Talán sosem derül ki, milyen árnyalatokban ragyoghattak keletkezésük idején a híres kolorista, Munkácsy Mihály festményei. A mester művészetét nem az idő homályosítja el, hanem a képei alapjául választott bitumen, amelynek sötét tónusa izgalmasan kiemelte és ragyogóvá varázsolta a színeket. A titok nyitja, hogy az alap sosem szárad meg, ugyanakkor idővel magába szívja és elfeketíti a színeket, sőt ráfolyhat a felette lévő olajfestékre is. Munkácsy bőkezűen bánt a bitumennel, így az utókornak megfeszített küzdelmet kell folytatnia, hogy a legendás művész remekműveire ne boruljon örök sötétség.
Ugyanilyen nehézségekbe ütközünk, ha meg akarjuk tudni, milyen elképzelés áll egy-egy Munkácsy-kompozíció mögött. Maga a művész inkább bravúros füttykoncertet tartott, mint beszélgetett, vitatkozott. A párizsi otthonában adott fényes estélyekről szóló anekdoták is inkább azt tanúsítják, milyen módszerekkel próbált a protokoll alól kibújni.
A Munkácsy-kód
A TITOK
|
Titok, hogyan tudott az impresszionistákkal egy időben akadémikus stílusával vagyonokat keresni.
|
Ritkán osztotta meg mással gondolatait, nem írt naplót, esszéket, nem szeretett beszédet tartani. Néhány levélen kívül általában titkárai, kortársai visszaemlékezéseiből tudhatunk meg róla egyet s mást, de ezek az írások inkább érzelemmel, prekoncepcióval átszőtt szövegek, mintsem éles kontúrral rajzolt portrék. Kiváló források regények számára, de nem elegendők azoknak a kutatóknak, akik szeretnék feloldani a Munkácsy-titok kódját, megérteni, hogyan tudott az impresszionistákkal egy időben akadémikus stílusával vagyonokat keresni, miként tudja töretlenül őrizni népszerűségét.
Azon a listán, amelyen a külföldi árveréseken legnagyobb összegért elkelt magyar művek sorakoznak, Hantai Simon, Miklós Gusztáv, Moholy-Nagy László, Victor Vasarely és Zichy Mihály alkotásai mellett Munkácsy festményei is szép számmal szerepelnek. 2004-ben A pataknál című festményét 525 ezer fontért (200 millió forint) vitték el a Sotheby’s londoni árverésén. Még jobb az eredmény a magyarországi aukciókon, az elért legmagasabb leütési árak között a két Csontváry-művet egyből Munkácsy Poros út című képe követi: 2003 decemberében 220 millió forintért kelt el. És ez nem egyszeri siker! Az alvó nagyapó 2007 decemberében 180 millióért talált gazdára. Ugyanakkor Munkácsyért nemcsak a műtárgypiac rajong, hanem a múzeumok közönsége is: a Munkácsy Alapítvány az ország különböző kiállítási intézményeivel kooperálva látgatók ezreit képes megszólítani. Mindez a festő életében sem volt másként.
Amikor 1887-ben az Egyesült Államokban a Krisztus Pilátus előtt című munkája 160 ezer
EURÓPA KEDVENCE
|
A Krisztus Pilátus előtt 160 ezer dollárért, a Golgota 175 ezerért kelt el Amerikában 1887–88-ban. Munkácsy Európa legjobban fizetett festőjévé vált.
|
dollárért, majd 1888-ban a Golgota 175 ezer dollárért kelt el, Munkácsy Európa legjobban fizetett festőjévé vált. Ráadásul sok más sikeres honfitársunkkal ellentétben itthon is nagy megbecsülésnek örvendett: a magyar festőfejedelem munkásságát kígyózó sorokban várakozó tömeg akarta megtekinteni a kiállításokon, állami és uralkodói kitüntetéseket kapott, sőt a művészt olyan reprezentatív beruházásokra is felkérték, mint a bécsi Kunsthistorisches Múzeum lépcsőházába szánt mennyezetkép megfestése, illetve a honfoglalás történetének megelevenítése a magyar Parlament egyik üléstermében.
A teljes cikk a La femme 2014. tavaszi számában olvasható.