"A Dyntell neve azoknak csenghet ismerősen, akiknek már volt dolguk vállalatirányítási szoftverekkel. Egy családi vállalkozás sikertörténete."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Magyar szoftvercég a világ élvonalában

A Dyntell neve azoknak csenghet ismerősen, akiknek már volt dolguk vállalatirányítási szoftverekkel. Egy családi vállalkozás sikertörténete.

Néhány éve egyedüli magyar vállalkozásként szerepeltek a régió feltörekvő technológiai cégeinek tízes élmezőnyében, amelyet a Deloitte állított össze. A céget Medveczki Marianna és Salga Péter – akik a magánéletben házastársak – alapította, és anélkül, hogy hangosan döngetnék a mellüket a sajtóban, ott vannak a világ élvonalában.

Mindenki hallott már a vállalatirányítás fontosságáról, de kevesen tudják megfogalmazni. Játsszuk azt, hogy együtt beszállunk a liftbe, és mire a tizedikre érünk, meg kell győzniük, hogy nekem, mint vállalatvezetőnek, szükségem van egy vállalatirányítási szoftverre.

 

Salga Péter: Szerintem ma már egy vállalatvezetőnek nem kell elmagyarázni, hogy miért van szükségük ilyen rendszerekre: termelésirányítás, gyártástervezés, készlet- és raktárkezelés, folyamatos működés, hatékonyság- és termelékenység-növelés, a leállások minimalizálása – ehhez mind kell egy ERP. (Enterprise Resource Planning vagyis vállalati erőforrás-tervező szoftverrendszer.  – A szerk.). Az ERP szoftverek integrálják és automatizálják a különböző üzleti folyamatokat támogatva a vállalatot a jobb teljesítmény elérésében. A lényeg az egyes rendszerek közötti különbségekben van. Például mennyire rugalmasak és testreszabhatók a vállalat egyedi igényeinek megfelelően, mennyire igazíthatók a vállalat méretéhez, iparági szükségleteihez és folyamataihoz. Mi úgy látjuk, hogy a kulcs azonban elsősorban a strukturált folyamatokban van.

Medveczki Marianna: Egy másik előny az “egyszeri feldolgozás – többszöri felhasználás” elve. Ha valakinek nincs vállalatirányítási rendszere, akkor egymással nem feltétlenül kompatibilis táblázatokba és programokba kell bevinni, majd azokból kinyerni az adatokat – minden feladathoz vagy projekthez újra és újra. Ezeket nagyon nehéz hibamentesen tartani, rendszerezni, konszolidálni. Tehát, ha röviden kellene válaszolnom, azt mondanám, hogy a rendszerezettséget és a felhasználhatóságot, az adatok könnyű elérését és megosztását a különböző részlegek között nyerjük meg egy ilyen rendszerrel. De ahhoz, hogy a vállalatvezető és a felső vezetés ezeket az adatokat még magasabb szinten használni tudja, szükség van az üzleti-intelligencia (BI) programokra, amelyek az adatokból algoritmusok segítségével információt, összefüggéseket, trendeket tudnak szolgáltatni, amelyek növelik a döntéshozatal sebességét és pontosságát, és javítják a versenyképességet.

 

Erre gondolt Péter, amikor azt nyilatkozta, hogy a cégvezetőknek adathörcsögből adatelemzővé kell válniuk?

 

Salga Péter: Igen. A modern üzleti környezetben a vezetőknek egyre fontosabbá válik az adatok gyűjtésén túl az adatok megértése és hatékony használata. .

 

Kapnak visszajelzést a partnerektől, értesülnek a sikerekről?

 

Medveczki Marianna: Egy ilyen rendszer bevezetését mindig megelőzi egy “rendrakás”, és annak tisztázása, hogy mit is akarunk elérni. Fontos, hogy a projektre való felkészülés, a megfelelő tervezés és az alkalmazott folyamatok gondos megfontolása mind hozzájárul a sikeres eredmény eléréséhez. A sikeresség megállapításához mérhetőség kell, ahhoz pedig meg kell határozni, hogy mi az adott projekt célja. Lehet például az, hogy a 23 párhuzamosan dolgozó könyvelő munkáját az erp rendszer használata átalakítja, és egy év múlva már hatan is el tudják végezni a feladatokat. Lehet cél az is, hogy a raktárkészletről napi szintű ismeretei legyenek a vezetésnek, vagy hogy lássák, pontosan mennyi egy adott termék önköltsége. Vagy az erp bevezetés célja lehet a vevői szolgáltatások vagy kapcsolatok javítása.

