"Milyen lehetett az az 1903-as év! Weöres Sándor és Robert Capa mellett a brit géniusz, Benjamin Britten is akkor született."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Évforduló zongoraszendviccsel

Milyen lehetett az az 1903-as év! Weöres Sándor és Robert Capa mellett a brit géniusz, Benjamin Britten is akkor született.

Báró Edward Benjamin Britten, Aldeburgh bárója Nagy-Britannia és a világ meghatározó zeneszerzője, komponistája, zongoristája idén lenne 100 esztendős. A britek mindig is értettek nagyságaik ünnepléséhez, ezúttal sem adnak okot csalódásra!

 

The Scallop, azaz a Fésűkagyló, Maggi Hambling alkotása Britten emlékére Aldeburgh-ban

 

 

A világ lázban ég, és manapság az ember már nem csak koncertekkel ünnepel. A férfiaknak akad a zeneszerző sziluettjével ékített egyedi mandzsettagomb, de a nők sem panaszkodhatnak: bögrék, táskák, esernyők – ugyancsak hasonló dizájnnal. Ha pedig valaki testközelből szeretné átélni a „brittenizmust”, látogasson el az angliai Aldeburghba. Novemberben nyüzsögni fog a város. Ötórai teára érdemes betérni a helyi Brudenell Hotelbe, hiszen majdhogynem dalra fakadnak a mellé dukáló ínyencségek is. Ugyan mi lehet az a zongoraszendvics, operasütemény vagy kókuszos violin? Ha erre nincs lehetőségünk, Magyarországon sem maradunk programok híján, a Művészetek Palotája egész évben koncerteket hirdetett a Britten-centenárium alkalmából. Legközelebb a Háborús requiem hallható a Nemzeti Filharmónikusok előadásában.

 

Anya csak egy van

 

Szent Cecília segítőszent napján születni már önmagában is sorsszerű eseménynek számít, hát még ha a családi fészekben adódik egy fül, amely kiváltképp odafigyel a kis Ben hangocskáira. A lowestofti évek boldogságfaktorai között találunk egy szigorú, ám legbelül szelíd Dickens-olvasó apát; egy minden apró vágyat leső, muzikális édesanyát; és nem utolsósorban azokat a jótékony  szenvedésben élő testvéreket, akik minduntalan felugranak, és átengedik a klaviatúrát a legkisebbnek, kísérletezés gyanánt. Ráadásként társul mindehhez még egy jó adag puritanizmus, amely a későbbi fegyelmezett munkának fontos alapjául szolgál.

Annyira idilli ez a hangulat, hogy már-már ijesztő. A kimért angolság azonban mindig hoz magával egy-két mosolyt csalogató történetet. Példának okáért minden vasárnap valóságos közelharc dúl a családi portán, hiszen négy poronty verseng a piros betűs nap lehetőségeiért. Templomba kísérni a csilingelő szoprán anyukát, vagy a sztetoszkópot épp félretevő apával szelni a kilométereket négy keréken – szerpentinen, víz fölött és ég alatt – bizony, megér egy párbajt. A későbbiekből következtetve, valami azt súgja, Ben többször alulmaradt a küzdelemben. Vajon csupán a véletlen műve?

Britten leveleiből kiderül, hogy anyjához meglehetősen erős kötelék fűzte. Donald Mitchell a Letter from a Life bevezetőjében meg is jegyzi: úgy gondolja, egészen Pears megjelenéséig nem volt más my darling a zeneszerző életében. Kétértelművé válik mindez, ha a genderelméletek gyártóinak táborát gazdagítjuk, de mihelyt felhelyezi valaki a jótékony pedagógusszemüveget, egyszerűbbé és talán átláthatóbbá válik a helyzet.

 

Pears, a nagy Ő

 

1937, Oxford: Peter Pears és Benjamin Britten első közös fellépése. Kétségtelen, hogy innentől egy új korszak kezdődik a zeneszerző életében. Kettejük szakmai kapcsolata rendkívül gyümölcsöző, hiszen Pears léte egészen Britten haláláig központi szerepet játszott a komponálási folyamatokban. Nincs mit tagadni, igen, a múzsa nemegyszer homlokon csókolta, s ez a múzsa az említett híres tenorénekes volt.  

 Divat lett a zenetudományban is a szexualitás köré fonni bizonyos dolgokat. Divat lett a mindennapokban a mérhetetlen szabadság, a teljes érvényű egocentrizmus, a „nekem-nekem” szindróma; a kor művészeit pedig minden időkben az adott hatások, kölcsönhatások, társadalmi rendszerek foglalkoztatták.

Britten pacifista volt, éppen ezért megjárta Amerikát, áthidalta a háborút – ugyan menekülni korántsem akart, de határozott elképzelései voltak a világról, és ragaszkodott hozzájuk. A mindenkori elismertséget, tiszteletet ezzel vívta ki: nem lett a divat rabja, nem andalgott a lehetőségek karjába, nem csapódott mindig az új ideákhoz, filozófiákhoz.

Mindebben végig társa volt Pears. Azt a fajta gyermeki vallásosságot, amelyet a zeneszerző képviselt, társa mindig is elismerte. Saját bevallása szerint a komponista zenéjének a kulcsa a moralitásában rejlik, amelynek fő táptalaja az elveszett ártatlanság utáni sóvárgás. Ezt pedig az egyre növekvő kiábrándultság táplálta.

Igen, Britten divatos. Hiteles márkanév.

 

Mi, Ti, Ők

 

A világot épp most izgatja ez a fajta eklektikus zene, ami nem csoda, hiszen lassan megérünk rá, így 100 év távlatából. Lehetne hosszasan elmélkedni a műveiben érezhető szexualitáson, a kirekesztettségen, a hovatartozás kérdésein. Mindezek azonban hozzájárultak ahhoz, hogy az angol zene megújítója felfrissítette a szunnyadó sárkányt. Félelmet, irtózatot, viszolygást, de ugyanakkor csodálatot és tiszteletet nyert el hatalmával. Ez kérem, egy gentleman, ki sárkányt nevelget a keblén.

 

Fotó: Wikipédia

La femme La femme cikke 2013. október
címkék:
Karrier | Történelem | Zene
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.