánosságot, eme kivételes alkalommal hajlandó volt kilépni a reflektorfénybe. „Remélem, azok, akik megnézik a filmet, tanulnak valamit a történetemből, és ihletet kapnak belőle a saját munkájukhoz. Egyedül ezért vállaltam a filmet. Nagyon szerencsésnek érzem magam, amiért azzal foglalkozhatom, amit igazán szeretek, és boldoggá tesz, ha ezzel másokat is alkotásra ösztönözhetek” – mondta Blahnik az amerikai Vogue magazinnak adott interjújában.

 

 

A film megálmodója, Michael Roberts díjnyertes filmrendező, egyben fotós, stylist és újságíró. Több mint három évtizeden keresztül dolgozott a Conde Nast lapkiadó cégnek, kezdetben style directorként, majd később a Tatler magazinnál helyezkedett el. A következő állomás a brit Vogue magazin volt, amit a Vanity Fair követett. Mint mondta: „Több, mint 30 évnyi ismeretség után csupán annyit mondhatok, hogy Manolo rendkívül sokoldalú, romantikus személyiség, akinek lenyűgöző kreációi és magával ragadó karaktere tette lehetővé, hogy ez a film létrejöhessen.”

 

A tervező a cipők mögött  


A dokumentumfilm címe (The Boy Who Made Shoes for Lizards) Blahnik Kanári-szigeteken töltött gyerekkorára utal. Akkoriban a híres tervező előszeretettel készített apró lábbeliket gyíkok vagy más állatok számára. „Amikor kisfiú voltam gyakran terveztem cipőket gyíkok számára, de első számú áldozataim között volt a kiskutyám is” – mesélte a dizájner.  

 

Blahnik 1943-ban született a Kanári-szigeteken, egy tehetős kétgyermekes család tagjaként. Cseh származású édesapja gyógyszeripari céget üzemeltett Prágában, spanyol édesanyja pedig saját banánültetvénnyel rendelkezett Santa Cruz de la Palmán, ahol a tervező és a húga felnőtt. Blahnik édesanyja rajongott a designer-cipőkért, és a második világháború szűkös éveiben órákat vett egy helyi susztertől, aki megtanította lábbelit készíteni olyan helyi anyagokból, mint a bőr, a fa vagy a csipke. A kis Manolo már gyerekként rendkívül erőteljes érdeklődést mutatott a cipőkészítés művészete iránt, ám szülei kívánságára később mégis nemzetközi jogra jelentkezett, és beiratkozott a Genfi Egyetemre, hogy diplomata váljék belőle. Az első szemeszter elvégzése után azonban érdeklődése az irodalom felé terelődött, így ezen a szakon fejezte be tanulmányait 1965-ben. Ezt követően Párizsba költözött, hogy művészetet és díszlettervezést tanuljon, miközben szabadidejében egy vintage ruházati üzletben dolgozott.

 

Nem sokkal később Londonba utazott, ahol a Zapata divatbutiknál helyezkedett el, majd egy rövid ideig fotósnak állt a The Sunday Times című napilapnál. Természetesen az újságírásban is kipróbálta magát, cikkeket írt a világ vezető divatmagazinjának, az olasz Vogue-nak. A 70-es években aztán nagyot fordult vele a világ: megismerkedett Diana Vreelanddal, az amerikai Vogue akkori főszerkesztőjével, aki vázlatai láttán arra biztatta, hogy kizárólag a cipőtervezésnek éljen. Blahnik megfogadta Vreeland tanácsát, és ezentúl lábbeliket tervezett a Zapata divatbutiknak. 1972-ben végre előrukkolhatott első saját kollekciójával a brit dizájner Ossie Clark kérésére, aki tőle rendelte meg a cipőket ruhakreációihoz. A kollekció hatalmas sikert aratott, a korszak legnagyobb modelljei is elismerően szóltak róla, felkeltve ezzel a divat elitjének figyelmét.

 

 Hogy tökéletesítse technikáját, Blahnik rövid ideig profi susztereknél, illetve gyárakban tanulmányozta a cipőkészítés mesterségét Northamptonban, illetve Kelet-Londonban. 1973-ban kivásárolta a Zapata tulajdonosát, és elindította saját butikját. A következő években nemzetközi elismerést szerzett azáltal, hogy első férfiként a brit Vogue címlapjára került. 1977-ben Bianca Jagger tovább öregbítette a tervező hírnevét, amikor egy pár Manolóban jelent meg a legendás Studio 54 discóban.

 

Nem sokkal később a designer kollekciót tervezett az eleganciájáról ismert Bloomingdale’s luxusáruháznak, melyet aztán igazi díjeső követett. Többek között elnyerte a Fashion Council of America Awardot, Az év kiegészítőtervezője-díjat, az Ezüst cipő díjat is. Az 1998-as Szex és New York című amerikai tévésorozatnak köszönhetően, melyben a szingli főhősnő, Carrie Bradshaw megszállottan rajong a Manolo-lábbelikért, a tervező kreációi ikonikus hírnévre tettek szert.  

 

2003-ban Blahnik lett az első olyan cipőtervező, akinek kreációit kiállították a londoni Design Museumban, ezzel egy időben pedig megjelent a könyve is, Manolo Blahnik: Drawings címen, melyet a fotós Eric Bomannek köszönhetően a Blahnik by Boman: A Photographic Conversation követett. 2007-ben a brit divatipar érdekében tett erőfeszítéseiért II. Erzsébet királynő kitüntette a Brit Birodalom érdemrendjének parancsnoki fokozatával.

 

Blahnik leginkább könnyed, elegáns tűsarkú cipőiről ismert, melyeket általában láncokkal, szőrmével, szalagokkal, selyembrokáttal, illetve tollakkal tesz különlegessé. Amikor 1970-ben a mainstream még mindig a vaskos talpú platformcipőket istenítette, Blahnik újjáélesztette a karcsú tűsarkakat, melyek azóta is klasszikusnak számítanak. A designer a tömegtermelés korában sem váltott filozófiát, a nevével megjelenő lábbelik mindegyikét kézzel készítik. A designer nem csupán tervez, de olykor a cipőket is ő maga állítja elő, az elkészült darabokat pedig mindig személyesen ellenőrzi. Az évek folyamán olyan nagynevű szakemberekkel dolgozott együtt, mint John Galliano, Calvin Klein vagy Yves Saint Laurent.

 

 

A filmforgalmazó Content Media elnöke, Jamie Carmichael szerint: „Manolo Blahnik a divat egyik legkiemelkedőbb alakja, lenyűgöző ember, akit egyedülálló világnézettel áldott meg a sors. Michael Roberts kivételes rendező, a kettőjük kombinációjából biztosan lenyűgöző film születik majd.”  

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2016. február
címkék:
Divat
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.