Salga Péter: Én tudok említeni egy egészen konkrét példát is. Sales fázisban az egyik ügyfelünknél tartott első bemutatón, amikor először kapcsolódtunk rá az adatbázisukra, és vizualizáltuk az adatokat, a cégvezetés döbbenten látta, hogy milyen sok szállítólevélhez nem tartozik számla. Magyarul becsülettel szállítottak, de a számlázás már elmaradt, ami komoly károkat okozott a cégnek. A cég ügyvezetője ezt látva felpattant, és azonnal nekilátott telefonálni, tűzoltó munkával elkezdték magukat utolérni.  Ennek a tanulsága általában is érvényes: sokszor olyan információk vesznek el, amelyek pénzzé tehetők. A mi célunk azonban elsősorban nem az, hogy gyors pénzeket találjunk, hanem hogy elindítsunk egy olyan digitális transzformációt, ami képes egy hatékonyabb és nyereségesebb pályára állítani a vállalatot. Ám a kép ennél is összetettebb. Hiszen önmagában az, hogy értékesítünk egy szoftver terméket, csupán a munka kezdete. Akkor derül ki, hogy jó-e az általunk szállított megoldás, ha az ügyfél elkezdi használni, és hónapok múlva elégedett azzal, de az sem kizárt, hogy csak évek múlva derül ki.

 

Együttműködnek az Országos Mentőszolgálattal is. Mi ennek a lényege a „végfelhasználó” vagyis a balesetet szenvedett páciens felől nézve?

 

Medveczki Marianna: A mentőszolgálat múltbeli adatai és más külső adatforrások (pl. időjárás előrejelzések, útjavítások) alapján előrejelezzük, hogy egy adott hét adott napján hányan fogják hívni a mentőket egy adott területről. Ez lehetővé teszi, hogy a mentőszolgálat kapacitás szervezéssel foglalkozó bajtársai optimalizálják az elérhető erőforrásokat (mentő személyzet, gépjárművek). A páciens oldaláról ez jobb reakcióidőt, gyorsabb mentést jelenthet. 

 

Péternek megtaláltam a facebook profilját, de nem lettem sokkal okosabb. Illetve mégis: féltve őrzi a magánéletét. Több mint 20 éve alapították a céget, miközben házastársak is. Hogyan tudják szétválasztani a kettőt?

 

Salga Péter: Ezt nekünk is tanulnunk kellett. A cégvezetésben ellentétes pólusokon vagyunk, nem feltétlenül ugyanazok a KPI-ok vezérelnek bennünket. (Key Performance Indicator, vagyis kulcs teljesítménymutató. – A szerk.) Ez akár feszültséget is okozhatna, de megtanultuk kezelni, sőt akár még jót is tesz a cégnek, ha egymástól eltérő nézőpontból más-más szempontokat is figyelembe veszünk.

 

Medveczki Marianna: Azt kell nézni, hogy milyen jó ügyért dolgozunk éppen. Bár előfordulhatnak nézeteltérések, fontos hangsúlyozni, hogy a döntéseket ne befolyásolják személyes vitaelemek, azokat szakmai alapon kell tárgyalni. Az ilyen helyzetek kezelhetők és tanulhatók.

 

A Családbarát Magyarország Központ döntése értelmében a Dyntell évről-évre megtarthatja a Családbarát Hely minősítést, amely azokat a munkahelyeket illeti, ahol kiemelt figyelmet fordítanak a munka és a családi élet egyensúlyára. Mit jelent ez a gyakorlatban?

