"Forgatások, szépség, káprázat – nagyjából ezek teszik ki egy filmes art director munkanapját. "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Egy art director csodálatos élete

Forgatások, szépség, káprázat – nagyjából ezek teszik ki egy filmes art director munkanapját.

Na jó, azért a képlet nem ilyen egyszerű, hiszen a varázslat mögött nagyon kemény munka rejlik, nem ritkán napi akár 12-14 órában. De mit is csinál pontosan egy art director? Takács Eszterrel beszélgettünk.

 

- Art director. Nagyon hangzatos kifejezés. Mit takar pontosan?


- A filmes világban beszélhetünk látványtervezőről és art directorról. Előbbi az art department feje, aki megálmodja a film hangulatát, látványát. Az art director az, aki segít megvalósítani a látványtervező által elképzelt és a rendező által jóváhagyott díszletet. Az art department egyébként több szakágból áll. Ott van az építészet, amely az épített díszlet kivitelezéséért felelősek. Aztán ott van a berendezés, ahova a bútorok, textilek és az egyéb kellékek tartoznak. Van külön SFX, vagyis special effects szakág, amely a különleges effektekért felelős, mint például a robbanások, lövések. Végül ott vannak még a járművesek, akik a díszletben megjelenő járművekért felelősek, illetve a fegyveresek, akik a fegyverekért. Ezeknek a szakágaknak az összefogása és koordinálása az art director feladata.

 

 

- Csak filmekben dolgozol, vagy egyéb területeken is vannak megkereséseid?


- Elsősorban film- és reklámdíszleteken dolgozom, de terveztem már installációt az A38 galériájába és a városligeti Olof Palme Házba is. Emellett volt szerencsém színpadi koncertdíszletet is tervezni a Millenáris Teátrumba.

 

- Milyen végzettség szükséges ahhoz, hogy ezzel a foglalkozhass?


- A MOME (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem – a szerk.) építész karát végeztem el. Magyarországon egyébként sok filmes díszlettervező végzett építészeti tanulmányokat.

 

- Milyen személyes tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy art directornak?


- Elsősorban a kreativitást, illetve a jó problémamegoldó készséget emelném ki, utóbbit elsősorban a forgatáson váratlanul felmerülő nehézségek megoldása miatt. A folyamatosan változó munkakörnyezethez, illetve stábhoz elengedhetetlen a jó alkalmazkodó készség. Fontos, hogy az ember nagyon szeresse a munkáját, mert nem hagyományos munkaórákban dolgozunk, a véget nem érő munkanapok sokszor fárasztók.

 

 

- A rendhagyó munkarend ellenére számodra mégis mitől szerelem ez a szakma?


- Bár építészként végeztem, mégis azért mentem a díszlettervezés irányába, mert úgy érzem, ez a szakma nagyobb teret enged a fantáziának. Egyben időutazás is, mert korabeli terek visszaidézése mellett akár a jövő megálmodói is lehetünk. És nem kell évekig várni, hogy megvalósuljon egy-egy terv, mert sok esetben pár nap vagy hét alatt elkészül egy adott díszlet.

 

- Milyen nehézségekkel kell naponta megküzdened?


- A filmes világban mindig minden „tegnapra” kell, és természetesen kifogástalan minőségben, ami sokszor azzal jár, hogy a stábnak napi 12-14 órát kell dolgoznia. És ez egy nagyjátékfilm vagy sorozat esetében akár 4-6 hónapig is eltarthat, ami elég megterhelő.

 

- Hogy néz ki egy hagyományos munkanapod/munkaheted?


- A nagyjátékfilmek és a reklámok forgatásakor két részre oszlik a munkafolyamat: az előkészítési időszakra, illetve a forgatásra. Előbbi a filmek esetében akár 3-4 hónap is lehet, reklámoknál pedig jó esetben 1 hetet tesz ki. Ilyenkor első körben terepszemléken vesz részt a forgató stáb. Itt felmérjük, mi az, ami adott a helyszínen kell a díszlethez, és mi az, amit építeni kell. Milyen bútorokra, kellékekre lesz szükség a berendezőktől. Az előkészítési folyamat alatt az art director a látványtervezővel és a rendezővel dolgozik együtt azon, hogy a forgatáshoz szükséges összes díszlet elkészüljön. Ehhez természetesen az art department szakágai megkapják a pontos leírást, illetve a tervrajzokat a beszerzendő, illetve készítendő díszlethez. A folyamat második része maga a forgatás. Addigra jó esetben a díszlet készen áll. Ilyenkor a kellékekre és a speciális effektekre kell figyelni, hogy mindig az adott jelenethez szükséges eszközök, autók és effektek legyenek a díszletben.

 

 

- Pár hónapja elhagytad Magyarországot, és Amszterdamba tetted át a székhelyed. Odakint is dolgozol filmekben?


- A költözésre elsősorban magánéleti okok miatt került sor. Mostanában más jellegű munkáim akadnak, jelenleg például egy holland színészházaspár gyermekei számára tervezek gyerekszoba-enteriőrt, ami szintén nem kis kihívás. De mindenképpen célom, hogy itt, Amszterdamban is folytathassam a díszlettervezői munkát.

 

Fotók: Boy 7 című film

Hernádi-Bozi Eszter Hernádi-Bozi Eszter cikke 2015. november
címkék:
Film
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.