"Áttetsző plexi-medence a hófehér tér közepén, menyasszonyi ruhák, társadalmi kérdések és öt fantasztikus táncos."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Sikoly a fátyol alól

Áttetsző plexi-medence a hófehér tér közepén, menyasszonyi ruhák, társadalmi kérdések és öt fantasztikus táncos.

Szeptember 6-án, Hymen című előadásával kezdi az évadot a Frenák Pál Társulat Budapesten, a Trafó Kortárs Művészetek Házában.

 

 

Ünnep – a nagy nap, amikor mindenki a legjobb arcát szeretné mutatni, amikor mindennek és mindenkinek tökéletesnek kell lennie, amikor mindenki boldog… vagy mégsem?

Esküvő van, az alkalomhoz illően tehát mindenki fehérbe öltözött, ám hiába e civilizációs álca, valójában öt zilált, frusztrációkkal-örömökkel, vágyakkal-indulatokkal teli ember vívja harcait a kiüresedett térben. Közösséget kellene teremteniük, de összefogás és elfogadás helyett csak dulakodásra és pusztításra képesek. Hiába a szűziesen fehér tér, hiába a vidám összejövetelnek ígérkező esküvő, a koreográfus ezúttal is szembenézésre szólít fel: önmagunkkal és a minket körülvevő világgal, a saját civilizált rítusaink mögé rejtett agresszióval és előítélettel, a kapcsolatteremtésre való képtelenségünkkel.

Reprezentáció, megfelelési vágy, társadalmi és gender-kérdések, álomvilág, élethazugságok, Tom Jones és Brahms – ez az ünnepi menü Frenák Pál felkavaró esküvői ceremóniáján.

 

„A Hymen valahol a fantázia, az álomvilág és a kőkemény realitás határán egyensúlyoz. Meglepő szcenográfia - egy áttetsző, óriási plexi-medence áll a tánctér közepén - valamint erős fizikalitás és dinamika jellemzi.  Egy családi struktúrán belül mutatja be a társadalmi rétegek közti fertőzött kapcsolatrendszert, ám mégsem a család a lényeg, hanem az öt egészen különböző karakter viszonya, az el nem fogadás, a megfelelési kényszer, a kitaszítás, a visszautasítás. Ez pedig egy esküvő keretében talán még érdekesebb, hiszen ott két mikroközösség köti össze az életét. Ma megtörténhet, hogy akár a saját családunkon belül sem beszélhetünk, vitatkozhatunk például lelki, erkölcsi, vagy politikai szemléletkülönbségekről…”  - vall Frenák Pál koreográfus az előadásról és annak hátteréről.

 

 

Frenák Pál 1957-ben született Budapesten. Gyermekkora meghatározó mozzanata, hogy szülei siketek és nagyothallók voltak, így első elsajátított kifejező eszköze a jelnyelv lett, ami különleges fogékonyságot fejlesztett ki benne az arcjáték és a gesztusok, az emberi testtel kifejezhető tartalmak iránt. Frenák útkeresésének első állomása Párizs, ahová az 1980-as évek derekán távozott. Itt a klasszikus balett több illusztris személyiségével dolgozott, valamint Cunningham, illetve Limón tánctechnikát tanult. Francia feleségének, Catherine Frenák építésznek köszönhetően betekintést nyert a kortárs művészetek világába, és megismerte a rendhagyó forma- és térhasználatot. Pier Paolo Pasolini olasz rendező filmjei, Francis Bacon munkái, Gilles Deleuze francia filozófus írásai nagy hatást gyakoroltak későbbi alkotásaira. 1999-ben a már tízéves múltra visszatekintő Compagnie Pal Frenakot fiatal magyar táncosokkal kibővítve párizsi és budapesti székhellyel működő magyar-francia társulattá alakította, mely egyedülálló táncnyelvet hozott létre. Ennek fontos jellemzője a mimika, a jelnyelv és a test mozgásának integrált használata csakúgy, mint társműfajok (cirkusz, színház, divatbemutató, kortárs zene) beemelése az alkotásokba. Frenák Pál a hazai táncéletben radikálisan új stílust hozott a maga dinamikus mozgásvilágával, újfajta érzékenységével, a verbális üzeneteken túlmutató kifejezési formáival. Innovatív tér- és testhasználata meghatározó hatással volt a hazai kortárs tánc fejlődésére. Koreográfusi, alkotó munkája mellett rendszeresen ad szakmai workshopokat, a társulattal beavató előadásokat tart középiskolások részére, közönségtalálkozókon és szakmai beszélgetéseken vesz részt, nagy hangsúlyt helyezve a más művészeti ágakkal és a közönséggel fenntartott folyamatos párbeszédre. A legismertebb európai kortárs zeneszerzőkkel dolgozik együtt. Koreográfiáihoz a zenét komponált többek között Kurtág György, Patrick Schneider, Francois Donato, Fred Bigot és Fabrice Planquette is.

 

A produkció szeptember 6-8 között a a Trafó Kortárs Művészetek Házában látható, szeptember 30-án a VI. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó programjában szerepel, majd november közepén nemzetközi turnéra indul, melynek első állomása a Normandiai Őszi Fesztivál és Evreux városa.

La femme La femme cikke 2012. szeptember
címkék:
Művészet | Tánc
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.