 

Medveczki Marianna: Ez egy nagyon gyorsan fejlődő és változó iparág, amelyben csak akkor tudunk lépést tartani a versenytársakkal és a piaci igényekkel, ha a mi csapatunk kifejezetten összetartó, rugalmas, és képes alkalmazkodni az újabb és újabb kihívásokhoz. Nekünk vezetőknek olyan munkahelyet és légkört kell biztosítanunk, ahol jó dolgozni és együtt lenni, ahol tudunk örülni a sikereknek vagy éppen szomorkodni, ha valami nem jön össze. Ebbe a koncepcióba az is beletartozik, hogy számunkra fontos, hogy a munkatársaink a saját családjukkal is harmonikus viszonyt tudjanak kialakítani.


Magyarországon nyolcvanan vannak. Még mindenkit ismernek névről is, személyesen?

 

Medveczki Marianna: (nevet) Persze, ez még nem az a méret, hogy ne tudnánk, ki kicsoda!

 

A honlapjukon olvasható egy szlogen: „A magyar emberek okosságával és kreativitásával meghódítjuk a világot.” El kell, hogy higgyem, mert Amerikában is céget alapítottak.

 

Salga Péter: 2017 végén, 2018 elején az üzleti intelligencia rendszerünkkel az amerikai vendéglátóipar egy szegmensét céloztuk meg. 2020 márciusában megérkezett a Covid, ami az általunk kiszemelt iparágat a feje tetejére állította. Az a koncepció, amelyet gondosan kidolgoztunk, gyakorlatilag ellehetetlenült. Most, hogy elmúlt a vihar, újrakezdtük a munkát, együtt dolgozunk egy befektetés előkészítő csapattal, de még nincs konkrét döntés a piacralépéssel kapcsolatban.

 

Medveczki Marianna: Romániában már több, mint tíz éve jelen vagyunk, 18 munkatársunk foglalkozik az ottani lehetőségek feltárásával és kiaknázásával.

 

A hírek szerint az Önök által művelt terület exponenciálisan növekszik. Ez azt jelenti, hogy a lehetőségek korlátlanok?

 

Salga Péter: A fejlődésben rejlő potenciál korlátlansága a technológiára igaz, egy vállalkozásra már nem feltétlenül érvényes. Egy cég életében egy újabb lépcsőfok más szervezettségi szintet jelent és vár el. Ahogy változik a dolgozói létszám, az ügyfélszám, úgy nő a komplexitás is. Mi magunk most ott tartunk, hogy feljebb léphetünk, ami azzal jár együtt, hogy változnunk, változtatnunk kell. Ha exponenciálisan nem is, de dinamikusan fejlődünk.

 

Hány helyen használnak a világban Dyntell szoftvert?

 

Salga Péter: Sokezer cég használja a szoftvereinket. Ezek közül kb. 300 ügyfelünk használja az ERP rendszerünket.

 

Az éves forgalmuk milliárdos szint felett van. Amikor megalapították a céget, volt egy határozott víziójuk vagy egyszerűen csak belevágtak?

 

Salga Péter: A vízió nagyon fontos, anélkül nem ment volna, és ez még akkor is igaz, ha olykor előfordul, hogy az ember elképzel valamit, amiről aztán kiderül egy útelágazásnál, hogy a másik irányt kell választani. Vagy másképpen fogalmazva: ha szembejön egy lehetőség, megvizsgáljuk, és megragadjuk, ha úgy ítéljük meg, hogy beleilleszthető az értékrendünkbe.

 

Medveczki Marianna: Nagyon fontos, amit most Péter mondott. Van egy morális iránytűnk, egy szilárd értékrendünk, ami alapján építkezünk. Nem akarunk mindenáron győzni. Olyan dolgokat akarunk létrehozni, ami jó a partnereinknek, nekünk és a tágabb értelemben vett közösségnek is. Mindebben a pénz egy fontos eszköz, egy fontos mozgatórugó, de semmiképpen nem végcél. Ha nem tévesztjük szem elől azt, amit akkor fontosnak gondoltunk, amikor a céget létrehoztuk, a nehéz helyzeteken is könnyebben túljutunk. 

Rozsnyai Gábor Rozsnyai Gábor cikke 2024. március
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.