"Egyszerű munkaruhából sokoldalú divatcikk, melynek népszerűsége máig töretlen."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Farmerevolúció

Egyszerű munkaruhából sokoldalú divatcikk, melynek népszerűsége máig töretlen.

A farmer minden idők egyik legérdekesebb ruhadarabja. Amellett, hogy örök trend, gyakran fűznek érzelmi szálak hozzá minket, egy-egy egyedi, autentikus darab ugyanis felidézheti a régi szép idők emlékeit, és képzeletben visszarepíthet egy másik korszakba. Tükröződik benne személyiségünk, egy idő után igazodik a testünk vonalaihoz, sőt gyakran átveszi egyéniségünk jellemzőit. A rockabilly stílusú daraboktól a trapéz fazonú változatokon át egészen a szűk „skinny jeansig” a 20. század második felétől a farmer végérvényesen bekerült a divat frontvonalába.

 

Egy kis divattörténelem

 

A nadrágok fő összetevője, vagyis a farmeranyag, eredetileg egy francia városból Nîmes-ből származik, és „serge de Nîmes” néven gyártották. Ebből a kifejezésből származik valószínűleg a „denim” szó. A másik helyszín, ahol a farmer története elindult, Olaszország, illetve Genova. A fehér vetülék- és indigóval kékre színezett láncfonalakból készült szövetből a 19. században genovai matrózok nadrágjait szabták. Manapság ezt tekintik a farmer ősének.

 

Levi Strauss nevét természetesen nem lehet nem megemlíteni a farmerrel kapcsolatban. A bajor születésű kereskedő, a farmervilág egyik legnagyobb alakja 1853-ban New Yorkból San Franciscóba költözött, hogy betársuljon két féltestvére méteráru-kereskedésébe. Nem sokkal később felkereste őt egy Jacob Davis nevű szabó, aki üzleti partnert keresett legújabb ötlete megvalósításához. Ebben az időben egyre több munkás panaszkodott a pamutnadrágokra, melyek túl könnyen szakadtak és mentek tönkre. Davis fémszegecsekkel tűzdelte meg nadrágjait, hogy tartósabbak legyenek, és az erős pamutvásznat Strausstól szerezte be. A szabó és Levi Strauss 1873 közösen szabadalmaztatták ötletüket, és a munkaruhák egészen új kategóriáját hozták létre. Ezzel együtt megszületett a kék farmernadrág és a Levi Strauss & Co. cég.

 

Stílusok és trendek


1930-tól élte fénykorát a cowboykultúra. Az emberek egyre több filmet néztek, melyekben a kék farmernadrágos bátor cowboyok rosszfiúkra vadásztak. Így aztán egy csapásra népszerű lett a farmerviselet a férfiak körében, akik a laza, mégis férfias cowboymegjelenést szerették volna utánozni. Egy évtizeddel később kitört a második világháború, és a katonák lettek az új nemzeti hősök, illetve példaképek. Az a tény, hogy hadsereg tagjai szolgálaton kívül előszeretettel viseltek farmert, csak tovább növelte a ruhadarab népszerűségét a férfiak körében.  

 

A farmer 1950-től az amerikai fiatalok kedvencévé, a lázadás szimbólumává vált. Az olyan farmerrajongó amerikai filmsztárok nyomán, mint James Dean, Marlon Brando vagy Elvis Presley, szinte minden tini ilyen nadrágra vágyott. Az 50-es évek közepén a Haragban a világgal című filmben James Dean Lee 101 Riders farmerben és piros dzsekiben tűnt fel, amivel végérvényesen stílust teremtett, azóta ez a kombináció a férfiruhatár elengedhetetlen tartozéka.

A 60-as években a farmer a háborúellenes mozgalmak viseletévé vált, s hogy megfeleljen az évtized divatelvárásainak, pszichedelikus színekbe öltöztették, virág- és békejelhímzésekkel díszítették, és a fazonját is átalakították. Ebben az időben élte fénykorát a trapézszárú nadrág. A 70-es évek diszkókorszakában igazi státuszszimbólum lett, az emberek saját személyiségükre szabták az egyes darabokat, különböző képekkel, illetve szimbólumokkal látták el őket. Emellett a korszak egy másik jelentős újítást is hozott, megjelent a kőmosás technológiája a textiliparban.

 

A 80-as években a farmer meghódította az egész divatvilágot. A designerek nem hagyhatták többé figyelmen kívül a farmer erejét, és saját kollekciók tervezésébe fogtak. 1981-ben Calvin Klein megteremtette a designer farmer fogalmát, elindította útjára első farmermárkáját. A legendás Brooke Shields-kampányban tárta a nyilvánosság elé, a következő szlogennel: „Tudod, mi van köztem és a Calvinem között? Semmi...” A koncepció a következő volt: tiszta, minimalista, könnyed stílus egy csipetnyi vadsággal. A következő újítás a kopott hatású farmer volt szakadással a térdrésznél, és persze szép lassan megjelentek a színes darabok is a boltok polcain.

 

A farmer valójában mindig is divatosnak számított, habár a népszerűsége olykor kissé megfakult a fiatalság köreiben. Az évek folyamán számos fazonnal és stílussal volt dolgunk, mára pedig a nadrágokon kívül szoknyák, mellények, ingek, táskák és fürdőruhák is készülnek farmeranyagból. A laza eleganciájú farmerviselet tökéletes választás a modern kori kultúrában, ahol a kényelmes, mégis sikkes öltözék elengedhetetlen ahhoz, hogy divatosan progresszívek legyünk. 

La femme La femme cikke 2020. október
címkék:
Divat
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.